WHP Canada

Ik heb begrepen dat je voor het regelen van een WHP voor Canada een verklaring van goed gedrag nodig hebt. Nu ben ik naar het gemeentehuis geweest en zij zeggen dat de ambassade eerst een formulier in moet vullen voordat ik de verklaring kan aanvragen. Klopt dit? Wil de ambassade dit voor mij doen?

Verder heb ik gehoord dat er maar een bepaalde periode in het jaar is dat de inschrijvingen bij de ambassade worden behandeld en WHP-visums worden uitgedeeld. Heeft het zin als ik één dezer weken mijn aanvraag indien? Of is het voor dit jaar al te laat?

Beste Janna,

Sorry voor de late reactie, ik kijk namelijk niet regelmatig in dit forum. :wink:

De WHP-visa voor 2009 zijn al maanden op (tenminste: de variant met de open werkvergunning), dus je kan pas voor 2010 weer een visum krijgen. De inschrijvingen kunnen pas vanaf eind november of december worden ingestuurd, dus let goed op de site van de ambassade in Berlijn!

Dat de gemeente vraagt om een brief van de ambassade is totaal overbodig. Ten eerste gaat de ambassade dat niet doen (zoveel mensen die dat anders nodig hebben…) ten tweede voldoet het in dit geval om zelf op het formulier te zetten dat het moet van de ambassade.

Mocht de gemeente moeilijk blijven doen, dan kun je altijd het formulier zelf downloaden en direct opsturen naar het ministerie van justitie (die deze aanvragen verwerkt).

Hopelijk heb je hiermee voldoende informatie.

Alvast veel plezier in Canada,
Jurjen
Forumbeheerder Canada

P.S. Wist je dat er een speciaal forum was voor wonen en werken in Canada? Hier komen doorgaans meer mensen die iets zinnigs hierover kunnen vertellen!

Hoi Jurjen,

Wat je zegt is niet helemaal waar. Ik heb alsnog een WHP gekregen twee weken geleden voor 2009. Ze waren inderdaad bijna op, maar nog niet helemaal.
Verder heeft de ambassade voor mij het formulier ingevuld en daarna teruggestuurd naar mij. Met dit ingevulde en ondertekende VOG ben ik naar de gemeente gegaan.

Groet,

Janna.

Hallo Janna,

In dit geval heb je enorm geluk gehad. Sinds april staat dit namelijk op hun website:

The quota for the Working Holiday and Young Workers Exchange programs 2009 is full. Applications will no longer be accepted and sent back.

Fijn dat alles is goedgekomen en je je visum binnen hebt.

Alvast veel plezier in Canada toegewenst!