West-Afrika Tips

Een algemene vraag: hebben mensen nog speciale tips - die niet in de reisgidsen staan - over zelfstandig reizen in de volgende landen:

Gambia (Basse)
Senegal
Mali
Burkina Faso
Niger (Agadez)
Ghana

Praktische tips, obscure gebieden, actuele informatie, alles is welkom! Ik vertrek binnen een paar weken.

Hai Feer.
ben in Burkina geweest. Bobo Dioulasso vond ik erg prettig, Ouaga minder, druk en vol van uitlaatgassen. Alles is tranquille in Bobo. behalve de kleine opdringerige verkoopertjes dan. Ik weet niet of je geinteresseerd bent in muziek of dans of zo, maar het is echt leuk om in deze stad lessen te nemen. ook is het erg bijzonder om je rond te laten lijden door ‘le vieux quartier’, bij de grote moskee. Waarschijnlijk kom je er niet omheen, maar het kleine theatertje Les Bambous is ook een aanrader.
Qua reizen weet ik niet veel meer dan dat er een goede busverbinding is tussen ouagadougou en bobo, ik weet niet heel erg zeker of je daaruit makelijk in Ghana kan komen.

Veel plezier.
Odiel

Hoi Hoi

Absolute tips in Ghana zijn

• Mole park (park met veel dieren als olifanten, antilopes, wildzwijnen en baboons. Er is ook een zwembad, vanuit het hotel en het zwembad heb je uitzicht op het park en de drinkplaats waar veel dieren komen. het hotel staat op een soort heuvel, dus ook een spectaculaire zonsondergang. je kan begeleide wandelingen doen door het park en voor de rest lekker luieren in het zwembad met uitzicht op de olifanten. let wel op je spullen i.v.m de baboons)
  • Kintampo falls (mooi, maar is best moeilijk te bereiken en naast de waterval is er voor de rest niet veel te zien).
  • Baobeng monkey sanctuary (naast de apen zijn er ook hele mooie oude bomen, echt de moeite waard)
  • Tano grove (plek met oude rotsformaties waar zich een hele geschiedenis heeft afgespeeld tussen de ashanti’s en de Bono’s, ze hielden er krijgsgevangenen etc etc, is best moeilijk bereikbaar en ik zal zeker aanraden een gids te nemen die de geschiedenis uitlegt, anders zeggen al die rotsformaties je niet zoveel)
  • Elmina (ik vond zelf Elmina veeeel leuker als Cape coast)
  • Busua beach (erg mooi strand en klein dorpje met relaxte sfeer)
  • treinreis Kumasi - Takoradi (in principe een nachttrein die s’ ochtends aankomt,bij ons werd het in de middag. Ik zal zeggen, maak je geen zorgen om de tijd en geniet van het Ghanese leven in en om het spoor en het mooie uitzicht op het regenwoud waar je dwars door heengaat)

Eigenlijk is heel Ghana mooi.
Mijn foto’s en verhalen staan op mijn website
Http://members.chello.nl/j.m.veen