Geen probleem hoor! Ik begreep wel wat je met het Latijnse alfabet bedoelde, maar mijn Latijnse lessen kwamen meteen weer boven, haha:biggrin:
Haha! Sorry, ik wilde niet al die slechte herinnering weer oprakelen. :teeth:
Ach, ik heb het denk ik wel verwerkt, haha. Er zijn ook genoeg grappige dingen gebeurd tijdens de lessen (al dacht de leraar daar anders over)lol2
Maar weer OT, op internet zie ik weer een ander verhaal dat de mens binnen 100 jaar uit zou sterven…
('Mens sterft binnen 100 jaar uit')
Haha, helaas is dat vaak zo met die leraren… Ze zien er nooit eens de humor van in, gek toch eigenlijk.
Binnen 100 jaar? Dat is lekker duidelijk in ieder geval, genoeg speling binnen een termijn van 100 jaar. Fijn, benieuwd of ik er ooit iets van meemaak. De wereld zou inmiddels ook al een keer of tien moeten zijn vergaan, dus ik geloof er allemaal niet zo in.
Dit jaar zelfs al 4 keer! Vorige week ook nog. De man die de voorspelling deed kwam na zijn mislukte pogingen met reacties als
‘‘Het vergaan van de Aarde, moet niet fysiek, maar mentaal geïnterpreteerd worden’’…
Na de poging van vorige week heeft hij zich teruggetrokken als ‘‘voorspeller’’ omdat niemand het einde zou kunnen voorspellen. Komt hij er toch nog achter!
:wereld:
Ik herinner mij καλος / καλα als ‘mooi’. Aan de andere kant: mijn eindexamen Oud-Grieks is al weer flink wat jaartjes geleden. ![]()
Maareh… Off-topic?
Hahaha, ik voorspel dat de wereld op 21-12-2012 niet vergaat.
Wat krijg ik als mijn voorspelling goed is?
Beter dat die man zich heeft teruggetrokken, hij staat wel flink voor paal zo. Iedereen kan z’n idiote hersenspinsels de wereld in helpen zolang we het allemaal maar hard genoeg roepen en er zelf ook daadwerkelijk in geloven.
Latijn? 4 jaar gehad, op school en ik haat die taal, hoewel ik een filoloog ben !
καλος is inderdaad ‘mooi’ in het Oud-Grieks. Maar deze taal is al tijden uitgestorven (om toch een beetje on-topic te blijven).
‘mooi’ en ‘goed’, zo vreemd is deze verandering over al die eeuwen niet, lijkt me.
Filoloog komt dan wel weer uit het Grieks!
Oud-Grieks ken ik dan weer niet, dus ik geloof jullie direct.
Dat “kala” goed betekent weet ik ook alleen maar uit bepaalde ervaringen waarin Grieken aan mij vroegen “Kala?” en mijn vader telkens zei dat ik dan moest antwoorden met “Poli kala”.
‘‘Poli’’ komt misschien dan weer van ‘‘polis’’ wat stad betekent. Kan het zijn dat je moest zeggen dat de stad mooi was??
Jazeker, 2 jaar middelbaar en 4 jaar universit. Ik vind, zo, over mijn eigen, dat het is genoeg geweest !
Snap niet als ik off topic gaat dat mijn Quotes worden verwijderd!
Hier kan men rustig naast de kwestie babbelen,(off topic)!!
Mmm… Ik denk dat “poli kala” iets als “heel goed” zou moeten betekenen. Als ik nu “heel goed” met Google Translate vertaal komt er “πολύ καλή” uit.
Overigens denk ik dan ook dat dit allemaal in Nieuw-Grieks is.
Je hebt gelijk. Ik haal de woorden ‘‘polis (stad)’’ en ‘‘polus (veel)’’ door elkaar, haha. Oud- en Nieuw-Grieks hebben dan toch nog wat overeenkomsten qua woorden.
Ik heb een idee:
Ofwel veranderen we van topic, met de titel “ah, talen” (heb een poosje geleden al geschreven) ofwel stoppen, want de topic is helemaal verwaterd…
We kunnen, bijvoorbeeld, terug gaan naar onze “Kletstafel”.
Wat denken jullie?
:redface:
De kletstafel is prima.
Ok dan, we nemen onze bagage en weg zijn we !
Tot zo!
Groetjes
Shop>>>