Wie gaat er nog meer in Maart?

whahahha lol, nou wij zijn wel rokers, maar heb er ook geen moeite mee als het niet overal mag haha maar we zullen het wel zien, neem aan dat het dan wel aangegeven zal zijn.
Maar ja you never know haha…

Haha erwin jij bent dus duidelijk geen roker :slight_smile: Oke, nou dat is mooi, zou zonde zijn als je zonder pardon opgepakt word hahaha. En ik geloof dat ik mn eigen rokerij maar mee neem. Weet jij nog iets over dikke spinnen of schorpioenen? kan maar beter mezelf psychisch voorbereiden hahahha

Dikke spinnen en schorpioenen heb je daar geen last van hoor. Als de boel een beetje schoon is… Anders gewoon een spuitbus ‘BOB’ kopen. Dat doodt alles dat kruipt, vliegt of op meer dan 2 poten loopt… Kost je 50 Dalasi.

En ik ben overigens wél een roker. Ik pretendeer alleen niet dat het goed voor je is. Smoking kills. Zo simpel is dat :wink:

hahahaha normaliter zijn het altijd de niet rokers die dit soort dingen zeggen,:slight_smile:
Dus BOB, nou die gaan we zowiezo kopen haha bij voorbaat dus al, altijd handig

Heb zelf 2 van die spuitbussen thuis! Dit spul doodt echt alles! (dus als je nog van je partner af wilt… :wink:

1 like

Kom er net vandaan en heb heimwee. Boabab is een fijn hotel. Ontzettend aardige lieve mensen (doe de groeten aan Musa-zit bij de ingang in een hokje van Maaike).
Muggen zijn er nu niet. Mijn gids was van Senegambia car park= Naam Famara Keita (ook de groeten en een dikke kus) tel: 770 3548.(vanuit Nederland 00220 ervoor.
Goedkope prijzen en goed afspreken is gewoon. Goed op tijd en een zeer vriendelijke rustige chauffeur.
Spreeks vloeiend Engels en weet alles van Gambia.
privé email : famara.keita@yahoo.com.

Heb een hele fijne tijd gehad en Famara heeft me heel Gambia laten zien, echt fijn. Het voordeel van een gids is ook dat je niet lastig wordt gevallen door “bumsters”
Vergeet ibopruven of zoiets niet. Verkouden geworden door het vliegtuig. Is er heel warm35 graden. Ook spray tegen zonnebrand. Wisselen kun je overal , de koers was 53-54
dalasi’s voor E 1. In het hotel 50. Goed voor de eerste keer.
Warm eten is goedkoop , onder E 10 eet je heel behoorlijk.
Aanrader is om stof te kopen en een mooie jurk/bloes te laten maken. Stikt van de naaiers. Wel heel goed uitleggen wat je wilt en alleen maar aanbetalen.
Afdingen is voor alles gewoon een “must”. Als je brutaal wilt zijn begin je op 30% van de gevraagde prijs en zie maar waar je uitkomt.
Niet de eerst dag souveniers kopen. De markt in Banjul is niet de goedkoopste.

Wel veel tippen hoor! 50 dallasi is mooi of rekening afronden.
Denk er aan wat lichte kleding aan te hebben voor de aankomst.
Heel veel plezier, dat lukt zeker.
Mocht je nog iets willen weten mail gerust.

1 like

Wees voorzichtig met meldingen zoals :muggen zijn er niet!
Vorige week nog 2 gevallen van malaria gezien in Tanji!
ALTIJD preventief beschermen zoals kamer muggenvrij houden(spray of elektrische toestelletjes en muggenraam of muskietennet)
Avondkledij dient iets meer te bedekken dan overdag en liefst muggenmelk met deet gebruiken.

1 like

Zo is het!!! :vrede: Muggen zijn er ALTIJD! En je hebt er maar eentje nodig die je malaria tropica geeft. Collega van me heeft het bijna zijn leven gekost tijdens een achtdaagse trip. En hij heeft in die 8 dagen geen mug gezien :wink:

1 like

Ja sorry , jullie hebben gelijk over de muggen. Stomme uitspraak.
Maaike

1 like

Zooo nog 3 weekjes en dan is het zover, Voor sommigen is het nu al zover, maar wij hebben nog maar even geduld…Ik zat nog even terug te lezen, en vond niks over de stroom daar, Kan ik in het hotel gewoon mijn ladyshave,telefoonoplader fhon etc…gebruiken of ?? nou verder maar alvast een beetje inkopen gedaan, muggenspray met deet, zonnebrand factor 30 haha, heeft iemand nog tips van iets wat je echt mee moet nemen in de koffer, wat misschien goed van pas komt… maandag krijgen we de laatste prikken, dan rest ons de malaria tabletten nog en tja dan kunnen we pakken, Oo spannend… en zo veel zin in…

wereldstekker meenemen voor de je opladers.
Veel plezier.

1 like

Het Engels systeem van stekkers is vrij gemakkelijk te “kraken” .
Als je in het gaatje van de aarding (is dus spanningsvrij) een dun voorwerp steekt ,zoals een schaar , dan schakel je de kinderveiligheid uit en kan je iedere Europese stekker in het stopcontact steken .Vraag misschien eerst uitleg aan een lokaal persoon , ze kennen dat allemaal.De pinnen bij een Europese en een Engelse stekker staan even ver uiteen ,nl 2cm. Het beste is een bureelstopcontact (3-4-of 5 voudig) mee te nemen , dan hoef je dit maar 1 keer te doen .
De meeste stopcontacten zijn daar ook met een extra schakelaar uitgevoerd zodat je experiment volledig spanningloos kan gebeuren.
Let wel op bij het verwijderen van een stekker , stopcontacten zijn meestal slecht bevestigd en gemakkelijk uit de muur te trekken !
Hier een extra filmpje om mijn uitleg beter te begrijpen .
Use UK power plug without adapter - YouTube
How to connect an European plug into a UK socket without using an adaptor - YouTube

Als je het na deze uitleg nog niet snapt koop dan zeker een adaptor.
Prettig verlof

1 like

Hallo tijl , Erwin en de rest natuurlijk ook, nog een weekje dan is het zover. We hebben toch maar een wereld stekker gekocht maar mocht deze toch niet werken dan maar kraken inderdaad haha, langzaam aan de ’ belangrijke’ spullen zoals : wereldstekker, deet, factor 30 zonnebrandcreme, pleisters, paracetamol,zaklamp, medicatie, tekentang ? Etc bij de koffer gelegd zodat ik zeker weet dat we niets vergeten, ik zat er aan te denken om een rol boterhamzakjes mee te nemen en dan daar zo’n baal rijst te kopen om die rijst dan weer te verdelen mocht dat zo uitkomen, maar is dit wel verstandig want je wil ze ook niet beledigen qua hoeveelheid, want tja hoeveel geef je dan? Als je begrijpt wat ik bedoel. Want ik las dat je zakken rijst kon kopen per 25 kilo? Verder heb ik geen flauw idee of ik iets vergeet, best lastig ik reis normaal alleen maar naar Turkije naar familie en soms neem ik dan niet eens bagage mee dus nu dubbel nadenken en checken. Ik heb er enorm veel zin in en heb me helemaal ingelezen maar nu zoveel info dat het me tolt haha , oja nog een vraag, als wij een tochtje doen met een bootje door de mangroves blijf je dan in de boot of moet je ook eerst door het water lopen om in te stappen? Want anders neem ik water schoenen mee want ik vind het maar niks als ik niets kan zien en door water moet lopen en ik voel allerlei dingen aan m’n voeten whaha . Dit is natuurlijk psychisch maar brrr

Via Wereldwijzer app

Waterschoenen en malariapillen meenemen en paracetemol of zoiets en veel pap.zakdoeken. Ik werd er snipverkouden misschien van het vlieguig. En kauwgom voor in het vliegtuig of iets anders(voor je oren).
Potloden(ong. 20)kun je beter daar kopen met schriften(ook ong.20) heb ik 150 dalasi betaald(E3) ipv 250 die ze vroegen., wel goed afdingen.
Misschien kun je 2dehandskkleding meenemen?
IPV rijst kun je ze beter 50 of honderd dalasi geven(resp. E 1 of 2), dat doen wij als we bij iemand thuis eten maar dan iets meer.
Het is er erg warm, dus dunne kleding en schoenen bv sandalen.

Ben je overal voor ingeent?

Een goede gids is Famara Keita tel: 770 35 48. Hij staat in de bekende straat weer alle restaurants zijn. Doe hem de groeten mmocht je hem nemen.
Heel veel plezier, maar dat lukt ongetwijfeld.
Maaike

1 like

tekentang? nog nooit teken gezien in Gambia enkel de mangovlieg.Die kleine larfjes kruipen in de huid en groeien tot ze uitkomen of worden uitgeperst.Vooral de honden hebben daar last van ,af en toe ook de mens.
Rijst wordt ook in zakjes van een kilo verkocht in de warenhuizen en in de lokale shops verkopen ze per “schep”,ongeveer een koffie tas vol,dat doen ze zelf wel in een zakje.
Ik heb al gezien dat ze dat ook doen met frisdranken , dan hoeven ze het flesje niet af te rekenen.
Aan de mangroves kan je droog instappen , enkel bij de lokale ferry op de Gambia rivier wordt je aan boord gedragen.
Eigenlijk kan je alles daar kopen,ook voor de muggen , ik mis enkel in je lijst spray of een elektrisch toestelletje.
Heb je aan een verrekijker gedacht (als je vogels wil spotten)?
Ik ben nu in België ,maar maandag ben ik er weer.

1 like

Was zelf in een bootje op de Gambia rivier en op een droog stukje land er even vanaf,(laag water) nu dat was behoorlijk modderig.
Sorry je had al paracetemol.

• Updated - - -

Volgende x zal ik de eerst de vorige posting lezen, ik heb wel een paar vergissingen gemaakt.
Gelukkig heb je alle prikken enzo al.
Heb vooral veel lol.

1 like

Thanks allebei, ja uiteraard Ingeent en neemik de malaria pillen mee, :wink: verrekijker en spray heb ik ook. Een kleine foto camera heb ik ook maar telefoon gebruik ik ook als camera. Kauwgom heb ik ook, alleen zak doeken nog niet. Tja weet je die potloden en pennen, vind ik ook wat want uiteindelijk raken die ook een x keer op dus je stoot er altijd iemand weer mee voor het hoofd, dus hoever moet je gaan? Want we gaan ze zeker daar kopen en uit delen. Die van dat rijst is handig om te weten dan laat ik de zakjes thuis. Of we met de Ferry gaan weet ik nog niet zeker maar ik neem de waterschoenen voor de zekerheid wel mee… Maar ik zal van de week nog ff weer checken want er is natuurlijk altijd wel wat dat je vergeet haha

Via Wereldwijzer app

Nou de koffers vanmiddag pakken. Door alle tips hier op het forum gaat het helemaal goed komen. Jammer van die Nucleaire top, maar omdat we om 3 uur vannacht thuis moeten vertrekken denk ik er niet al te veel last van te hebben. De route naar Schiphol zal alleen wat pittoresker zijn, nu we vanaf Utrecht binnendoor gaan crossen. Dalyankiz bedankt voor je vragen, de antwoorden waren voor mij ook nuttig, naar alle waarschijnlijkheid zien we elkaar later deze week wel in het hotel of daarbuiten.
We hebben er inmiddels ontzettend veel zin in en staan te popelen om het vliegtuig in te springen.
Iedereen van het forum bedankt voor de informatie, als ik terug ben zal ik mijn best doen om een steentje bij te dragen.

Veel plezier! Lekker hoor en we zijn helemáál niet jaloers ofzo… :crybaby:

Vandaag wel wolkjes, maar de komende week ziet er goed zo te zien! Geniet ervan!

50 dallasi voor een pakje marlboro. En ook mijn ervaring (februari 2014) is dat je overal kunt en mag roken (behalve vleigveld). Veel plezier!!!