Werkvergunning

Hallo, Ik zou graag volgende maand naar Aruba gaan en daar te gaan werken in de horeca voor een aantal maanden. Ik heb al wat contact gehad met horeca eigenaren en die raden mij aan om daar een vergunning aan te vragen. Kan iemand mij vertellen wat de kosten precies zijn van zo’n vergunning want dat kan ik nergens duidelijk vinden

Je kunt niet zelf een vergunning aanvragen, dat moet altijd in samenwerking met een werkgever die garant staat voor het feit dat jij een inkomen hebt, dus niet ten laste van de gemeenschap komt. Er is een hele procedure voor: eerst moet de werkgever de vacature aanmelden bij DPL, vervolgens afwachten welke kandidaten daar op komen, deze beoordelen en gemotiveerd afwijzen. Pas dan mag hij (misschien!) een niet-Arubaan in dienst nemen. Je kunt wel naar Aruba komen (max. 180 dagen op een toeristenvergunning) maar je mag niet werken en moet dus voor het aanvragen van een werkvergunning eerst een werkgever vinden. De kosten van eerste aanvraag zijn behoorlijk hoog, ik dacht iets van 2000 gulden voor het eerste jaar. Het is dus ook nog maar de vraag of je sowieso een vergunning krijgt, want Arubaanse kandidaten gaan altijd voor en ze zijn erg streng geworden op het verstrekken van vergunningen.
We zien nog wel eens mensen die hier op een toeristenvisum op vakantie komen en dan ergens een illegaal baantje in de horeca nemen. Houd er rekening mee dat dat vaak heel slecht verdient, je moet het van de fooien hebben en het zijn lange werkdagen. Je moet binnen de 180 dagen weer weg. Als je langer blijft en je gaat even het eiland af om bijv. een weekeindje Curacao mee te pakken, kun je niet meer terug. Je hebt immers de 180 dagen per jaar dan overschreden en moet dan wachten tot het nieuwe kalenderjaar.
Weet je zo voldoende?

bedankt voor je reactie!. de werkgever waar ik contact mee heb wilt dat inderdaad voor mij doen, Ik dacht alleen dat dit rond de 500euro ligt, maar 1000 euro vind ik wel erg veel. Heb ook gehoord dat verder alles heel duur is in vergelijking met het salaris. Jammer. Ik ben van plan om 4 / 5 maanden te blijven, leuke ervaring opdoen in het werken daar maar als ik alles hoor, maakt het me wel weer even aan het twijfelen.

alles heel duur is maar betrekkelijk hoor. als je als NL wil leven hier kost het idd wel veel geld. De importproducten in de supermarkt zijn duur. Maar je kunt ook op een goedkopere manier leven hoor. strand en zee kosten tenslotte niets, de zon ook niet en als je wat meer lokale produkten eet, valt het best wel mee. Uitgaan en uit eten gaan is behoorlijk duur, althans in de toeristenzaken, maar ga je lokaal eten, dan is dat ook weer betrekkelijk. Een vergunning is wel een lastig verhaal en inderdaad duur. Het is nauwelijks de moeite waard om dat in gang te zetten voor maar een paar maanden. Immers alleen de procedure al duurt voor de eerste aanvraag al snel een half jaar. Ik zou haast zeggen, hoewel het natuurlijk illegaal is: kom hier gewoon een half jaartje ‘op vakantie’ en werk er hier en daar wat bij in de horeca om in je onderhoud te voorzien en zorg dat je binnen 180 dagen weer weg bent.

Mocht je jeplan willen doorzetten, met of zonder vergunning aanvragen,
dan heb ik nog een leuk huisje (nieuw) te huur voor weinig (900 Afl = ± 375 €)
Het is nl net klaar en ik heb nog geen huurder, dus als je op vrij korte termijn gaat,
schroom dan niet contact met me op te nemen.

Waar ergens heb je een huisje te huur? Vlakbij eagle beach en palm beach? is dat maar voor 1 persoon want waarschijnlijk komen we met 2en…

Tanki Leendert, 10 minuutjes van eagle beach.
Het huisje heeft 2 slaapkamers, 1 geschikt voor 2 persoonsbed, 1 voor een 1 persoons of stapelbed.
Dus in ieder geval geschikt voor 2 personen.
Het is op dit moment nog ongemeubileerd.
Contract kan worden ondertekend voor gemeubileerd of ongemeubileerd.
Wanneer gemeubileerd gewenst is (waarschijnlijk in jullie geval), dan kunnen vrienden van ons
dat regelen in overleg met huurder.
Als ik een e-mail adres weet kan ik wat fotoos sturen

Hallo we zijn nu bezig met allerlei dingen te regelen zoals container e.d voor onze spullen die meegaan, wij willen ons dus voor lange tijd vestigen en woonruimte is wat moeilijk zoeken van hieruit. Alle tips zijn welkom wij hopen over enkele maanden het definitief door te zetten.
Grtzz

ik wil 16 feb naar aruba komen voor 1 maand (of misschien wel langer, ligt er aan hoe ik het heb daar)! is uw appartement nog beschikbaaar?

mvg,
walliee

Het huisje is nog verhuurd tot en met april.
Daarna weer vrij voor de verhuur voor langere periode (minim. 3mnd)

Het is inmiddels gemeubileerd.

Huurprijs: 875,- florin per maand, bij huur voor 6 mnd of langer.
, 950,- , , , , , , 3 tot 6 maand.

huur is exclusief stroom en water.

Meer info ?? Stuur even mailtje naar kanokers@yahoo.com

Minko

Heb je dan uiteindelijk ook iets gevonden?

      • Updated - - -

En een werkvergunning gekregen?

@Norie Een werkvergunning ga je niet krijgen. Je reageerd op een oude post :slight_smile:
Mocht je iets willen hebben in de horeca en je hebt wat ervaring dan moet je hier heen komen en gewoon alle ondernemingen langs gaan. Ben je niet te oud, bereid tot 50 uur per week te willen werken tegen een laag basis salaris (tip maakt het leuk) dan kom je veelal wel snel aan werk.
Je kunt bedrijven wel mailen maar ik weet bijna zeker dat er niemand zal reageren.