Durf ik het alleen aan?

Hallo allemaal,
Ik ben 2 keer 4 weken in Thailand geweest. Prachtig, maar voor mij aardig toeristisch aan het worden. Ik ben van plan om in januari weer voor 4 weken alleen te gaan reizen. Mijn droom is Birma, maar durf ik dat alleen aan. Nou ja, ik durf wel maar is het verstandig en goed te doen? Ik ben voor de zekerheid ook nog gaan denken aan Maleisië,omdat het daar goed te doen is om alleen te reizen. Op een of andere manier word ik er niet warm van. Kan iemand mij meer vertellen? Alvast heel erg bedankt!:dag:

Ik ben ook van plan om alleen naar Birma te gaan half januari. Ik heb 2 keer alleen gereisd in Zuid Amerika, dus heb ook wat reiservaring. Birma trekt me juist wel omdat het nog redelijk onontdekt is, aan de andere kant weet ik niet of ik wel alleen wil, omdat ik gewend ben altijd wel wat aanspraak te hebben van medereizigers op reis, en ik weet nog even niet goed of je in Birma ook makkelijk in contact komt met medereizigers! Wie weet kunnen wij wel contact houden, en wie weet elkaar daar meeten?

In Zuidoost-Azië is Birma een paar van die landen waar ik graag naar terugwil. De huidige transitiesperiode vind ik iets magisch hebben. Januari is volgens mij toeristisch hoogseizoen, hoge kans op schaarste aan accomodatie. Ik denk dat je dan minder op de bonnefooi kunt reizen, maar als je hierop goed voorbereid bent, zou ik gewoon gaan.

Ben er vorig jaar alleen geweest en contact met andere (solo)reizigers verliep vrij makkelijk en natuurlijk. Ook met de lokale bevolking, onder wie boeddhistische monniken die uitstekend zijn opgeleid en meestal hun talen wel spreken. Ik ben een reiziger die met name in de goedkopere guesthouses rondhangt en niet in middenklasse/uppermarket hotels. In de guesthouses heb ik de medereizigers ontmoet, evenals in de bus.

Ik kan Myanmar alleen maar aanraden en zie niet in waarom je dit niet zo aandurven. Ik ben er geweest in januari en het was inderdaad erg druk maar toch steeds accommodatie gevonden zonder vooraf te boeken. Dan mag je natuurlijk wel niet kieskeurig zijn.

Contacten met de bevolking gebeuren snel, ook al spreek je de taal niet. Monniken spreken over het algemeen wel Engels en met hen geraak je heel snel aan de praat.

Grote aanrader. Als je concrete tips wilt, stuur dan maar een mailtje.

Hoi,
Je bent echt niet de enige toerist in Birma, dan had je een paar jaar eerder moeten gaan. Echter Birma is ook nog geen Thailand, of Ho Chi Minh City, of Siem Reap, waar echte backpackersgebieden zijn met goedkoop onderdak en bier voor 50 cent waar je grote drommen rugzaktoeristen kan ontmoeten.

Ik heb (als man) in augustus 2013 alleen door Myanmar gereisd en zeker op de vaste toeristenroute Yangon - Iner Lake - Bagan - Mandalay kom je volop toeristen tegen en is het niet moeilijk om contact te leggen.

Myanmar is ook een superveilig land om (als vrouw) alleen te reizen. Misdaad komt nauwelijks voor. De straffen voor vergrijpen tegen toeristen zijn hoog. T.o.v. Thailand wordt het in Myanmar wel op prijs gesteld dat je je als vrouwelijke toerist wat netter kleedt: d.w.z. geen blote schouders of blote enkels. Aan de andere kant zal men dit niet als uitnodiging zien om te gaan staren of handtastelijk te worden (zoals bijv. in India of Sri Lanka gebeurt), hooguit wordt je niet toegelaten tot een tempel omdat je te weinig respect toont.

Groet,
Robbert-Jan

Hey! hoeveel betaalde jij voor de guesthouses?! ik wil ook alleen gaan en maak me zorgen over de “aanspraak” en meer alleen reizenden… maar zo te horen valt t mee…:slight_smile:

• Updated - - -

Hoeveel betaalde jij voor de guesthouses?!

Afgelopen oktober/november was er ik er voor de tweede keer. Heb inderdaad weer veel reizigers ontmoet, gaat haast vanzelf.

Verblijf was in de goedkoopste guesthouses en hotels. Bijvoorbeeld, in Winner’s Guesthouse (Nyaung-U, bij Old/New Bagan) was de goedkoopste kamer (double) $9 alleen of $12 splitten met z’n 2-en. Qua hotel was de goedkoopste kamer $15 (twin) die ik kon splitten. Dit was in Garden Hotel te Mandalay, een hoekkamer met mooi uitzicht op de hoogste verdieping. Het kan nog goedkoper: begreep van een reiziger dat deze (gratis) verbleef in een klooster.

Dit is echt het goedkoopste wat ik kon vinden. Het is uiteraard basic met gedeelde badkamer en fan, maar inclusief ontbijt en altijd eieren :smiley:

1 like

Wow! Dat zijn prijzen die ik zoek hihi! Dank je zooooo!!