Wildcard sanpark

Hoi,

Laatste vragen voor de reis. We zijn van plan om een wildcard te kopen voor de SANparks, en ik las dat als je 6 keer overnacht dat zo’n kaart al uit kan. Nu is mijn vraag of je in zo’n park per overnachting betaalt of betaal je elke keer dat je een park inrijdt?
En ik las ergens een advies dat je beter met pin of creditcard kan betalen omdat je met cash genept wordt, wie heeft hier ervaring mee en gaat dat op voor veel ding in Zuid Afrika?

Groet Enno

Hi Enno,

Tot 31 oktober 2015 kost de Wild Card 2770 Rand voor 2 personen (International All Parks Cluster - dit is trouwens de enige mogelijke optie voor Europeanen).

De dagelijkse Conservation Fee verschilt van park tot park - details vind je op de websites van Sanparks, KZN Ezemvelo, Cape Nature enz. De bedragen die je hiervoor vindt, zijn vermeld PER PERSOON. Voor Kruger is dat bv 264 Rand per volwassene, voor West Coast NP bv 64 Rand buiten en 128 tijdens het bloemenseizoen. Je zal dus zelf een optelsommetje moeten maken om te zien of de kaart de moeite loont.

In principe geldt deze prijs per overnachting (als je IN een park slaapt) ofwel per dag als je een park gewoon gaat bezoeken zonder er te blijven overnachten.
Als je anderzijds bijvoorbeeld in Hoedspruit zou overnachten en drie keer op één dag Kruger in en uit zou rijden, betaal je slechts 1 keer voor die dag.
Belangrijke PS: Opgelet! Dagbezoekers mogen in het Krugerpark GEEN alcohol binnenbrengen - als je er overnacht mag dat wèl.

Met cash genept worden? Nog nooit meegemaakt - integendeel: als je cash betaalt (supermarkt of elders), wordt het bedrag meestal naar onder afgerond, terwijl met Maestro of kredietkaart het volle bedrag wordt aangerekend. Een kasticket nog eens controleren kan anderzijds nooit kwaad, wij hebben al meegemaakt dat iets twee keer werd aangerekend of duurder dan op het label stond - maar dat gebeurt thuis ook wel eens.
PS: vermits 200 Rand het grootste bankbriefje is en je vaak enkel briefjes van 100 krijgt bij de ATM, zit je al gauw met een dik pak “papier” in je portemonee… daarom betalen wij liever met “plastiek”.

Goeie reis!
Groetjes,
Toetske

Wil je niet met veel geld op zak lopen, dan gewoon pinnen met de cc betalen. En met cash geld worden genept! Nee nog nooit meegemaakt en ook niet in Kruger. Inderdaad altijd je bonnetje nakijken. En vergeet in een restautant mooit 10% fooi mee te nemen. Is gebruikelijk in ZA maar alleen als je tevreden bent met de service, anders minder, en meer mag ook natuurlijk.
en ja je betaald per dag. Dus 3 nachten in een park. Is dus 3 x entree geld,

Lekker met creditcard betalen en cash geld in je zak houden. Mochten de creditcardautomaten niet werken kan je tenminste nog iets betalen. Wij hadden afgelopen week een pinstoring in Lower Sabie. Gelukkig hadden we nog cash bij ons.

Oja, en ik ben al mijn cash geld kwijt geraakt door het uit te geven voordat we het vliegtuig in gingen. Geen enkel nep geld gehad. Maak je hier geen zorgen over!

ik heb ook een probleem met die wild card! zaterdag wouden mijn vriend en ik die aanvragen, en alles was in orde tot the payment procedure… De site meldde mij dat er een probleem was en de kaart niet in orde is MAAR mijn 215 euro is van mijn kaart (!!)
nu heb ik al enkele mails gestuurd, maar niemand antwoord, iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Ik word tamelijk ongerust

Hallo

Koop ook de wild card daar ter plekke als het loont, je krijgt dan wel een kopie en de originele word naar
je thuis adres gestuurd?
Niet erg logies dus maar je kunt met je kopie overal gewoon in de parken!
Onze originele hebben we trouwens tot op heden na bijna 8 maanden nog steeds niet ontvangen!

En even over de fooi, op het platteland vinden wij 10% vaak echt te gek, simpelweg omdat de lonen
van veel bedienend personeel vaak zo rond de 10€ per dag ligt en je geeft ook hier
toch ook geen half of heel daggeld fooi aan een ober na een etentje!

veel planplezier

1 like

Misschien een domme vraag: via welke website heb je die gekocht?

Zoals Peter al insinueerde, is het trouwens altijd interessanter om de Wild Card ter plekke te kopen (vooral als dit in Krugerpark kan gebeuren - men kan ze namelijk niet overal kopen), want ze blijft tenslotte een jaar geldig en velen raken zodanig “gebeten” door Zuid-Afrika, dat ze er zo snel mogelijk terug naartoe willen reizen, zodat de Wild Card misschien ook tijdens de volgende reis nog kan gebruikt worden (ps: zèlf ondervonden :biggrin:) Ook wij hebben telkens de “Confirmation Letter” laten zien want die bleek overal voldoende en vermeldt ook de geldigheidsdatum.

Groetjes,
Toetske

Peter1950, betreffende de fooi, 10% is echt wel het minimum dat iemand in een restaurant verdiend. Bij ons is het toch ook niet dat iedereen hetzelfde loon ontvangt voor verschillende jobs. Het is niet omdat er personeel is dat 10 Euro krijgt per dag, dat iedereen dat zou moeten krijgen.
Het is ook niet dat het inkomen van restaurant personeel alle dagen hetzelfde is, als er geen klanten zijn is er ook geen loon, want het enige dat ze ontvangen is de fooi.

Ik geef standaard 10% en als het goed is geef ik wat meer. Als de service wat minder is zou ik minder geven, maar in al de jaren dat ik in SA kom heb ik dat nog niet zo vaak meegemaakt, gelukkig maar :slight_smile:

1 like

Ik heb die via sanparks zelf geboekt… Hopelijk krijg ik alsnog het geld of de wildcard…

Ik las net dat je die wildcard zeker op voorhad moest boeken omdat je anders in de problemen komt… Wij rijden namelijk van kaapstad naar Jo’burg en onze eerste national park is denk ik Knysna of Tsitsikamma en ik weet niet of ze daar iets voorhanden hebben

Heb je via deze contactgegevens geprobeerd? https://www2.sanparks.org/wild_new/tourism/contact.php
Knysna valt denk ik niet onder Wild Card en in Tsitsikamma kan je ze misschien niet direct kopen - trouwens jullie hebben ze al gekocht - nu nog enkel zorgen dat jullie op z’n minst een “Confirmation Letter” ontvangen.

Groetjes,
Toetske

1 like

Heb je in de email wel een bevestiging ontvangen? Zo ja, dan heb je hier voldoende aan. Anders een volgende optie is om op de wildcard website in te loggen en zien of je je gegevens kan vinden. Deze iets aanpassen, bijvoorbeeld telefoonnummer wijzigen. Dan krijg je weer een bevestiging.

Of probeer de reserveringsafdeling van Sanpark te bereiken; reservations@sanparks.org. Zij reageren over het algemeen snel en kunnen je misschien verder helpen.

Tot slot, neem anders de gok, neem je betalingsbewijs mee en ga het gesprek aan bij de eerste gate (geld ben je helaas toch al kwijt). Denk dat je er wel uit gaat komen dan.

Sterkte en succes!

Hallo

Wij hebben vorig jaar onze wild card op het kantoor van Sanparks gekocht in Kaapstad!
Wel twee keer voor moeten aanleggen simpelweg omdat we de eerste keer niet voldoende cash
bijhadden en de pinautomaat niet werkte die dag,
Houd daar eventueel rekening mee, temeer omdat het best een eindje rijden kan zijn vanuit de plaats in
Kaapstad waar je verblijft !
En moonrise , om nog even terug te komen op de fooien, wij komen al 38 jaar in S.A . en vragen
vaak na bij kennissen vrienden en familie hoeveel fooi gebruikelijk is op diverse plaatsen!
En natuurlijk zit er verschil of je in een klein lokaal restaurant gaat eten waar misschien per dag
maar enkele klanten bediend worden of b.v. in een “Spur” waar het personeel tientallen tafels bediend
per dag, die zou je met 10% per tafel misschien wel een weeksalaris per dag krijgen buiten hun normale
salaris, lijkt me een beetje overtrokken!
Ben ook benieuwd hoeveel je dan een parkeerwacht geeft op een klein plaatsje of bijvoorbeeld bij een grote Mall?

veel planplezier

Die fooien zijn hun salaris, vaak. En je bent zeker nooit verplicht om elke park jochie een fooi te geven. Alleen als hij zware dingen in je auto legt of zo of anders helpt. Oppassen doen ze niet echt…