Na in een aantal landen te zijn geweest begint sinds kort japan mij te boeien. En hebben we besloten om volgen jaar juni naar japan te gaan voor een week of twee. Nu komen de vragen
Het moet geen rondreis worden of althans een vanuit nederland georganiseerde rondreis. Naar ĀØergensĀØ in japan dus mijn vraag wat is het beste, leukste voor iemand die de eerste keer naar japan gaat ?
ik zou graag tokio willen zien of een andere grote stad, maar om nou 2 weken in een stad te zitten vind ik ook wel veel. Dus eigenlijk zoeken we het beste van twee werelden
Van alle vakanties die ik gehad heb kan je vanaf de receptie daagjes boeken en dat zouden we ook in japan willen doen maar kan dat ook op die manier ?
Welke reisorganisatie ? gewoon bij een reisbureau ? of internet ?. Want gek genoeg kan de Arke / D-reizen enz mij niet zo veel vertellen over japan ze hebben alleen maar wat rondreizen
Wil je echt niet een beetje rondreizen? Gewoon zelf dan, met de trein?
Je zou ook een week in Tokyo en een week in Kyoto kunnen gaan zitten. Vanuit Tokyo dagtripjes maken (Hakone, Nikko) en vanuit Kyoto ook (Nara, Osaka, Himeji, Koyasan (wellicht Hiroshima?)). Daar heb je geen hotelreceptie voor nodig, gewoon in de trein stappen en gaanā¦
Hotels in die twee plaatsen kan je makkelijk zelf boeken via website als agoda, expedia, rakuten en japaneseguesthouses.com.
Ik spreek ook geen Japans en ik ben ook nog niet geweest maar āiedereen doet hetā dus het zal vast wel meevallen met dat treinreizen. Gewoon goed voorbereiden en de grote plaatsen staan toch in het Engels aangegeven. Wellicht een handige site om je in te lezen: japan-guide.com
Ook zonder Japans te spreken valt rondreizen door Japan heel erg mee. Een goede voorbereiding helpt uiteraard wel, maar als je maar weet waar je naar toe moet kom je er altijd. Wat dat betreft is reizen door Japan veel eenvoudiger dan door bijvoorbeeld China, alles is superstrak georganiseerd, en alles wat je op stations of in de treinen moet weten staat er in het Engels. Staat iets er alleen in het Japans, dan is het vast niet belangrijkā¦
Ik ben zelf twee keer in Japan geweest, de eerste keer een groepsreis (Shoestring) met een week extra in Tokyo, een uitstekende manier om het land met zān eigenaardigheden te leren kennen. En in die week in mān uppie heb ik me geen moment beperkt gevoeld in mān mogelijkheden.
Later dat jaar ben ik nog een keer terug geweest, nu drie weken zelfstandig rondreizen met de trein. Alles vooraf zelf geregeld zonder tussenkomst van reisbureaus, gewoon een route bepaald (daās eigenlijk nog het lastigste) en via internet alles geboekt. Wel een hoop uitzoekwerk uiteraard, maar met behulp van reisgidsen, Google Earth, Wikitravel, de Hyperdia reisplanner, dit forum en het door Jos al genoemde Japan-Guide kom je een heel eind.
Maar als je niet echt wilt rondreizen, dan is het idee van Jos ook prima, de reis verdelen over Tokyo en Kyoto. Meer dan genoeg te zien en doen in die beide steden en omgeving.
Op de grote stations worden ook wel georganiseerde trips aangeboden, deze zijn meestal wel vrij prijzig, en mijns inziens tamelijk overbodig. Met de trein kom je bijna overal, en met informatie van internet of een reisgids, plus eventueel de lokale tourist information kom je een heel eind. Voor Hakone bijvoorbeeld koop je voor 5.000 yen een 2-dagenkaart met een retour vanaf Tokyo (Shinjuku) en ongelimiteerd gebruik van lokaal OV. Voor een georganiseerde dagtrip per bus ben je rustig het drievoudige of meer kwijt.
Ik heb bijna 25 jaar voor een Japanse frma gewerkt en ben daarvoor veel in Japan geweest. Vorig jaar ben ik prive met mijn beste vriendin (met wie ik inmiddels > 30 jaar mee ben getrouwd) twee weken naar Japan gegaan.
2 Weken is kort om rond te reizen en dus zijn we naar Osaka gevlogen en vandaar uit direct naar Kyoto gegaan waar we een week zijn gebleven.
Je kunt mijns inziens veel beter op eigen gelegenheid gaan en zodra je door hebt hoe de bus werkt is het veel leuker en goedkoper om op eigen gelegenheid te gaan. Kun je rustig genieten van de bezienswaardigheden in plaat van zoveel mogelijk tempels te zien in een te korte tijd. Bovendien zijn Japanners heel behulpzaam en staan dan echt niet met hun handje op voor een fooi zoals in Afrika. Integendeel. Geef een Japanner nooit fooi (ook niet in een taxi of zo) want je beledigd hem dan diep. Een Japanner is geen bedelaar; die werkt voor zin geld!)
Vanuit Kyoto zijn we met de trein naar Nara gegaan en de volgende dag naar Koyasan voor een nacht in een tempel. De dag later met de Nozomi (snelste) Sinkansen naar Tokyo alwaar we in een (Toyoko-inn) hotel zaten naast een station van de Yamanote-lijn. Met die (ring)lijn kun je vrijwel alle wijken en bezienswaardigheden in Tokyo bezoeken. Zoals de grootste visveiling van de wereld (vroeg opstaan; begint om 5:00 uur) en op zondag naar Yoyogi park (zeker doen). Maar er is zoveel meer. Vanuit Tokyo (Narita) hebben we Japan verlaten. 2 Weken is veel te kortā¦.
Ik ben van plan volgend jaar maart/april (bloesemtijd) weer een week of drie die kant op te gaan (en dan vanuit Tokyo meer naar het noorden), maar zit er stiekem toch aan te denken mijn najaarsvakantie dit jaar ook daar te gaan spenderen. Ik had me dan wel voorgenomen dit jaar ook een paar nieuwe landen te bezoeken, maar eigenlijk wil ik gewoon weer naar Japan, het is gewoon verslavendā¦
5 jaar geleden was ik Ć¼berhaupt nog nooit in AziĆ« geweest, eigenlijk alleen naar de VS en bestemmingen op maximaal een dagje rijden van huis. Maar inmiddels staat de teller toch alweer op 7 trips naar AziĆ«, waarvan 2 naar Japan. Ik mag niet klagenā¦
Maart/april is een mooie tijd, vooral als de kersenbloesem bloeit. Ik was vorig jaar tijdens de āhanamiā drie weken in Japan en vond het erg leuk om eens meegemaakt te hebben. Het noorden van Japan (Tohoku regio) is absoluut een aanrader.
Wij gaan waarschijnlijk in oktober 4 weken naar Japan, wederom niet naar Tokyo trouwens (staat voor volgend jaar op het programma). Waar we precies naartoe gaan, moeten we nog vaststellen. Ik heb in ieder geval Chikubu Island in Lake Biwa en het plaatsje Åmihachiman (aan Lake Biwa) op mijn āverlanglijstjeā staan. Waarschijnlijk gaan we ook nog een paar dagen naar de 5 meren rond Mount Fuji.