Wonen en werken in Vietnam

Hi, ik ben net terug van een maand rondreizen in vietnam. Dit is zo goed bevallen dat ik nu over een aantal maandjes terug wil om hier een aantal jaar te gaan werken en wonen. Kan iemand mij goede tips geven over dit onderwerp.

groetjes, femke:chin:

Hallo Femke,

kun jij iets vertellen over het klimaat?

gr. Willy.

Het klimaat is er erg vochtig het hele jaar door.

Omstreeks april is het regenseizoen maar blijft het rond de 30 graden overdag. Dit houdt aan tot oktober ongeveer daarna is het droog seizoen en mag je temperaturen van rond de 33 graden als dagtemperatuur verwachten

Ik ga in januari voor een jaar richting Vietnam, ga er een half jaar studeren in Saigon en een half jaar stage lopen. Ik heb eigenlijk alleen mijn studieplaats vooraf geregeld, de rest fiks ik daar wel, woning, brommer, stageplek ed. In wat voor een sector wil je gaan werken?

@ freek:

Beginverblijf: Pham Ngu Lao / Bui Vien is goed genoeg
Plekken om te huren zijn jaarcontracten, degelijke 1 persoonsappartementen gaan voor n 300 dollar per maand.

Brommer kan je mss best kopen en op het einde wederverkopen, gaat t goedkoopst uitkomen. Als je officieel werk wil verrichten zorg zeker dat je n werkvergunning hebt !

Ja dat is beide in district 1 he? Ik zit er over te denken buiten district 1 te gaan zitten, de school waar ik heen ga (Trường đại học Kinh Tế) ligt immers toch in district 3.
Ik was inderdaad van plan om een brommer te kopen en na een jaar weer te verkopen, van mensen die me voor gegaan zijn heb ik inderdaad gehoord dat dit goedkoper is dan een jaar huur.

Ik ga samen met een maat van me die dezelfde studie doet, we gaan dus voor een tweepersoons apartement. Ik hoop eigenlijk voor ca 300 euro voor een tweepersoonsapartement (lees 150 euro pp) wel klaar te zijn. Als ik deze kosten een beetje laag weet te houden verschaft het me een stuk meer bewegingsvrijheid betreft eten drinken enzovoort (en dat zijn belangrijke factoren voor me!)

Ik geloof dat voor stage een werkvergunning niet nodig is, niet voorzover ik weet! Ik ga dit wel even chekken! Bedankt voor de tip!

Freek

voor een onbetaalde stage moet je geen vergunning hebben, anders wel er zijn grenzen aan tot ongeveer 100 dollar per maand geloof ik.

D1 en d3 komt vrijwel op hetzelfde neer hoor, ik werktte in D3 en woonde in pham ngu lao, minder dan 5 minuutjes met de brommer, als je me de straat zegt kan ik me wel ff situeren.

Wonen in D3 is overigens duurder en wil je ietswat comfort kom je noet toe met 150 per maand. N vriendin van me woonde op n appartement van 160 per maand, en dat krijg je alleen via connecties, anders mag je bijna t dubbele neertellen voor datzelfde, je moet viavia werken met vietnamezen anders betaal je veel meer, ik werkte i n vietnamees bedrijf dus had daar veel dingen die ik kon regelen.

Ja ik hoop wel een beetje via via te kunnen regelen…
Maar mag ik vragen hoe jij naar Vietnam gegaan bent, waar je werkte, was het vanuit studie of vanuit jezelf, ben je/of zijn je ouders van origine vietnamees?
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat 300 euro nodig moet zijn als ik zie wat er in NEderland betaald moet worden, in delft heb je daar ook gemakkelijk een kamer voor, is toch vreemd dat ik in Vietnam dan hetelfde moet betalen?

de straat is trouwens:
59 C Nguyển Đình Chiểu Street

Bedankt Panic

Je moet er wel rekening mee houden dat het noorden een ander klimaat heeft dan het zuiden. Van december tot eind februari kan het in noord Vietnam 15-20 graden zijn op dagen met bewolking. Als je de bergen in gaat kan het zelfs in het voorjaar afkoelen tot aan het vriespunt met een beetje pech. Het zuiden is tropisch en heeft heel het jaar een constante temperatuur, van maart tot en met mei zijn de warmste maanden met uitschieters tot 40 graden.

Hallo allemaal

ik ben dario en ik ga voor mijn werkgever in vietnam wonen en werken voor 3 jaar
in de omgeving ho chi minh city om precies te zijn phu my.
kan iemand mij vertellen waar ik het beste kan gaan zoeken naar woonruimte??
groetjes dario

Jij bedoelt Phu My Hung neem ik aan, dit is bij District 7 en is een soort van Koreaanse broedplaats. Woonruimtes zijn beschikbaar in grote complexen als skygarden, gardenview, my khanh, … je kan daar normaal wel ergens aankloppen ofwel bij een relocation agency. In het centrum van Ho Chi Minh City zijn er zo enkelen

Hello iedereen,
Mijn naam is Khoa, geboren in België en na 30jaar wil ik “back to my roots” :wink: :smiley: Ik zou er graag willen gaan wonen, maar zou graag eerst van hieruit werk zoeken in Vietnam.
Ik ben de laatste jaren heel geregeld naar Vietnam geweest, maar heb me nooit bezig gehouden om er een job te gaan zoeken. Zelf ben ik vrij onbekend op dat gebied (werk zoeken in buitenland). Zodus, alle hulp is welkom. Ik heb ook gelezen dat je een werkvergunning nodig hebt. Waar kan je deze bekomen?
Zijn er veel Belgische/Nederlandse bedrijven op zoek naar profielen als wij hier allemaal? Of moeten we ons niet echt specifiek richten op Bel/Ned bedrijven?

Alvast dank voor jullie reactie.

Please help me, i miss my “pho” every morning :wink: :stuck_out_tongue:

Hoi Khoa,

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoop dat anderen op je vragen willen reageren?

Ik kan me voorstellen je terug wilt naar je roots. Ik hoop voor je dat het je gaat lukken!

Groetjes,

Anne

1 like

beste KHao-je zegt het niet duidelijk-maar ik neem aan dat je nu een BE pas hebt? dan MAG je in pirncipe niet werken-tenzij je vooraf een werkgever hebt gevonden die net jou wil aanhuren en de VNe autoriteiten kan aantonen/omkopen dat jij de enige bent die de job aankan. En ZIJ beginnen dan met de work-permit te gaan regelen. Net als omgekeerd een VNees in BE/EU zou wensen te werken.
Als VIet Khieu zul je wel nog een zekere voorkeursbehandeling kunnen genieten.
Maar ik neem aan dat er ook in BE wel een vzw is van BE/VNezen-of anders toch zeker 100en in France. Die zullen die info veel beter hebben-de Vnees staat nu eenmaal bekend als altijd wel een weggetje weten te vinden in het oerwoud van burocartie.

1 like

oh oh oh 300 euro voor huur is wel erg duur!!! Dat is puur afzetterij

Ik begrijp niet waarom sommige van jullie een economische studie daar wil volgen terwijl de opleidingen hier beter zijn!

Spreek je goed Engels/Frans/Nederlands, dan zou ik als ik jullie was gewoon voor werk richten op internationale bedrijven die in Vietnam zijn gevestigd!

Hallo lezers,

Ondernemer zoekt uitbreiding van activiteiten in Vietnam.
Momenteel voornamelijk werkzaam in China, maar ben geinteresseerd in nieuwe productiekanalen in Vietnam.

Daarom zoekend naar juiste contactpersoon, welke ervaring en kennis heeft van Vietnam en mij kan ondersteunen in het vinden van de juiste partners, welke de “locale” taal spreken.

Gaat hierbij niet om 1-malige opdrachten, maar om samenwerkingsverbanden voor de lange termijn.

Reactie’s mogen ook naar info@kpmi.com

Goedemiddag,

Leuk onderwerp. Ik ga ook tijdelijk naar Vietnam (Ho Chi Minh City) verhuizen dit jaar. Ik ben momenteel op zoek naar een baan in de P&O/HR wereld. Er liggen wel mogelijkheden maar vaak wordt een vloeiende beheersing van de Vietnamese taal geëist, dat heb ik helaas niet, ben wel bezig met studeren op dit moment. Zelf kijk ik vooral via vietnamworks.com, expat-blog en carreerjet.vn voor een baan.

Zijn er nog anderen die ervaring hebben met het zoeken van een baan of bepaalde websites nog kunnen aanbevelen. Alle tips zijn welkom:slywink:

Dank!

Hardventure, had je in een ander topic ook al antwoord gegeven, een workpermit kun je niet zelf aanvragen. Die vraagt jouw werkgever aan. Om aan de voorwaarden te kunnen voldoen ben je al behoorlijk hoog geschoold, je krijgt een medische keuring. De sites die je noemt hebben inderdaad vacatures staan, echter weinig kans dat je er een baan kunt vinden. Ter plaatse zoeken naar een baan is futiel. Menig expat die hier een baan had en probeerde te blijven vertrokken en in enkele gevallen met de laatste cent die ze hadden huiswaarts. Dat het economisch minder gaat merk je ook hier, plaatsen die vol zaten met expats is het nu triest leeg. Immigratie heeft een strenger beleid. Voor zover ik nu geïnformeerd ben kun je alleen nog 3 maands visa krijgen momenteel, sinds 3 weken terug. Ik vraag namelijk visa aan voor Europees personeel wat hier komt werken. Andere varianten zijn momenteel gewoon niet te krijgen, tenzij je een workpermit aanvraagt als bedrijf zijnde. In de meeste gevallen is 3 maand wel voldoende, maar met jouw doel zal 3 maand geen optie zijn dus moet je kosten maken in en uit te reizen. Een huis huren? Doorgaans jaar contracten, dus 3 maand? Vergeet het maar. Je zult je hoe dan ook bij de politie moeten melden, en met jouw visum vergeet het maar, geen huisbaas die je een huis verhuurt. Het klinkt misschien allemaal niet zo vrolijk, maar bezint eer ge begint. Niets is onmogelijk en wens je succes !

1 like

Anorak,

wederom bedankt voor je waardevolle bijdrage. Ik had dit nog niet gelezen:). Ben blij dat je zo uitgebreid reageert, want inderdaad is niets onmogelijk maar het geeft in ieder geval stof tot nadenken.