Welk Wildpark

Hallo allemaal,

Ik ben Tim, en ik ben nieuw hier, ik zal me alvast excuseren mocht ik vragen stellen die al gesteld zijn, ik kon ze zo snel niet vinden.

Ik wil samen met mijn beste vriend komend jaar op vakantie. We hebben besloten een maand naar Gambia te gaan en daar wat rond te reizen. Dit hebben we al is gedaan maar we hopen nu wat verder te gaan. Dit alleen vinden wij een beetje saai we zijn er tenslotte al geweest, maar we willen erg graag terug. Ik wil alleen graag ook een nieuw land zien. Vanaf Gambia zijn er gelukkig hele goedkope vluchten naar Accra, en dat lijkt ons wel wat. Dus wij denken erover om tijdens ons verblijf in Gambia er een week tussenuit te gaan naar Ghana. Wij zouden daar graag zoveel mogelijk leuke dingen doen. Heeft iemand tips, of must see dingen? Een van de dingen die wij het aller liefste willen doen is naar een mooi wildpark in Ghana. Ik heb even rondgekeken en ik heb, denk ik, drie goede opties gevonden maar voor andere surgesties sta ik altijd open. Ik heb in eerste instantie de volgende drie geselecteerd.

  1. Mole National Park
  2. Kakum National Park
  3. Digya National Park

Wij zouden het liefste een park bezoeken waar we veel Afrikaans wild kunnen zien (olifanten, antilopes enz.) Nu is mijn vraag in welke kunnen we dat het beste? En hoe zouden we elk van die drie parken kunnen bereiken? En zijn op die plekken overnachtingsplekken, rondleidingen enzovoort? Het liefste zouden we met zijn tweeën gaan maar is dat wel mogelijk? Ik heb gewoon geen idee hoe ik daar zou moeten komen en of het überhaupt mogelijk is en we hebben per slot van rekening maar een week (al zit daar wat rek in).

Dus heeft iemand ervaring met een van deze drie parken, of heeft er iemand tips? Hoe komen we daar en hoe zijn de facaliteiten daar?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties,

Met vriendelijke groet,

Tim

Hai Tim,

Voor het wild is mijn ervaring dat je het beste naar mole kan gaan. Je ziet daar apen, olifanten, antilopes enz.
Bij Mole zijn overnachtingsplekken, voor de zekerheid wel reserveren denk ik.
Er rijdt in elk geval een bus van Kumasi naar Mole. Ik kan natuurlijk ook met een taxi gaan en dan een prijs afspreken.

Ik vind het als ik in afrika ben helemaal geweldig om mee te krijgen hoe die mensen daar echt leven. Daarom heb ik er voor gekozen om ook een paar nachten in een traditioneel dorp te slapen. Sognayili dorp. een hutje van klei met een rieten dat. super en echt een aanrader!

Succes.
Groet Sifra

Hallo sifrakre,

Hardstikke bedankt voor je antwoord!
Heb je misschien ook enig idee hoelang je erover doet met de bus/taxi van Accra naar mole?
En heb je misschien ook enig idee hoeveel dat ongeveer zou kosten?

Groeten,
Tim

Hai Tim,

ik was in 2008 in ghana voor vrijwilligers werk en een rondreis.
dit heb ik toen gedaan via melvin en rebecca: http://ghanavakantie.come2me.nl/mole-national-parkghana/
Kijk maar eens op hun site. zij bieden dus ook een auto met chauffeur naar mole. en er staat ook bij hoe lang die reis is.
Melvin is van oorsprong Nederlands dus je kan hem alles vragen. Toen ik in ghana aankwam heeft hij mij opgehaald en een hele dag accra laten zien en proeven. Met hem kwam ik op plekjes waar ik zelf nooit gekomen was. Hij kan je ook leren om met de lokale busjes te rijden enz.

Ik weet nog erg goed dat het eerste stuk naar mole super snel ging op een verharde weg maar de laatste 3 uur was het hobbelen op onverharde wegen en hoe snel de bus dan rijdt hangt af van de hoeveelheid kuilen in de weg. die zijn groter als het net geregend heeft.

Veel plezier!

groet sifra

Hallo Tim

van Accra naar Kumasi is ongeveer 20 Ghc = 10 Euro per persoon bagage is ongeveer 10 Ghc dan rijd u wel met een mooie en een redelijke goede maatschappij de bussen zijn voorzien met airco en een comfortabele stoelen en je kan film kijken tijdens de reis op een groot scherm. de naam is VIP . je hebt natuurlijk ook andere bussen die goedkoper zijn maar niet zo goed en comfortabel zijn.

en van Kumasi naar Tamale betaal je ongeveer 25 Ghc ook met een grote bus maatschappij en in Talame kan je een lokale busje pakken die heten Trotro baar betaal je bijna niks voor om naar Mole te gaan. Als je veel bagage hebt is beter om een taxi te huren en met hun moet je een prijs afspreken.

Je kan ook van uit Accra rechtstreeks naar Talame komen met de bus maatschappij STC , van deze maatschappij weet ik niet de prijzen maar ga er vanuit dat je 40 tot 50 GHC per persoon kwijt bent. exc bagage

De reistijd van Accra naar Talame is 15 tot 20 uur .

Kakum park is niks aan … alleen als je van bomen houd dan is het mooi daar is een loopbrug gemaakt van hout die dwars door de bomen gaat van top naar top.

Digya park is wel mooi daar lopen wel wilde dieren rond, en de natuur is super dit is ook een uitdaging voor jullie.

Groet Marcel

Ontzettend bedankt voor de reacties ze zijn heel bruikbaar! Is het trouwens nodig om bussen van te voren te reserveren of is dat prima ter plaatse te regelen?

De VIP van Accra naar Kumasi gaat meerdere malen per dag. Dus je kan gewoon op de dag naar toegaan en in de rij staan om een kaartje te kopen. als ik het goed heb gaat er elke uur een bus … dus het is komen en gaan met deze bussen.

De STC van Accra naar Talame gaat niet zo vaak per dag, als je op de dag van vertrek een kaartje koopt en de bus is vol dan heb je pech dan moet je de volgende dag gaan. je kan zoiezo een kaartje kopen voor de volgende dag. je moet vroeg bij de bus maatschappij staan voor je het weet heb je weer geen bus.

sommige maatschappijen geven u een kaartje en daar op zetten ze ook de kenteken van de bus erop. dan weet je zeker dat je in de goede bus zit en dat er geen mensen voor kruipen. BVB VIP maatschappij doet dat…

groet, Marcel

Bedankt Marcel!

Ik vind beide wildparken wel eens de moeite om te doen!
Het is niet spectaculair (vind ik zelf haha), maar moet je wel gedaan hebben als je in Ghana bent.
Groetjes en veel plezier!