Wie durfde die stap te wagen?

Hallo iedereen,

Ik ben een meid 25 jaar en ik ben net afgestudeerd voor HBO toerisme. Waar ik nu woon in Nederland kan ik geen toeristische baan vinden (zelfs niet op een lager niveau). Met mijn voormalige bijbaantje kan ik nu niet meer rondkomen, dus ga ik deze week mijn huur opzeggen om mijn spullen te verhuizen naar m’n vader. Ik zit er sterk aan te denken om naar Curaçao of Aruba te gaan om daar een baan te zoeken en opnieuw te beginnen. Ik heb wat spaargeld om een vlucht te boeken en voor de eerste overnachtingen. Nu zit ik natuurlijk met duizend vragen in mijn hoofd (zoals: kan ik beter een baan vinden vanuit NL, of moet ik gewoon eerst daarnaartoe; moet ik gelijk emigratieplannen maken zoals uitschrijven in NL, werkvergunning aanvragen daar of eerst op een toeristenvisum illegaal in de horeca gaan werken; wil ik naar Curaçao of Aruba, etc) Maar de grootste vraag die ik heb is, durf ik dit wel. Zo in mijn eentje, zonder daar mensen te kennen een bestaan op te bouwen.
Ik vroeg me dus af, zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben. En dan bedoel ik eigenlijk niet studenten die er stage zijn gaan lopen, maar mensen die in hun eentje, echt alles hebben opgegeven in NL om het te proberen op de Antillen.
Ik benieuwd naar jullie verhalen. Vooral ook over het vinden van een baan (en mochten jullie iets weten, ik stuur graag mijn CV op :slight_smile:

Groetjes, iris

Ik heb een paar meiden in huis die hetzelfde gedaan hebben. Houd er rekening mee, dat de verdiensten hier minimaal zijn. Kijk eens op mijn gastenboek, daar kun je contact maken met mijn bewoonsters, www.curacao-kamers.nl

Succes

Hi Iris,

Ik begrijp je situatie. Ik kon na m’n afstuderen (ook hbo toerisme) ook geen baan vinden.
En ook in deze tijd zal dat idd niet makkelijk zijn. Het idee om naar het buitenland te gaan is niet gek.

Ben voordat ik ging afstuderen een half jaar naar Curacao gegaan om daar te werken. Ben zonder iets vertrokken maar wist natuurlijk wel dat ik na een half jaar weer terug zou zijn. Ik heb daar een baan gezocht en gevonden (horeca). De lonen liggen idd niet heel erg hoog dus rondkomen zal lastig zijn. Je moet uiteraard je woonruimte, boodschappen etc betalen en je moet eigenlijk ook wel een auto hebben. Dus je hebt redelijk wat vaste lasten.
Maar waar een wil is, is een weg.

Je CV/sollicitatie sturen vanuit Nederland naar bedrijven of Curacao heeft geen zin. Vaak krijg je geen reactie en als je wel een reactie krijgt, willen ze toch dat je eerst naar het eiland komt voordat ze je iets aanbieden. Opzich ook wel logisch.

Als je niet te veel eisen hebt qua werk, kun je wel iets vinden. Je zou ergens kunnen beginnen in de horeca en dan vanuit daar verder zoeken. Maar dan heb je iig wat.

Je zou ook eerst even 1/2 weken er naartoe kunnen gaan. Kijken of je je prettig voelt op het eiland (of ben je er al eens geweest) en een baan zoeken.

Succes!

Hallo Iris,

Wij hebben verschillende gasten gehad die daar ervaring mee hebben. Mocht je een woning zoeken (studio, kamers of appartement) dan kan je eventueel kijken op onze website. http://maravillaappartementen.come2me.nl
Veel succes met het zoeken van informatie en de knoop doorhakken!