Ik ben een meisje van 19, en wil juni juli en half augustus alleen gaan backpacken in Aussie.
Nu heb ik een paar vragen,
Ik wil de oostkust in die 2,5 maand gaan doen maar hoe kan ik het makkelijkste, goedkoopste en de mooiste route uitstippelen.
Hoeveel geld heb ik hier voor nodig en kan ik dit alleen of zou ik met een organisatie zoals travelactive (€1700) moeten gaan?
Want ik ben bang dat ik na een slopende reis in sydney aankom en ik geen idee heb waar ik naar toe moet gaan.
Je vrag is ruim gesteld. de gemakkelijkste route hoeft niet per se de leukste te zijn. en wat ik leuk vindt kun jij afschuwelijk vinden. Maar toch maar eens een voorzichtige poging.
Als je makkelijk met mensen om kunt gaan zie ik het voordeel van het soort Travelactive niet direct. maar ook dit is persoonlijk.
2,5 maand is in principe voldoende om de oostkust in grote lijnen te bekijken. Als je daar ook nog bij wilt werken wordt het misschien iets krapper (heb gelukkig niets over werken gelezen).
Voor de eerste nacht(en) zou ik zeker vanuit Nederland iets boeken. Als je aankomt moet je bij de douane opgeven waar je de eerste nacht verblijft. In Sidney kun je genoeg accomodatie vinden. Als je naar een jeugdherberg gaat en wat met medereizigers praat, heb je redelijke kans dat je ook al direct wat maatjes hebt om mee op te trekken.
Om Sidney te bekijken heb je makkelijk 3-4 dagen nodig. dagje bijkomen in de parken, dagje city tour met hop on Hop off bus. Stopt o.a.op Bondi, dagje Manly, in de avond China town en/of Kings Cross. Eventueel kun je ook met de trein naar Blue Mountains. Gewoon de trein nemen. Is nog altijd goedkoper dan een tour boeken. Eten kun je redelijk goed en goedkoop in Food Courts (sluiten wel vaak rond 18.00 uur). Zijn er verschillende over de stad.
Daarna ga je langzaam omhoog richting Cairns. Misschien kom je wat mensen tegen en kun je samen een auto huren of met iemand een stuk meerijden. Anders pak je de bus. Aan de oostkust zijn verschillende busbedrijven. o.a Greyhound, zag ook wat van Aussielines, leek mij ook wel leuk (Prijs weet ik niet, ga niet alles voor je uitzoeken). Verder Premier, Oz experience en er zijn er meer. Google maar Bus Sidney Cairns. Je kunt zelfs met de trein (country link). Als je een buspass hebt, kun je min of meer overal in- en uitstappen.
Surfers paradise vindt ik persoonlijk niet zo geslaagd, misschien dat jij het geweldig vindt. Bundaberg, Fraser island,White Sundays,Eungella NP altijd goed. Brisbane voor de liefhebbers. Wij vonden Magnetic Island bij Townsville erg leuk. Is ook een goede basis om naar het Great Barrier Reef te gaan. Dat ligt daar iets dichterbij.
Vanuit Cairns kun je nog een stukje omhoog met een of andere tour.
Er zijn nog zoveel plaatsen die leuk zijn. Wat en waar het leuk is, is ook vaak afhankelijk van persoonlijke interesses en het gezelschap
Voor slapen zijn overal voldoende jeugdherbergen, etc. In de gids Lonely Planet travel survival kit staat bij iedere plaats een aantal tips voor slapen, eten en Things to Do.
Prijzen die daarin staan moet je zien als een indicatie.
Wat het gaat kosten durf ik niet meer te zeggen. Australie is erg duur geworden de laatste jaren.
Het is redelijk algemeen geworden, maar als je specifieke vragen hebt, lezen we het wel.