Ik heb de flim met mijn vriendin in de bioscoop gezien. Het was echt de moeite waarde. Wat gezellige en kleurrijke flim met veel samba en hilarische passages. Gedurende de hele film krijg je steeds zin om te samba met de personages van RIO. Na het einde van de film heb je alleen een gedachte: Dat moet ik wel eens mee maken, de carnaval in Rio bijwonen…
Rio vertelt het verhaal van de blauwe papegaai Blu. Hij is de laatste mannelijke papegaai van zijn soort. Om ervoor te zorgen dat zijn soort niet uitsterft wordt hij naar Rio gestuurd om daar de laatste vrouwelijke blauwe papegaai te ontmoeten. Zijn ‘missie’ wordt echter een stuk gecompliceerder, doordat stropers achter hem aanzitten en omdat Blu niet kan vliegen!
Ik vond het interessant dat sommige karakters of gebeurtenissen een diepere betekenis hadden, deze herken je waarschijnlijk alleen als je zelf in Rio bent geweest.
Maar ok:
Het verschil tussen rijk en arm laten ze duidelijk zien.
De aapjes hebben dezelfde houding en halen dezelfde truukjes uit als de straatkinderen.
Het gevecht laat iets van het geweld in Rio zien.
Het loopjongetje zonder ouders, hier wordt heel vaak misbruik gemaakt van kinderen in deze situatie. Weeskinderen worden vaak overgehaald om klusjes te doen voor criminelen, zolang ze maar ergens bij horen.
Jewel, het vrouwelijke blauwe ara is een typische CARIOCA: vrolijk, assertief, levenslustig (ik bedoel, zij houdt zo veel van haar vrijheid, vliegen etc.) en zij is besluitvaardig.
De ‘straatvogels’ Nico en Pedro kent elke kant van de stad (zoals de straatkinderen), ze helpen
Blu en Jewel hun weg door de straten van Rio te vinden.
Nigel, de vogelhandelaars is net een drugsbaron. Naar mijn mening, een van de beste personages.
Het scenario is natuurlijk Rio op zijn beste: Corcovado, stranden, favelas en de carnaval.
In de afgelopen 3 jaar heb ik hier bijna 14 maanden doorgebracht. Maar binnenkort ga ik mijn permanent visum aanvragen zodat ik hier voorgoed kan blijven en mag werken.
Nee, ik kom uit Belo Horizonte (Minas Gerais) maar ik ben een paar keer naar Rio geweest. Naar mijn mening is Rio zeker een van de mooiste stad ter wereld. Er is zo veel te beleven, en de gastvrijheid/openheid van de Cariocas maakt van Rio een geweldige stad.
Leuk dat je daar wilt wonen, zou ik ook in de toekomst willen. Ik woon al 4 jaar in Nederland, ben bezig met een HBO toeristische opleiding. Momenteel ben ik werkzaam bij BrazilTours.
Nee, maar zit er wel aan te denken om iets met toerisme te gaan doen. Ben nu een beetje aan het rondkijken wat er allemaal mogelijk is voor als ik mijn aanvraag straks heb gedaan.
Ik heb vooral in het noordoosten van Brazilië gereisd, en een dagje Brasília en kort in Rio Branco (Acre)… maar ik vond de film Rio heel erg leuk en herkenbaar. Uiteraard ‘ken’ ik Rio de Janeiro wel van tv en vele reisverhalen, en voor mijn eigen reis had ik me er wel op ingelezen.
Ik vond het heel goed dat ze in een kinderfilm toch ook de harde werkelijkheid hebben kunnen verwerken, van de favela’s en weeskinderen die uitgebuit worden. Mijn kleine neefje vond dat ook best een lastig stuk en werd er echt verdrietig van.
Wat ik ook heel leuk vond verwerkt waren de vele kleuren van de mensen: met Afrikaanse, Portugese achtergrond en ook sommige met trekken van de oorspronkelijke bewoners. En het duidelijke ‘buiten leven’ en de hele ziel van Brazilië vond ik heel herkenbaar. Het openingsnummer vond ik ook briljant en speel ik nog wel eens af op mijn computer. Rio | First 2 minutes | Fox Family Entertainment - YouTube
Ik ben het er helemaal mee eens, het openingsnummer is echt geweldig en breng je gelijk in stemming met de film. Opzicht, ken je zo te zien veel bestemmingen in Brazilie. Welke ziijn jouw favoriete bestemmingen?
Ik was vooral overweldigd door het natuurschoon van de nationale parken. Van tevoren had ik bij Brazilië vooral het beeld van regenwoud, maar het heeft zoveel meer soorten natuur!
De Chapada Diamantina met al die grotten, watervallen en tafelbergen vond ik super. Ook het dorp Lençóis dat daarbij ligt vond ik heerlijk: mooi, veilig en veel leuke restaurants. Ondanks de vele toeristen toch heel mellow.
Riberão do Meio, Chapada Diamantina
Ook het afgelegen Sete Cidades nationaal park vond ik heel indrukwekkend: allemaal bizarre rotsformaties die van een afstand net steden (cidades) leken, maar soms ook hoofden, beesten, sigaren of andere dingen.
Sete Cidades national park (Piripiri)
En van het eiland Fernando de Noronha vond ik vooral de wereld onder water helemaal super maar ik ben ook niet zoveel gewend. Heb gesnorkeld tussen grote zeeschildpadden, roggen, gekleurde vissen, kreeften, zee-egels, zeesterren… fantastisch.
Zeeschildpad bij Fernando de Noronha
Lençóis Maranhences vond ik ook een mooi gebied, maar iets minder spectaculair dan die andere.
Ja, Brazilie is zeker veel meer dan stranden, Amazone en carnaval. Hierbij mijn favorieten bestemmingen in Brazilie.
Bestemming 1: Chapada Diamantina (Bahia)
Voor mij is de Chapada Diamantina een van de mooiste gebied niet alleen van Brazilie maar ter wereld. De imposante natuur en pittoreske dorpjes maken van deze plek een onvergetelijke ervaring voor iedere natuur/cultuurliefhebber. Er zijn zo veel te zien en te doen, zo veel impressies. De verbegende grotten, de indrukwekkende watervallen, de fauna en flora, de lokale keuken etc. Lunchen op authentieke fazenda’s en dorpjes bezoeken waar de tijd stil lijkt te staan zijn echt een must.
Bestemming 2: Jalapao (Tocantins)
Zoals ik heb ‘gezegd’, Brazilie is veel meer dan stranden en carnaval. Wie zou nou denken dat er een ruige onscherpte prachtige woestijn te vinden is in Brazilie. Ik ben in de Egyptische- en Australische woestijn geweest (ze zijn allebei een aparte wereld), maar Jalapao blijft echt niet erachter hoor. Rivieren met kristalhelder water, paradijselijke stranden en een primitieve natuur ligt één van de laatste regio’s waar de natuur nog praktisch geheel intact is. De woestijn heeft een unieke natuur, ondanks de zanderige bodem, bergen met bronnen, zijn er indrukwekkende watervallen en stroomversnellingen te vinden, wat de overleving van een zeer diverse flora en fauna mogelijk maakt. Ik heb hier een safari in een overland Korubo 4 x 4 voertuig gedaan. Het was een zo geweldige avontuur, maar ik wil wel eens met een moto doen.
Bestemming 3: Pantanal
Ik ken niet eens de helft van de Pantanal. Bonito en de Chapada dos Guimaraes zijn zo mooi qua natuur en hebben een zo rijke flora en fauna. Als vogelsliefhebber was ik meteen verliefd geworden. Hier zijn er zo veel variatie van dieren en vogels ook qua kleur. De moeras, rivieren, historische routes. Het is wat mijn betreft zeker een van de mooiste landschappen ter wereld samen met het Amazone gebied.
Bestemming 4
Er zijn no veel meer bestemmingen die ik mooi vind in Brazilie, maar deze zijn de top 3. of de top 5.
Ik kom hier wel terug om de andere bestemmingen te beschrijven. Tot gauw!!!