Wie weet wat dit Spaanse woord betekent?

Deze post is ter lering ende vermaak.

Velen van jullie hebben een redelijk nivo Spaans maar er zijn ontzettend veel woorden die je niet zo snel zult gebruiken.

Wie weet wat dit woord betekent?
Degene die het het eerste raad mag een nieuw woord plaatsen.

Spelregels:
1)de woorden moeten “castellaans” zijn, het mogen wel woorden uit een typische streek zijn, maar dus niet baskisch of catalan of verbasteringen daarvan (mallorquin, menorquin, valenciano). Ook eigennamen zijn niet toegestaan.

1. Eerlijk aangeven of je het wist of dat je het moest opzoeken.

Hier komt de eerste:

Chapolín

Heeft het iets te maken met een bepaald televisie serie?

Nee hoor, het is een gewoon spaans woord.

Een soort sprinkhaan ?Ik heb het al eens gehoord …enfin horen en schrijfwijzes is niet hetzelfde he !Ben dus niet zeker .

No, geen sprinkhaan

Oke…Mijn spaans is dus toch niet zo goed…hahaha…trouwens tis spaans van Peru…ook niet helemaal hetzelfde…ff aan mijn vrouwke vragen misschien !

Ok…ik was ver mis…tis een soort van acteur zegt de vrouw…ik weet niet of dat mag he !

Dat mag maar dat is een personage /persiflage van een superheld:

En die bedoel ik niet.

chapolín speel je…

Weet je het wel? Of maak je er maar een zogenáámd spelletje van? Het is een poolbiljart.

Het is inderdaad een poolbiljart, en het is inderdaad een spelletje.

Jij mag dus op zoek gaan naar een nieuw woord (zie uitleg bovenaan)

Had niet meegedaan als ik had geweten dat ik het stokje nu moet overnemen. Heb niet veel tijd om dit soort dingen te doen. Maar goed…daar gaat-ie. Wat is een dedo del corazón?
succes, mamacarina

Je middelvinger.

Gefeliciteerd, u heeft eeuwige roem verworven. Vriendelijke groet, mamacarina

Hmm, als ik me niet vergis wilde u zsm van dit spel af, dus vandaar dat ik het maar heb opgelost…¿he hecho bien?

De volgende.

Wat is een chamarreta?

por supuesto! gracias. MC

Een chamarreta is een soort van blouson-jasje.

Wat is “pijo” ?

Dat is idd goed, het wordt hier (in Sevilla) ook gebruikt om bijv een trainingsjack van katoen aan te duiden (lange mouwen met rits).

Es kijken wie weet wat pijo is :hihi:

ik bedoelde trouwens niet EEN pijo, maar “pijo” dus, in de meest gebruikte zin van het woord (je hoort het heel veel)