Heeft er iemand informatie over hoe het zit met een werkvergunning in Vietnam?
Alle tips zijn welkom
Sarine
Heeft er iemand informatie over hoe het zit met een werkvergunning in Vietnam?
Alle tips zijn welkom
Sarine
Heeft iemand een tip voor Sarine?
Zelf weet ik het even niet. Maar volgens mij moet je al wel een baan in Vietnam hebben gevonden om een werkvergunning aan te vragen, klopt dat?
Groetjes, Anne
Hallo Sarineh,
Ane-Jitske heeft helemaal gelijk.
Je werkgever in Vietnam vraagt voor jouw een werkvergunning aan en deze accordeer je bij je visumaanvraag. Of je krijgt een arbeidscontract en deze moet je bij je visumaanvraag bijvoegen om een verblijf van langer dan een touristenvisum te krijgen. Meestal is deze voor 6 maanden of een 1 jaar en wordt dan makkelijk verlengd mits je werkgever je contract ook verlengd.
Ook kan je met een werkvisum van langer dan 3 maanden opgaan voor een scooterrijbeijs.
Wil je een eigen zaak beginnen in Viet Nam dan moet je een Vietnamese partner vinden die voor minimaal 51% eigenaar is. Dus mensen met een reisbureau die zeggen dat ze de eigenaar zijn bestaat niet officieel. Financieel hebben ze waarschijnlijk wel meer geld ingestoken dan de 49%, maar juridisch hebben ze het vertrouwen geschonken in een ander bedrijf of vriend en zijn dus officieel geen eigenaar. Gelijk aan een Cv oid.
Ik sta voor hetzelfde probleem en wacht tot de huidige regierng, die oud zijn, vervangen wordt door een wat jongere die wat toleranter zijn tegenover buitenlandse investeerders en ook iets liberaler zijn. Ik kan dan een eigen inkoop bv opzetten onder Vietnamese juridische richtlijnen en ben dus niet afhankelijk van Vietnamese inkoop coöperaties.
gr
Ton.
Hartstikke bedankt voor in de informatie!
Dan gaan we hier weer verder op breien…Succes met het opstarten van je eigen toko!
Groetjes,
Sarine
Voor wat ik over werken/ wonen in Vietnam al begrepen heb (info van Vietnamezen zelf, maar wonend in Brussel) draait 't vooral om welke ambtenaren je er ter plaatse kunt omkopen. (corrupte systemen dus)
Verder moet je toch ook letten denk 'k op weinig tot geen sociale zekerheid, geen recht op pensioen later etc.