Where to go? Surfen en evt. werken in Peru

Hallo allemaal,

Rond januari/februari wil ik in mijn eentje voor een half jaar naar Zuid-Amerika gaan om te backpacken. De eerste weken wil ik echter wel op één plek blijven en daar ook leren golfsurfen, wat ik nog nooit gedaan heb. Dat lijkt me allemaal een stuk leuker dan een vervolgopleiding na mijn HAVO.

Hebben jullie suggesties om naar toe te gaan?
Ik moet rondkomen van 20 euro per dag en ben bereid om daar ook te werken.

Wisse

20 EUR / 27 USD / 70 soles per dag – dus 2100 soles per maand: Als je rustig aan doet, slechts een kamertje huurt, niet veel rondreist EN niet al te veel uitgaat dan moet dat wel lukken, echter in mijn eigen ervaring (ik was ook 22 toen ik de eerste keer in Peru ben gaan wonen voor een 10 maandjes) is dat uiteindelijk een redelijk krap bedrag.

Ten eerste omdat Lima een zeer levendige en bruisende stad is met veel uitgaansgelegenheden en natuurlijk een typische Zuid-Amerikaanse cultuur waarbij het normaal is om na het werk of na de Uni nog even ergens wat te gaan drinken of eten. Als buitenlander zijnde zul je snel veel vrienden en vooral vriendinnetjes maken hier en dan is het toch moeilijk om NEE te zeggen zeker op jouw leeftijd…denk ik (?!) :smile:
Daarnaast denkt men hier dat alle buitenlanders rijk zijn en moet je dan ook niet raar opkijken dat ze jou overal de rekening laten betalen. Slechts een bepaalde laag (klein %) van de samenleving heeft een modernere / een meer westerse mentaliteit en zal de rekening met jou delen maar ik vermoed dat als je pas hier aankomt je slechts de eerste groep zult tegenkomen (uitkijken met de “bricheras” trouwens – google maar eens op dit woord)

Ten tweede: Eten, transport, etc is zeer goedkoop hier. Zo kun je al een degelijke maaltijd (“menu”) eten voor 2 euro, een taxi nemen voor 2,3 euro, in bus reizen kost 25 cent, kamertje in Miraflores, 150 euro, etc, etc, echter uitgaan is zoals gezegd duur niet alleen omdat ze jou de rekening laten betalen maar ook qua prijzen. Een biertje in de betere/leukere/trendy bars kost EUR 2.50, een cocktail (en meisjes drinken altijd cocktails hier – 5 euro) :slight_smile:

Het moge duidelijk zijn dat een budget van 20 euro dan krapjes wordt…

Daarnaast, als je surflessen wilt nemen die kosten 15 USD per les (anderhalf tot 2 uur inclusief boards). Ik kan je wel iemand aanraden, als je wilt stuur ik je de gegevens via een private message.

In conclusie: 2100 soles is te doen indien je je een beetje beperkt in het uitgaansleven maar op die leeftijd (en ik spreek uit eigen ervaring) is dat niet altijd gemakkelijk omdat dit nu juist het mooie is van Peru, de sociale kant van de samenleving.

TIP: Het goedkoopste is om de eerste dagen in een hostel te verblijven (ik kan je wel een degelijk hostel aanraden in Miraflores, centraal gelegen, schoon, eigen badkamer en kabel tv – kosten 40 soles per dag) en dan de krant el Comercio te kopen op zondag. Hierin worden veel kamers gepubliceerd. Dan moet het mogelijk zijn een leuk kamertje te huren voor zeg 150 euro per maand).

Werken: Gaat moeilijk worden, zeker als je geen Spaans spreekt.

Veel succes ermee,
Groeten

CuscoPeru.NL

1 like

Bedankt voor de informatie Cusco!
Als ik jou verhaal zo lees lijkt het me inderdaad wat krap bij kas om met 20 euro per dag rond te komen.
Ik zou natuurlijk wat minder lang kunnen gaan zodat mijn dagbudget hoger ligt, maar ga liever werken.

Is het echt zo moeilijk om daar aan werk te komen? Bijvoorbeeld in ruil voor wat eten en een verblijfsplaats Engelse les geven aan kinderen lijkt me wel wat, of is het naïef om te denken dat dat zo 1,2,3 geregeld is?

Zo kwam ik via google er achter dat een TEFL/TESOL certificate voor een paar honderd euro en goed blokken te halen is en dat er dan zelfs sprake kan zijn van een degelijk loon.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Natuurlijk kan ik ook gewoon een retour ticket kopen en zonder verdere bezittingen het vliegtuig op stappen(A)

Hey Wise,

Ik zou je niet door mijn verhaal laten ontmoedigen, zeker is 20 euro per dag niet zo veel maar ik zou gewoon komen en dan zie je hier wel hoe lang je het uithoudt met je geld. Het zal zeker de reis van je leven worden! Dus gewoon doen…
Je zou een studententicket kunnen kopen. Die hebben hele gunstige voorwaarden: een jaar geldig, veranderen van datum is redelijk goedkoop, de mogelijkheid om gratis stop-overs te maken etc. Als ik mij niet vergis verkoopt Kilroy Travel studententickets.

Wat betreft werken als onderwijzer Engels vragen ze bij de betere instituten dat je 1) een native english speaker bent of zo niet 2) moet je inderdaad certificaten hebben dat je Engels hebt gestudeerd en dus ook mag onderwijzen……Als je die zo goedkoop kunt krijgen Prima! Bij de grotere en betere instituten (ICPNA en Brittanico) betalen ze dan inderdaad redelijk, voor Peruaanse begrippen, maar vanwege jouw leeftijd en het feit dat je (denk ik) geen ervaring hebt, zal het toch moeilijk worden om er tussen te komen tenminste in Lima aangezien hier veel gekwalificeerde buitenlanders wonen en men toch liever iemand aanneemt met wat meer ervaring en iets ouder (27 – 40).

Ik denk dat het in de provincies echter wel mogelijk moet zijn om ergens op een instituut of een schooltje te onderwijzen maar dan betalen ze je niet echt veel. Wat wel goed betaalt is privéles geven in de provincies aan “rijkeluikinderen”. Het is een kwestie van vraag en aanbod, in de provincie wonen niet zo heel veel buitenlanders en als jij daar privélessen gaat aanbieden, denk ik dat je jouw verblijf wel kunt rekken. Een vriend van mij woont in Pucallpa (dat is ook provincie) waar hij Engelse les geeft aan de universiteit en daarnaast privélessen aan kinderen waarvan de ouders dus goed in de slappe was zitten en hij verdient daar meer dan toen hij een twee jaar geleden in Lima wilde komen wonen. Hij is snel weer terug gegaan naar Pucallpa.
Zoals gezegd: Kwestie van vraag en aanbod maar ook het creëren van een markt. Je zult je wat moeten promoten, wellicht wat flyers ophangen op de Universiteit in Cusco met een fotootje van jezelf aangevende dat je privélessen Engels geeft etc. dat werkt meestal wel. Bovendien kom je zo snel in contact met mensen van jouw leeftijd. Een buitenlandse docent wordt toch veel meer gewaardeerd dan een Peruaanse docent…

Enfin, zoals gezegd….gewoon komen en dan maar zien hoe en wat :wink:

Hoi,

Waarom wil je in lima surfen leren?
The place to be voor surfen is het noorden van peru,…mancora, tumbes, talara.
Dit zijn wel redelijk dure badplaatsen maar volgens mij nog altijd goedkoper om daar wat te vinden dan in lima,…m.n. miraflores is zo’n beetje de duurste wijk van lima.(wel de minst gevaarlijke)
Mijn vriendin komt eind deze maand bij mij op bezoek,…zij woont redelijk in het noorden.
Ik zal haar vragen of ze nog tips heeft.
En inderdaad,…20 euro is niet erg veel en werken dat kan je denk ik wel vergeten.
Maar in ieder geval het proberen waard.
Succes,
Andre