ik wil heel graag een nieuwe start maken na mijn scheiding en dus alleen naar griekenland vertrekken, het liefst voor heel lange tijd. dit wil ik al heel lang en nu ik weer alleen ben kan ik dat nu waarmaken.
helaas heb ik geen ervaring in de horeca, ben ook al wat ouder(39). wel heb ik ervaring als telefoniste(heb dit in nederland gedaan, helpdesk upc en kpn en winkel werk, ook gewerkt als manager in een winkel. en uiteraard ben je nooit te oud om te leren. ik ben een doorzetter en ook leergierig.
ook ben ik op zoek naar een reisgenote die net als ik zich ook in griekenland wil settelen, want alleen deze uitdaging aangaan is best moeilijk.
Spreek je Grieks? Als je dat niet doet heb je een probleempje. De werkloosheid in Griekenland is zo’n beetje de grootste in Europa en er staan honderdduizenden Grieken (vaak met diploma’s op universitair niveau) in de rij om baantjes onder hun niveau aan te nemen.
Edit:
Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen maar je moet je heel goed verdiepen en voorbereiden om die kant op te gaan. Ik heb er een paar jaar gewoont en ik heb gezien dat een hoop mensen daar alle hens aan dek nodig hebben om zich staande te houden. Het simpele feit dat boodschappen over het algemeen veel duurder zijn als in NL terwijl ze rond moeten komen van 7 a 800 Euro netto per maand zegt al genoeg. Je bouwt hier geen AOW meer op dus dat zal je moeten compenseren. Etc etc
Je kunt er ook over denken om als hostess aan de slag te gaan voor een Nederlandse reisorganisaties. Sommigen bieden een Nederlands contract zodat je geen AOW mist. Daarnaast is Grieks spreken dan geen must, wel een pré. Je werkt dan voor een zomerseizoen (april - oktober) en is een kans om te kijken of je een beetje kunt aarden in het buitenland. De winters in Griekenland kun je dan overigens niet vergelijken hoor!!! Veel reisorganisaties hebben liever wat oudere hostessen, die wat steviger in hun schoenen staan.
Als je voor een Griekse werkgever gaat werken moet je goed afspreken dat hij je ook verzekerd, vaak is dit IKA (dit is trouwens ook een pensioenverzekering, maar uitkering ligt vele malen lager dan in Nederland). Een salaris van 800 euro geldt hier als een heel behoorlijk salaris.
Tip: verbrand niet alle schepen achter je. Kan me voorstellen dat je weg wil vluchten uit Nederland na een scheiding en dan lijkt werken in een zonnig land heel aantrekkelijk. Maar zoals shyro al schrijft: veel mensen hebben het hier financieel moeilijk. Ik woon zelf ik Griekenland, kosten van levensonderhoud zijn veel duurder dan in Nederland. Als je nog vragen hebt, mail me gerust!