Hallo!
Ik wil graag vrijwilligerswerk doen buiten Europa, maar ik zie zo ontzettend veel sites voorbij komen met verschillende projecten. Elke organisatie heeft een eigen prijs en die is heel verschillend.
Bij sommige betaal je alleen zelf je vliegreis en bij andere betaal je ook nog een vergoeding per week.
Mijn vraag is… Heeft er iemand vrijwilligerservaring en zo ja met welke organisatie? Is het nodig om het via een bemiddelinsbureau zoals activity international te regelen?
Groetjesss, Martine :dag:
Ik heb zelf ooit dit overzicht gemaakt: IkReis - Urbex in Israël: het verlaten busstation van Tel Aviv
Voor sommige mensen is een organisatie wellicht een goede manier om vrijwilligerswerk te doen, omdat ze nog weinig reiservaring hebben of weinig werkervaring in het buitenland. Niet weten hoe het is om te werken in een andere cultuur, en waar te beginnen. Echter, zo’n organisatie kost geld en sommige projecten lopen al dusdanig lang, dat alles al routine is en er nauwelijks eigen inbreng van vrijwilligers welkom is (dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn).
Andere organisaties in NL helpen je wel met bemiddelen, maar doen verder niet zo veel voor je. Eigen inzicht is belangrijk, je wordt niet aan het handje genomen. Als je niks doet, zal er ter plekke niets gebeuren, je moet het voortouw nemen. En daarbij rekening houden met de mogelijkheden en wensen van de lokale bevolking!!! Bovendien moet je zorg dragen voor een goede overdracht, liefst met de locals, want iemand moet het werk doen als jij weg bent. (Wat alleen kan als ook de locals in je werk geloven.)
Soms kom je ter plekke iets tegen.
Ikzelf heb vrijwilligerswerk gedaan via SIW (Thailand, Mongolie, Bangladesh) en Indah Education (Indonesie). In Thailand ben ik ooit tegen een project in Sangklaburi aangelopen waar ik een tijdje ben blijven hangen. Ook in Z-Afrika, Cambodja en Vietnam heb ik verschillende initiatieven gezien.
Wanneer en waar naar toe gaat op dit moment je voorkeur naar uit?
Gr manon
He Martine,
Ja, ‘buiten europa’ is wel heel veel! Azie? Afrika? Zuid-Amerika? Als je naar het caraibscih gebied wilt, is Suriname een absolute aanrader! Het is vrij eenvoudig zelf te regelen, omdat je lekker in je eigen taal kunt communiceren. Je kunt via internet contact op te nemen met (grotere) instellingen/stichtingen daar (info is wel te vinden via het Suriname landen forum). Maar niet alle organisaties zijn digitaal te bereiken, dus dan is een bemiddelingsorganisatie toch wel handig.
Stichting projecthulp Suriname (SPS) heeft in Nederland voorbereidingsbijeenkomsten en is in Suriname een punt waar je naar toe kunt met vragen en ze houden 1x per maand een vrijwilligersborrel. Verder moet je het bij de organisaties vooral zelf oplossen, zelf initiatief nemen en vrienden maken.
Ik ben van een van de Surinaamse organisaties waarmee SPS samenwerkt, een zogenaamd ‘klusproject’(www.stichtingunupikin.nl). In onze sociale werkplaats werken jongeren die wat extra steun kunnen gebruiken. Positieve aandacht van Nederlandse vrijwilligers kan daar goed bij helpen. Dus als je van schuren en schilderen houdt, ben je welkom. Mensen die langere tijd blijven (minimaal 3 maanden), kunnen ook meewerken met onze kinderclub en voor de kids creatieve activiteiten bedenken en uitvoeren.
Voor SPS betaal je wel wat, onze ‘bemiddeling’ is gratis, maar je zorgt zelf voor reis en verblijf. We verhuren ook kamers en mensen die bij ons vrijwilligerswerk doen, betalen een lagere huurprijs. Als je interesse hebt, kun je contact met me opnemen!
Succes met plannen maken (en uitvoeren!)
Dream it, plan it, do it!!
Susanne
Hoi Martinee,
Ik heb zelf vrijwilligerswerk gedaan in Kenia in 2006. Je kan mijn dagboek lezen op www.inekeinafrika.nl. Naar aanleiding daarvan heb ik als mede oprichter Shoulder 2 Shoulder foundation opgericht (www.s2sfoundation.org). Die stichting biedt ook vrijwilligerswerk aan, maar niet voor een commercieel tarief omdat dit een non-profit is. Echter, omdat dit non-profit is kunnen de projecten die vrijwilligers ontvangen geen vergoedingen betalen omdat ze afhankelijk zijn van giften. Daardoor is het onvermijdelijk dat je wel betaalt voor accommodatie, maaltijden en transfers. Onlangs ben ik zelf Doingoood gestart, ook om mensen op een betaalbare manier met vrijwilligerswerk in aanraking te laten komen. Kijk maar eens op www.doingoood.nl
Mocht je vragen hebben dan kan je mij altijd mailen.
Groeten en succes met je zoektocht!
Ineke
Hoi Martine,
Ik ben in 2007 naar Indonesië geweest voor een maand vrijwilligers werk. Hier moesten we zelf het sponsor geld ophalen en ook eigen vliegticket + kosten voor het project betalen. We werden over verschillende dorpen verdeeld en elk dorp kreeg het zelfde bedrag. Hierdoor was er aan het einde wat over en dat kregen de deelnemers terug. Procentueel gezien. Dus iemand die niks had binnen gehaald kreeg ook niks terug. Het was ook niet de bedoeling dat je er aan ging verdienen. Een vriend en ik hadden echt extreem veel opgehaald en daardoor kregen we ook erg veel terug. Hier hebben we ons vleigticket en project kosten mee betaaltd en wat we over hielden hebben we daar aan een weeshuis voor gehandicapte kinderen gegeven en hebben we een operatie betaald voor een wees kindje waardoor hij gewoon kon worden geadopteerd.
De organisatie is Community Outreach Programm (COP). http://cop.holder.nl/
Gr,
Paul
Hoi Martine,
al een project gevonden?
Ik ga van 15 sept t/m 18 oktober naar cambodja om ontwikkelingswerk te doen. Goedkoope en uitdagend. je kan er vanalles doen, engelse lessen, klussen, voorlichting en in een ziekenhuisje mee helpen. Je zorgt meteen ook voor 2 weeskinderen, echt heel gaaf!
Misschien ook iets voor je? ik ga graag met iemand samen. tot nog toe nog alleen.
groetjes, debbie damen