Hoi , wie heeft er hier ervaringen met reizen in birma?
Wat zijn echte aanraders buiten de toeristische trekpleisters als mandalay bagan inle-lake etc.
Wat is het prijsniveau daar ?
En is het leuk om daar alleen te reizen, kom je nog andere toeristen tegen? of voel je je echt alleen?
Ik ga miss in januari een maand naar Birma
gr Sander de Rouw
Er zijn nog geen reacties op dit bericht, maar Birma lijkt mij een mooie bestemming om te reizen.
Februari - maart 2010 ga ik met mijn rugzak rondtrekken, en schrijf op loesopreis.punt.nl
Aangezien dit onderwerp vaak wordt bekeken zal ik antwoorden, ook al is Sander al weer thuis?!
Wij zijn niet veel buiten de gebaande bade geweest, alleen naar Hsipaw. Was wel mooi maar de gebaande pade zijn er niet voor niets, Inle, Bagan en Mandalay waren de toppers.
Prijsniveau: Het goedkoopste land van Zuid-Oost Azië, althans voor ons.
Omdat er maar een beperkt aantal plaatsen zijn waar je als toerist naartoe mag, en omdat er niet zo veel toeristen komen heb je een grote kans regelmatig dezelfde mensen tegen te komen. En mijn ervarig is ook, hoe minder toeristen, te meer contact met de mensen die er wel zijn. Prima land om alleen te bereizen dus.
Birmezen zien jou en je dollars graag komen (op een positieve manier hoor, weinig gedram), en ik kan het een ieder die een beetje ongemak aankan zeker aanraden.
je moet je HEEL goed voorbereiden over hoe alles werkt-het is een sterk achtergebleven land, waar allerlei dingen die wij als gewoon aannemen nog amper bestaan-zoals de mobuy fone, bij een bank wisselen, etc. Daar heb je dus reisgidsen voor.
Je moet een visum regelen-de meesten doen dat hier in BKK-omdat de route toch via hier loopt. AirAsia vliegt cheap-cheap BKK-RGN. En je kan de facto enkel via vliegen in/uit komen. Dus dat komt wel bij de totale kosten (visum, flights).
IHA is SEA al erg goedkoop-en hier zeker. MAAR-als je ook maar iets van ‘‘luxe’’ wil-dan gaat het je kosten. Dat lokale eten is ontzettend slecht (al ben ik door lang verblijf in Thaild daar wel ontzettend mee verwend).
Hele aardige mensen, die geen ‘‘nee’’ mogen/durven te zeggen tegen de hogere oom. En veel minderheidsgroepen-die soms gruwelijk worden onderdrukt. Erg armoedig, vaak primitief, alles wordt hergebruikt. Dus ben je een luxediertje-dan zou ik er maar vanaf zien.
Het deed me-achteraf bezien eigenlijk niet eens zo heel vreemd- soms nogal sterk aan Indonesia denken, niet Java/Bali, maar Sumatera etc. IN een soort Nepalese achtergrond.
Tipje: om iets van die sfeer te proeven kun je vanaf hier=BKK bvb ook naar SANGKLABURI=achter Kanchanaburi (totaal zo’n 6 uur per bus vanaf BKK), aan de grens, 3 pagodas pass.
Lijkt me een geweldige ervaring . Wat ik erg vreemd vind is dat het lokale voedsel dan zo slecht is . Ik vind eten in die regio/ buurlanden altijd erg lekker.
En zijn de prijzen vergelijkbaar met Thailand? Dan heb ik het over de low budget manier van reizen, goedkoop slapen , eten en reizen.
Ik ben in januari niet naar Birma geweest. Ik ben een maand naar India geweest Delhi ,Rajasthan , Agra , Varanasi en omgeving . Was ook erg indrukwekkend, mooi en lelijk , arm en soms rijk. Wat me meeviel was het toch nog steeds , traditionele manier van leven , vooral de kleding en de vriendelijkheid van de locals en het eten was heerlijk ! mede omdat ik vegetarier ben. Wat me tegen viel was de grote afvalhopen overal ! en het asociale gedrag van de Indiers.
Heel tegenstrijdig maar wat een ervaring en ga zeker nog vaker terug.
maar volgende keer wil ik toch naar Birma , of eventueel indonesie.
Hallo. Ik zit op dit moment in Borneo maar door medereizigers ben ik ook nieuwsgierig geworden naar Birma. Ik reis volgende week richting Thailand. Kan iemand mij vertellen hoe lang je visum geld als je via de 3 pagoda pass (bkkflyer?) binnen komt? Ik heb in een blog gelezen dat je hier je paspoort moet achterlaten als je het land intrekt? klopt dit nog of is dit oude informatie?
Hoe regelje geld zaken daar. Voldoende dollars mee nemen of kan je ook geld pinnen?
Als ik moet geloven wat ik heb gehoord en gelezen heb je in Birma geen pinautomaten en kun je dus niet pinnen. (Bron LP)
naar mijn weten kun je bij de 3 pagodenpas alleen maar een klein gedeelte bezoeken. Je kunt niet verder het land inreizen. Je kan alleen vliegen vanuit Thailand of de grens over in Noord Thailand, Mae Sai (Thai) /Tachileik (Birma) en dan naar Keng Tung gaan , daar kun je een al wat groter gebied reizen (visum 28 dagen geldig dacht ik ) maar nog steeds niet door naar de rest van het land omdat de omliggende regio’s verboden gebied is . Wel kun je dan vanuit Kengtung vliegen.
Zelf ben ik 1 dagje in het zuidelijkste puntje van Birma geweest vanuit Ranong, Thailand. Je koopt een dagvisum (5 euro ofzo) en mag maar 5 km binnen die stad blijven.
Er verschijnt vast wel iemand die het zeker weet , al hoewel je wat Birma betreft nooit echt zeker weet .
Bij de 3 pagodapas en ranon mag je idd maar een klein stukje landinwaards trekken. Wil je echt rondreizen in Myanmar en langere tijd blijven, dan moet je vooraf een visum regelen. Zelf heb ik mijn visum in Breda gehaald, maar het kan ook in BKK.
Vorig jaar januari konden we NIET pinnen! Er was 1 hotel waar je met je creditcard tegen belachelijke kosten geld kon opnemen, maar dan moest je daar ook overnachten voor meer dan $100 per nacht.
Ook wordt aangeraden nette dollars mee te nemen. geen scheurtjes, gekrabbel of stempeltjes er op.daar kunnen de wisselaars moeilijk over doen.
Je kan wisselen op de markt in Yangon. Of evt. bij je hostel.
Ga niet met wisselaars mee naar een kantoortje ergens in de straat, dan is er een vrij grote kans dat je belazerd wordt.
Het eten valt i.d.d. vies tegen. Opvallend omdat je in de buurlanden allemaal geweldig kan eten. In Yangon heeft hotel"the White House" een super goed ontbijt. Allerlei groenteprutjes, salades, rijst en fruit en toast. Vooral aan het einde van je trip ben je daar wel aan toe.
Hotel “the four sisters” bij het Inle lake heeft ook goed eten, en je mag betalen wat je het waard vind.
Ik heb de grensovergang bij de drie pagodepas niet genomen en ook niemand ontmoet die niet via Bankok is komen vliegen.
Het regelen van een visum duurt iets langer dan voor omliggende landen. Ik weet niet precies hoe lang, wij hadden oud en nieuw er tussen en mede daardoor duurde het tien dagen. Een visum kan je geweigerd worden zonder aanwijsbare reden. Je kan er op gokken maar het veiligste is eerst het visum af te wachten en dan een ticket te kopen. En geef een “veilig” beroep op bij het aanvragen. Geen journalist o.i.d.
Dit zijn, praktisch gezien, de beangrijkste voorbereidingen. Vanzelfsprekend wordt het interessanter wanneer je je wat verdiept in de cultuur. Of laat het gewoon over je heen komen en geniet!