Hallo R,
Wat ik uit jouw verhaal begrijp wordt je gedetacheerd in Viet Nam?
Dus blijft je nederlandse werkgever je salaris betalen?
Dan ben je dus via het nederlandse zorgsysteem verzekerd en krijg je dus in Viet Nam elke noodzakelijke behandeling die je in Nederland ook zou krijgen ( bij eventuele medische complicaties ) , maar tegen nederlandse kosten.
Kost een behandeling meer dan moet je bij betalen.
Ik ben 1 x in een vietnamees ziekenhuis op bezoek geweest en zou daar mezelf niet laten behandelen; zag er onhygiënisch uit.
Dus waarschijnlijk ga je ook naar een prive kliniek?
Met een dollar koers op of rond de 1.37 zijn deze voor de meest gangbare behandelingen gelijk.
Maar wordt de koers 1.25 dan moet je wel relatief veel gaan bijbetalen. Klink misschien weinig 0.10 cent, maar zoals je weet kan een ziekenhuisopname en wat operaties en medicatie al snel in de papieren gaan lopen.
Ik vroeger, 1982 op de MEAO mijn diploma assurantie B gehaald, maar zit niet in de verzekeringen; in de logistiek van een webwinkel.
Maar ik houd als stelregel aan dat je je moet verzekeren , buiten de verplichte verzekeringen, tegen kosten die je zelf niet kan dragen.
Aangezien ik je financiele plaatje niet ken, ligt deze beslissing geheel bij jouw.
Ik zou zeker een gesprek aanvragen met je huidige zorgverzekeraar om je wensen neer te leggen.
Alle hebben ook voor jouw situatie een verzekering.
Houd ook even in de gaten, dat bij opzegging van je huidige verzekering + eventuele aanvullende verzekeringen, bij je daar opnieuw verzekeren alleen de basisverzekring tot verplichte aanvraaghonorering leid en niet voor de aanvullende.
Krijg in Viet Nam een chronisch iets wat in de aanvullende verzekering zit ( of meerdere behandelingen noodzakelijk zijn ); denk aan fisio, iets met je gebit enz. kunnen ze je weigeren voor het aanvullend gedeelte.
Denk wel dat je dit al weet.
Verder kan ik je met dit onderwerp ook niet verder helpen als het alleen het bovenstaande.
Dus laat je informeren over een uitbreiding en weeg de kosten hiervan af.
Kan je het zelf opbrengen ja of nee.
De beslissing ligt hierbij bij jouw.
Wens je veel wijsheid toe met je keuze.
gr.
Ton.