West USA in ruim 2 weken.

Hallo medereizigers,

begin mei heb ik een ruime 2 weken vrij en wil graag weer eens een bezoekje aan de states brengen.
Mijn plan is te vliegen op San Francisco (momenteel mooie prijzen) en een auto te huren. Ik wil het merendeel met mijn tentje op campgrounds staan, maar bijvoorbeeld in de koudere gebieden (of als ik toe ben aan een warme douche) een motelletje pakken.
“Koudere gebieden” vind ik dan gebieden met nachttemperaturen onder de 5gr.

Heb even een grove planning gemaakt om te kijken of ik uit kwam met de dagen. Zou hier graag meningen over willen van mensen die eerder deze gebieden bezocht hebben. Aangezien veel campings in de populairdere NP’s first come, first serve based zijn probeer ik uiteraard zo vroeg mogelijk mn tentje ergens gedropt te hebben (en dan evt nog een stuk terug te rijden).

[TABLE=“width: 621”]

Do 4-5

1

Vliegen Dusseldorf – San Francisco

Vrij 5-5

2

San Francisco

Za 6-5

3

San Francisco

Zo 7-5

4

San Francisco – Lee Vining

Ma 8-5

5

Lee Vining – Bishop

Di 9-5

6

Bishop – Death Valley Junction

Wo 10-5

7

Death Valley Junction – Springdale

Do 11-5

8

Springdale (Zion)

Vrij 12-5

9

Springdale (Bryce)

Za 13-5

10

Springdale – Moab

Zo 14-5

11

Moab (Arches)

Ma 15-5

12

Moab (Canyonlands)

Di 16-5

13

Moab – Monument Valley - Cameron

Wo 17-5

14

Cameron – Desert View (south Rim GC)

Do 18-5

15

GC

Vrij 19-5

16

GC – Las Vegas

Za 20-5

17

Las Vegas (vliegend) San fran
San Fran – Dusseldorf

Zo 21-5

18

Dusseldorf

[/TABLE]

Nou is Yosemite NP natuurlijk 1 groot vraagteken in deze tijdsperiode. Opening van de Toiga Pass was afgelopen jaren rond deze periode open Tioga and Glacier Point Roads Opening & Closing Dates - Yosemite National Park (U.S. National Park Service)

Mocht het 2e deel (vanaf Springdale) te krap zijn zou ik ook nog na mijn paar dagen San Francisco ook kunnen vliegen naar Las Vegas en vanaf daar mijn rondje met de auto doen.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Groetjes, Tessa

Hoi Tessa,

Er zijn mensen die een hele week in Yosemite verblijven. Maar jij stuurt er in een halve dag doorheen. Is dat bewust?
Daarna maak je een hele korte trip naar Bischop.
Ik weet niet of je al vaker in Amerika bent geweest. Maar als je niet zeker bent over de Tioga pas, zou ik kiezen om alles op de bonnefooi te doen zodat je altijd ruimte hebt om je route om te gooien. Als de Tioga pas dicht is, is het best een eindje om en kan het wellicht een betere optie zijn om een hotel ergens anders te hebben dan die je geboekt zou hebben.
En in Mei is op de bonnefooi gaan heel makkelijk te doen.
Na Bryce zou ik dan niet terug rijden naar Springdale maar de I89 naar het noorden pakken. En daar ergens een hotel zoeken. Vanaf Bryce is het al ruim 4 uur rijden naar Moab en dat is zonder stops gerekend. En dan wil je Arches nog gaan zien.
Het is een leuke route, maar ik denk dat 2 weken veel te kort is voor deze route. Haal Moab eraf of begin in Las Vegas en sla Yosemite en San fransisco over. Je zal keuzes moeten maken. Anders wordt het zo’n race tegen de klok en daar krijg je spijt van. Je heb dan alleen de huurauto van de binnenkant gezien en foto’s vanuit de auto gemaakt.
Bekijk evt de routes die wij gemaakt hebben op mijn reisverslagen website om ideeën op te doen.
http://www.reistipsamerika.nl

Het klopt dat ik daar doorheen “race”. Ik ben inderdaad eerder in de states geweest, en heb Yosemite/Sequoia en Death Valley NPs 2x eerder bezocht. Vandaar dat ik daar niet veel extra tijd voor ingepland heb. Het is vooral om te rijden richting de rest (maar dan uiteraard wel door een mooi landschap). Overnachtingen boeken doe ik sowieso niet (afgezien van de eerste en misschien de laatste).
Jij geeft aan dat in mei op de bonnefooi gaan (wat ik het liefste doe) erg makkelijk te doen is. Ik las echter dat vaak de first come, first serve campgrounds in of nabij de NPs (waar ik het liefste zit) vaak tegen het middaguur al vol zitten. Dit is natuurlijk iets wat ik niet wil, vandaar dat ik bijvoorbeeld meerdere dagen in Springdale bedacht had als uitvalsbasis. Zoals ik nu de planning heb zou ik Moab 2 volle dagen hebben (een dag voor Arches en een dag voor Canyonlands), zou dat niet genoeg zijn?
Wil dus vooral gebruik maken van campgrounds, niet van hotels.

Ik ga zeker je site bekijken voor ideeen.

Ik ben zelf geen kampeerder dus pin mij er niet op vast, maar ik denk dat het in mei nog niet zo heel druk zal zijn dat je geen plek maar kan vinden. De meeste campgrounds zijn ingericht om ook in hoogseizoen veel plek te hebben. Dus in mei zal er ruimte genoeg zijn lijkt mij.
Is vertrekken vanuit Las Vegas niet een beter idee dan? Of is San Fransisco een must om er bij te hebben?
Een dag Arches en een dag Canyonlands is prima. Je kan er evt nog dead horse point bij doen op de dag dat je aankomt bijv. Dat is op zich een redelijk korte trip.

Hallo Tessa,

Wat een leuke plannen!! Mijn man en ik kamperen ook altijd met een tentje in het zuidwesten van de USA, wat een geweldig gave ervaring is dat. Inmiddels hebben wij al 9 kampeer rondreizen gemaakt in het zuidwesten en hebben we dus heel erg veel ervaring opgedaan met de campgrounds.
Als je in Zion NP wilt kamperen, raad ik je zeker aan om te reserveren. Mede omdat je die dag een aardige reis voor de boeg hebt en dus nooit voor het middaguur in Zion kan zijn. Wij hebben afgelopen jaar 2 nachten op de te resereveren camping in Zion gestaan en besloten ter plaatste om nog een nacht langer in Zion te willen blijven. We zijn toen die ochtend rond 8.00u naar de naastliggende first come first serve camping gereden en daar stond een enorme file. Denk dat we er wel 2u hebben staan wachten en één van de laatste plekjes hebben bemachtigd…
Als je meer tips wilt over de mooiste campings en wandelingen, kijk dan eens op mijn website of facebookpagina:

Veel plezier met je voorbereidingen!

Hey,

Dat het op dat tijdstip al zo ontzettend druk is bij Zion schrik ik toch wel een beetje van. Was dit ook begin mei, of echt al in het hoogseizoen (vanaf het memorial day weekend)?
2u wachten voor een plekje op de camping past niet in mijn programma hoor ;).

Inmiddels heb ik bovenstaand schema iets aangepast, ben alleen aan het twijfelen of ik niet teveel wil.
[TABLE=“width: 555”]

1
Do 4-5

2
Vrij 5-5
San Francisco

3
Za 6-5
San Francisco

4
Zo 7-5
San Francisco – Groveland
225km
3u

5
Ma 8-5
Groveland – Bishop
Toiga 248km
Sonora 350km
Toiga en sonora dicht: 491km
Toiga 3u
Sonora 4.5u
Toiga en Sonora dicht: 6u

6
Di 9-5
Bishop – Death Valley Junction
310km
3.5u

7
Wo 10-5
Death Valley Junction – Springdale
418km
4u

8
Do 11-5
Springdale (Zion)

9
Vrij 12-5
Springdale –Bryce (Bryce)
136km
2u

10
Za 13-5
Bryce – Moab
Via 89 441km
Via 12
430km
4.5u
5u

11
Zo 14-5
Moab (Arches/Canyonlands)
4

12
Ma 15-5
Moab – Monument Valley
240km
2.5u

13
Di 16-5
Monument Valley - Page
200km
2u

14
Wo 17-5
Page – Desert View (south Rim GC)
175km
2u

15
Do 18-5
GC

16
Vrij 19-5
GC – Las Vegas
447km
5u

17
Za 20-5
San Fran – Dusseldorf

18
Zo 21-5
Dusseldorf

[/TABLE]

Andere optie waarbij ik het iets rustiger aan kan doen is door het stuk San Fran - Las Vegas over te slaan (dat te vliegen), alleen ben ik dan bang dat het veel van hetzelfde word (rood/bruine rotsen, zand, weinig bossen).
Het zou dan zoiets worden.

[TABLE=“width: 555”]

1
Do 4-5

2
Vrij 5-5
San Francisco

3
Za 6-5
San Francisco

4
Zo 7-5
San Francisco – Las Vegas (vliegend)

5
Ma 8-5
Las Vegas - Springdale
265km
2.5u

6
Di 9-5
Springdale (Zion)

7
Wo 10-5
Springdale –Bryce (Bryce)
136km
2u

8
Do 11-5
Bryce – Moab
Via 89 441km
Via 12
430km
4.5u
5u

9
Vrij 12-5
Moab (Arches)

10
Za 13-5
Moab (Canyonlands)

11
Zo 14-5
Moab – Monument Valley
240km
2.5u

12
Ma 15-5
Monument Valley - Page
200km
2u

13
Di 16-5
Page

14
Wo 17-5
Page – Desert View (south Rim GC)
175km
2u

15
Do 18-5
GC

16
Vrij 19-5
GC – Las Vegas
447km
5u

17
Za 20-5
San Fran – Dusseldorf

18
Zo 21-5
Dusseldorf

[/TABLE]

Ik zou ook Zion, Bryce of de regio Moab over kunnen slaan, bij dat laatste weet ik alleen niet hoe ik dat het handigste kan doen zonder dubbele kilometers te rijden. Monument Valley (een overnachting) staat namelijk wel hoog op mn lijstje.

Hoor graag jullie gedachtes hierover.
Groetjes, Tessa

Wauw Tessa, beide leuke routes en wel haalbaar denk ik! Wij reizen ook altijd in een vlot tempo, omdat we zoveel mogelijk in een korte tijd willen zien. Zoals ik eerder aan heb gegeven, wij hebben een schat aan (kampeer)ervaring, te veel om hier allemaal op te schrijven, dus neem eens een kijkje op onze facebook pagina of website als je het leuk vind. Kamperen en reizen door het zuidwesten van de USA is onze passie.
Oh en wij waren in september in Zion, dat is toch al beetje naseizoen. Dus zou voor mei wel reserveren zodra je je route rond hebt. Wij zijn sinds 2007 op 1 jaar na jaarlijks in Zion geweest en we hebben de hoeveelheid toeristen de afgelopen jaren erg zien toenemen; het aantal campings is echter niet toegenomen.