Wie helpt: Lake District; Northumberland, Yorkshire!

We willen dit jaar naar Noord Engeland, zo’n 3 weken (juli / augustus). We reizen met z’n tweeën per auto. We willen graag een (niet al te dure) combinatie maken van B&B’s en stacaravans. We zoeken plekken van waaruit we die gebieden gemakkelijk kunnen ‘berijden’.
We zoeken daar eigenlijk alles: wandelmogelijkheden, natuur, cultuur en historie en het liefst in de avond een gezellige pub (of club) met folkmusic en als het kan een folk-festival.

Wie kan ons suggesties aan de hand doen over onderdak in plaatsen die lekker centraal liggen, waar best wat te doen is, maar niet beslist heel toeristisch hoeven te zijn (mag wel!)

Ik weet zeker dat er veel mede leden zijn die ons heel goed kunnen helpen met sites van de gevraagde accommodaties, informatiesites en muziek suggesties.

Goedemorgen en uiteraard een gelukkig nieuwjaar,

de gebieden in noord Engeland die jij noemt hebben veel te bieden dus die vakantie-keus lijkt mij uitstekend.
Ik kan je niet helpen met folkmusic en festivals, daar heb ik helaas geen verstand van. Qua gebieden
en locaties kan ik je wel wat suggesties geven.

Lake District: Grasmere. Deze plaats ligt centraal in het nationale park. Hier vindt je twee historische locaties in de vorm van het Dove Cottage en
Rydal Mount en ook twee kleine meren met Grasmere (zelfde naam als het dorp) en Rydal Water. Het ligt in de bergen en ook nog aan de Coast to Coast Walk, een zeer populaire meerdaagse wandelroute. Voorbeelden van andere opties: Keswick in het noorden (grootste plaats in het nationale park) of Bowness-on-Windermere in het zuidoosten. Dat ligt in het heuvelachtige deel (ipv bergen) in het zuidoosten, aan Lake Windermere. Daar in de buurt zijn een aantal historisch bezienswaardigheden.

Yorkshire: Dit is een tamelijk groot gebied waarbij de twee nationale parken het meest in het oog springen: de North York Moors in het oosten
en de Yorkshire Dales in het westen.

North York Moors National Park: populair is het prachtige kustgebied van de North York Moors. Het mooie stadje Whitby is een idee. Daar vindt
je een paar historische bezienswaardigheden zoals de abdijruïne en je kunt er prima wandelen. Langs de kust loopt namelijk de Cleveland Way. Vandaar
kun je prima door het geaccidenteerde kustgebied naar Robin Hood’s Bay wandelen. Ook de binnenlanden van de North York Moors zijn het bezoeken waard.

Yorkshire Dales National Park: dit gebied is nog een stuk heuvelachtiger dan de North York Moors en hier kun je ook prima wandelen. Er zijn drie meerdaagse wandelroutes die door dit gebied trekken. Je kunt bijvoorbeeld naar Hawes in het noorden. Dat ligt aan de Pennine Way, je vindt daar het Dales Countryside Museum, een officieel bezoekerscentrum van het nationale park en daar vlakbij tevens de Hardraw Scar Waterfall.

Northumberland: een graafschap met mooie landschappen en imposant historisch erfgoed, namelijk de Muur van Hadrianus (Hadrian’s Wall) en de grote kastelen in het kustgebied. Een mooie plek aan Hadrian’s Wall is het middelste deel rond de plaatsen Haltwhistle en Once Brewed. Daar vindt je de hoogste secties van de muur met mooie uitzichten en ook drie opgravings-sites en musea dicht bij elkaar. Daar kun je ook weer prima wandelen en wel langs het Hadrian’s Wall Path. Dus direct langs de muur.

Wat betreft de kust: er zijn kastelen en mooie kusten te zien van grofweg Berwick-upon-Tweed in het noorden tot Warkworth in het zuiden. Ook hier kun je weer prima wandelen en wel langs het Northumberland Coast Path. Het kleine stadje Berwick-upon-Tweed is een mooie plek om te verblijven. Het ligt aan zee, op de grens met Schotland en ook behoorlijk dichtbij het heilige eiland Lindisfarne (met eb te bereiken) en het grote Bamburgh Castle.

Dit zijn uiteraard enkele suggesties maar ik hoop dat je er wat mee kan.
Veel plezier alvast,

Michel