Westkust Noorwegen (fjorden): hoe er geraken?!

Ik ga deze zomer, begin juli, met twee vrienden een reis maken naar Noorwegen. We waren van plan om te trekken door de fjorden van de westkust. De reis zou een tiental dagen duren. Nu, mijn vraag is: Hoe kunnen we daar geraken? We dachten eraan om naar Oslo te vliegen en van daaruit de trein te nemen. Maar we weten niet echt naar waar en of het wel mogelijk is op die manier? Is er iemand die wat ervaring heeft en ons wat kan helpen?

Bedankt :wink:
Daan

Hi Daan,

ben begin maart in Noorwegen geweest ivm een sollicitatie en ben toen vanaf Oslo met de trein (www.nsb.no) naar Drangedal (afstand 225km) gereisd. Dit kostte ongeveer €60,- en de reis duurde ongeveer 2 1/2 uur. Nu ligt de westkust (bijvoorbeeld Bergen) nog een stuk verder vanaf Oslo, in totaal zo’n 500km denk ik. Dan zal de treinreis behoorlijk lang (en duur) zijn. Verder ben je dan alleen nog maar in Bergen en het bussysteem is in Noorwegen niet zo uitgebreid als hier.

Mij is aangeraden om naar Noorwegen met de auto te gaan (ik ga wel voor werk ipv vakantie) omdat je dan makkelijker van alles kunt bereiken. (250km met de auto kan makkelijk 3 uur in beslag nemen heb ik ondervonden. er is daar heel weinig snelweg, maar de tocht is meestal wel de moeite)

De afstand van Utrecht naar Hirthals in Denemarken (overtocht met boot naar Kristiansand) bedraagt 950 km en een overtocht kost €36,- enkele reis als je, zoals ik, alleen bent en een auto meeneemt. (www.fjordline.com) Vanaf Kristiansand zit je in 3 uur in Stavanger (230km) en in ongeveer 7 uur in Bergen (440 km) aan de westkust.

ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je een leuke reis hebt in juli. Wat ik gezien heb van het land ziet er in ieder geval geweldig uit.

mvg

Derk