Wie durfde die stap te wagen?

Hallo iedereen,

Ik ben een meid 25 jaar en ik ben net afgestudeerd voor HBO toerisme. Waar ik nu woon in Nederland kan ik geen toeristische baan vinden (zelfs niet op een lager niveau). Met mijn voormalige bijbaantje kan ik nu niet meer rondkomen, dus ga ik deze week mijn huur opzeggen om mijn spullen te verhuizen naar m’n vader. Ik zit er sterk aan te denken om naar Curaçao of Aruba te gaan om daar een baan te zoeken en opnieuw te beginnen. Ik heb wat spaargeld om een vlucht te boeken en voor de eerste overnachtingen. Nu zit ik natuurlijk met duizend vragen in mijn hoofd (zoals: kan ik beter een baan vinden vanuit NL, of moet ik gewoon eerst daarnaartoe; moet ik gelijk emigratieplannen maken zoals uitschrijven in NL, werkvergunning aanvragen daar of eerst op een toeristenvisum illegaal in de horeca gaan werken; wil ik naar Curaçao of Aruba, etc) Maar de grootste vraag die ik heb is, durf ik dit wel. Zo in mijn eentje, zonder daar mensen te kennen een bestaan op te bouwen.
Ik vroeg me dus af, zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben. En dan bedoel ik eigenlijk niet studenten die er stage zijn gaan lopen, maar mensen die in hun eentje, echt alles hebben opgegeven in NL om het te proberen op de Antillen.
Ik benieuwd naar jullie verhalen. Vooral ook over het vinden van een baan (en mochten jullie iets weten, ik stuur graag mijn CV op :slight_smile:

Groetjes, iris

Beste Iris
Absoluut een slecht plan, zeker met weinig financiele middelen. Hier zijn ook geen banen voor een net afgestudeerde, hoogstens iets als stagiair tegen een hele lage vergoeding. Natuurlijk kun je hier gerust op vakantie komen en eens rondkijken of sowieso de cultuur, de manier van leven en het klimaat je aanstaan, maar meteen al al je schepen achter je verbranden: niet doen! Vroeger toen er nog behoorlijk wat banen waren op de eilanden kon het nog wel en er zullen vast wel successtories te vinden zijn, maar nu met sterk toenemende werkloosheid, instabiliteit op Curacao, geen enkel financieel vangnet,(immers je krijgt geen enkele uitkering als je hier geen baan kunt vinden en kunt ook nergens op terugvallen) en het feit dat het maar zeer de vraag is of je op Aruba sowieso een werkvergunning zult krijgen, zijn de risico’s veel te groot. Vanuit Nederland solliciteren is geen optie. Er zijn (vrijwel) geen arbeidsplaatsen voor net afgestudeerden en in alle gevallen gaan lokale kandidaten voor. Kortom, toch maar zoeken in Nederland of elders in Europa, waar je tenminste geen werkvergunning nodig hebt en je gemakkelijker terug kunt mocht het allemaal niet lukken. Veel succes!

Hoop eigenlijk dat er ook nog wat optimisten op zullen reageren. Maare… thanks grumpy!

Het is niet pessimistisch maar gewoon realistisch. Ik vind het ook niet leuk om niet een leuk stralend en positief verhaal te houden, maar ik heb teveel mensen gezien die veel geld en een illusie armer weer terug naar Nederland moesten vertrekken. Vandaar