Het Alfa-college leidt je op tot reisbegeleid(st)er in Turkije en medewerk(st)er op een reisbureau of bij een touroperator in Nederland. De studenten komen uit heel Nederland en diegenen die niet dagelijks op en neer kunnen komen, verblijven intern. Op het einde van het 1ste jaar en het begin van het 2e jaar (juni t/m oktober) loop je 5 maanden stage in Turkije.
Door deze opleiding hebben veel jonge mensen in het toerisme werk gevonden zowel in Turkije als in Nederland. Als je met succes het programma hebt afgerond, krijg je een door het Ministerie van Onderwijs erkend diploma. De opleiding tot toeristisch medewerk(st)er duurt twee jaar.
Kijk voor info op http://home.hetnet.nl/~molen-e/
Mail voor info naar [EMAIL=“vfm.reijbroek@alfa-college.nl”]vfm.reijbroek@alfa-college.nl
Beste Alfa,
Alleen jammer dat Turkije het diploma niet erkend,er wordt ook niet naar gevraagd als je voor een Turkse touroperator gaat werken,je werkt er zwart omdat je geen werk-en verblijfsvergunning hebt.
Heb het nl.zelf ervaren;ik kwam daar aan met mijn in nederland behaalde Internationaal reisleider;is niet erkend daar.
Mijn nederlandse collega’s daar hadden geen van allen een diploma;je leert het vak in de praktijk is mijn ervaring.
Wat ik tijdens de opleiding in Nederland leerde,bleek van geen meter te kloppen met de praktijk.
Ervaardde naderhand dat het zonde van mijn studiegeld was geweest.
Groetjes,
Hans.
Dag Hans,
Vervelend om te horen. Nu ben ik zelf niet de expert op dit vlak. Vond eigenlijk de mogelijkheid die deze opleiding geeft erg mooi. Heb wel gehoord dat er mensen die de opleiding afgerond hebben in Turkije zijn blijven werken. Weet dus niet hoe dat zit. Heeft het Alfa college ook reactie gegeven op je ervaringen?
Groet
Beste Alfa,
Nee,geen reactie.
Je kunt natuurlijk altijd werken,ze hebben je graag zelfs;je bent de mentaliteit van een nederlander dus met je gasten overweg.
Maar het blijft hoe dan ook strafbaar.
Groetjes,
Hans.
Dag hans,
Ik heb net telefonisch contact gehad en Jouw reactie verteld. Ik kreeg het volgende te horen. Als je in Turkije met een groep op stap gaat moet er altijd een officiele gids die uit Turkije komt mee. Dat is heb de beperking er van. Dit betekent dus dat zo’n bedrijf een officiele gids naast jou moet inhuren. Veel bedrijven kiezen er dan voor om dan niet 2 personene in te huren maar alleen de Gids die uit Turkije komt. (of zoals je schrijft ben je illegaal bezit als je het zonder gids doet). Dat zal het aantal bedrijven waar je waar je wel legaal kunt werken wel beperken.
Zijn er geen ander mogelijkheden, zoals in hotels werken?
Groetjes
Klopt,als er ergens controles waren van TURSAB kreeg ik prompt een staatserkend gids mee(dit werd vooraf uitgelekt naar de touroperators,zodat die tijdig maatregelen konden nemen)die deed vervolgens de hele tour niks,ja slapen.
Werk in hotels het zelfde verhaal;de eigenaar en medewerker doen het op eigen risico,animatie wordt wel gedoogd,waarom dat wel weet ik niet.
Over de controles;zie het als een verkeerscontrole,alles mag in Turkije,de politie grijpt niet in totdat er een controle gepland staat,heb heel wat scooters afgevoerd zien worden.
Zo ook dus met controle op werk,ineens kunnen ze voor je neus staan;ikzelf heb het 1 keer gehad en vertelde dat ik stage liep,en dat hielp.
Groetjes,
Hans.
er is toch wel degelijk een verschil tussen gidsen en reisleideren…
mijn ex-bazin heeft me aangeboden om voor volgend jaar een officiele vergunning te regelen voor mij om te werken. vraag me af hoe ze dat wil doen en of het mogelijk is, maar denk dat het haar te veel geld kost om het te regelen…
en de officiele gidsen die ik ken, waren altijd druk aan het werk en zeker niet aan het slapen, maar dat zal allicht per persoon verschillen…
Ja,behalve als ze naast me in de bus zaten…
Bloem,daar kun je eeuwig op wachten;een lokkertje,heb dat al zo vaak ervaren en gehoord.
Prik de zeepbel eens door;je komt als reisleider/gids nergens terecht;allleen in het"zwarte werk",geloof me maar.
Groetjes,
Hans.
ach… maakt voor mij nix uit
ik werk ook wel voor haar zwart… goed excuus om ff naar kos te gaan he?