Wonen en werken in Griekenland

Hallo,

Dit is volgens mij al weer een zoveelste topic over wonen en werken in Griekenland, maar ik kan de benodigde informatie niet vinden. Vandaar dat ik zelf maar een keertje post.

Ik ben van plan om volgend jaar 3 à 6 maanden naar Griekenland te gaan om te wonen en te werken. Graag wil ik de volgende dingen weten:

• Hoe zit het met het boeken/plannen van de heen en terugreis. Wat is het beste voor een goede prijs?
  • Hoe zit het met het zoeken van een verblijfsplaats? Moet ik op zoek gaan naar een appartement of een kamer die aangeboden wordt? Hoe kom ik daarmee in contact?
  • **Vervoer **in Griekenland? Een scooter lijkt me het beste vervoersmiddel. Zal ik er een moeten kopen of huren voor langere tijd?
  • Telefonie: als ik mobiel bereikbaar wil zijn zonder dat men internationaal met me hoeft te bellen, dan zal ik daar een telefoon moeten kopen. Is iemand bekend hiermee?
  • En natuurlijk niet te vergeten: werk! Ik ben in principe een systeem- en netwerkbeheerder en programmeur, maar ik denk dat daarvoor in Griekenland de vraag niet echt hoog is. Ik heb geen ervaring in de horeca, maar in principe neem ik alles aan wat leuk is. Want als het werk leuk is kom ik er wel mee door.

Voor de rest ben ik nu 21 jaar oud en ben ik volgend jaar dus 22 jaar. Ben een leuke jongen en is zeer verslaafd aan Griekenland. Ik ben in mijn leven al bijna 30x in Griekenland op vakantie geweest. Ik ben met een deeltijd studie Nieuw Grieks bezig en zal daar volgend jaar mee klaar zijn.

Als iemand me kan helpen met mijn vragen ben ik diegene zeer dankbaar!

Groet,
Raymond

Hoi, Raymond, begrijpelijk dat je verslaafd bent aan Griekenland, volgens mij is er veel werk in hotels, toeristencafé’s en dergelijke, maar dit soort jobs zijn (ter plaatse) moeilijk te vinden, als buitenlander in Griekenland (veel jonge Grieken zoeken namelijk soortgelijk werk voor het seizoen !! Ik denk dat je daarvoor beter in Nederland een reisorganisatie contakteert.
Zelf zwalpten wij gedurende 4,5 maanden rond met de motorfiets (ideaal en ook zonder helm indertijd) wij vonden werk (oogstseizoen) in de druivenpluk op Kreta, en daarna werkten we ook in de Peloponesos (Naphlion) maar daar begint de sinaasappelenoogst begin december en met wat geluk kan je blijven werken tot einde maart. We verdienden onze kost en inwoon, en hadden genoeg over om slaapplaats te huren en nog wat te sparen. Griekenland is zoals je weet een gastvrij land, en als je wat Grieks spreekt, zijn ze daar zeker door gecharmeerd !! Maar de werkjes die wij vonden, daarvoor moet je contakten leggen met backpackers en longtime travellers, die zijn meestal goed op de hoogte van waar/wanneer er werk is. Alvast een leuke reis gewenst !!! Paul. (my body is in Belgium, but my mind is staying in Greece !!)

halo raymond wij hebben een restaurant met strand in kos ik weetniet waar en wat en wanneer precies je op zoek bent maar wij werken veel met hollandse toeristen daarom zoeken wij hollanders voor bedienig of op strand of in het restaurant laat even wat van je horen .
M.

Hoi Raymond,

Lees ook eens de vorige topics voor info.

Op de meest toeristische eilanden (Kreta, Kos, Rhodos enz.) worden regelmatig mensen gevraag voor bars of restaurants. Wil je dit niet, dan zijn er vaak ook mogelijkheden bij bijv. autoverhuurbedrijven en excursiekantoortjes.

Wil je meer zekerheid, ga dan voor host/reisleider bij een Nederlandse touroperator. Salaris, verzekering e.d. volgens Nederlandse maatstaven en vaak wordt je verblijf geregeld (niet altijd vergoed). Je hebt meestal een auto tot je beschikking en anders een scooter. Vlucht wordt betaald.
Of wat dacht je van (kinder)animatie, kan in hotel of voor touroperator. Met to het beste, zelfde voordelen als host(ess)

Auto of scooter niet kopen voor een half jaar! Telefoon ook niet. Je kun in griekenland voor 15 a 20 euro een Griekse-simkaart kopen die in je telefoon kan als die simlockvrij is. en als je een laptop hebt, en beschikking over internet (internetcafe), kun je via Skype gratis bellen.

Succes!

Gr Inge

Oh haha, dit bericht is nogal achterhaald, want het is van 2005…zie het nu pas!

Hier nog even de tip; temeer omdat ik al heel wat jaartjes in Griekenland woon en werk. Ik ben jaren terug begonnen met de website rhodosinfo, onder deze website vind je een advertentie pagina " werk op Rhodos" voor werkzoekende op Rhodos waar je ook werk aanbod vind.
URL: http://www.rhodosinfo.com/nl/index.htm
Verder kun je eens kijken op de website van de Nederlandse vereniging, daar vind je onder “tips en tips” en “internet links” heel wat interssante informatie.
URL: http://www.nlvrodos.com/

Succes!

Hoi, Ik lees jullie berichtje over het werk in Kos. Ik kan me herinneren dat ik bij jullie restaurant gegeten heb een aantal jaar terug. Ik ben zelf ook griekenlandfan en ben aan het uitzoeken of ik een tijd kan wonen en werken in Griekenland. Nu ben ik dus aan het rondzoeken naar werk voor een half jaar voor eventueel volgend jaar zomer. Juist een Nederlands bedrijf lijkt me erg fijn ivm communicatie. Ik ben bezig met een studie Nieuwgrieks en mijn Engels is ook niet slecht. Hopelijk hoor ik van jullie gr puck

[quote=“paulsph, post:2, topic:10341”]

Hoi, Raymond, begrijpelijk dat je verslaafd bent aan Griekenland, volgens mij is er veel werk in hotels, toeristencafé’s en dergelijke, maar dit soort jobs zijn (ter plaatse) moeilijk te vinden, als buitenlander in Griekenland (veel jonge Grieken zoeken namelijk soortgelijk werk voor het seizoen !! Ik denk dat je daarvoor beter in Nederland een reisorganisatie contakteert.
Zelf zwalpten wij gedurende 4,5 maanden rond met de motorfiets (ideaal en ook zonder helm indertijd) wij vonden werk (oogstseizoen) in de druivenpluk op Kreta, en daarna werkten we ook in de Peloponesos (Naphlion) maar daar begint de sinaasappelenoogst begin december en met wat geluk kan je blijven werken tot einde maart. We verdienden onze kost en inwoon, en hadden genoeg over om slaapplaats te huren en nog wat te sparen. Griekenland is zoals je weet een gastvrij land, en als je wat Grieks spreekt, zijn ze daar zeker door gecharmeerd !! Maar de werkjes die wij vonden, daarvoor moet je contakten leggen met backpackers en longtime travellers, die zijn meestal goed op de hoogte van waar/wanneer er werk is. Alvast een leuke reis gewenst !!! Paul. my body is in Belgium, but my mind is staying in Greece !!)

same here Paul !!

• Updated - - -

[quote=“paulsph, post:2, topic:10341”]

Zelf zwalpten wij gedurende 4,5 maanden rond met de motorfiets (ideaal en ook zonder helm indertijd) wij vonden werk (oogstseizoen) in de druivenpluk op Kreta, en daarna werkten we ook in de Peloponesos (Naphlion) maar daar begint de sinaasappelenoogst begin december en met wat geluk kan je blijven werken tot einde maart. We verdienden onze kost en inwoon, en hadden genoeg over om slaapplaats te huren en nog wat te sparen. Griekenland is zoals je weet een gastvrij land, en als je wat Grieks spreekt, zijn ze daar zeker door gecharmeerd !! Maar de werkjes die wij vonden, daarvoor moet je contakten leggen met backpackers en longtime travellers, die zijn meestal goed op de hoogte van waar/wanneer er werk is. Alvast een leuke reis gewenst !!! Paul. my body is in Belgium, but my mind is staying in Greece !!)

same here Paul !!