Wonen en eet uitgaven in ho chi mingh city

Hallo daar,

Ik wil graag wat informatie inwinnen omtrent het kostenplaatje qua wonen en eten in ho chi mingh city…?
Ik ben in onderhandeling met me werkgever over hoe hoog me salaris dien te zijn… Ik zal als docent aan de slag gaan bij een grote particuliere college…

Kan iemand me daarin een realistische beeld schetsen?

En heeft iemand idee hoe lang het duurt voor een workvisum?
En welke delen geschikt zijn om te wonen qua veiligheid en behuizing?

Alvast bedankt!

Hoi Rotterdam010,

Ikzelf ben daar niet zo van op de hoogte, maar ik heb zo’n ‘donkerbruin vermoeden’ (:wink:) dat er hier wel mensen op het forum zijn die je wat meer op weg kunnen helpen. Wat een gaaf plan!

Groetjes, Anne

1 like

Hoop echt dat iemand reageerd…er hebben inmiddels al 40 mensen het bekeken…dus ik zou zeggen…laat je horen…!:dag:

Hallo R,

Work visa.
Viet Nam is bureaucratisch dus kan wat tijd in beslag nemen;het initiatief moet wel vanuit je werkgever gaan en deze moet het aanvragen en bewijzen dat dit niet door een Viet namees kan gedaan worden of het essentieel is voor een bedrijfsvoering.

Valt dus niets over te zeggen.

Huisvesting
Heeft je werkgever iets daarover geregeld.
Anders moet je rekenen op een huur van rond de 600 dollar voor een vrij basic appartement.
Reken dan op iets van 45 tot 60 vierkante meter.

Iets meer luxe gaat al snel naar de 1000 euro inclusief bewaking ed.

Eten en drinken als local.
Reken dan op 2 dollar per dag; zelf bereiden en dan heb je ontbijt, lunch en een avond maal.
Ga je dit buitens huis doen dan betaal je rond de 10 dollar per dag voor eten en drinken.
Dan dus niet in westerse restaurants.

Komt er eigenlijk op neer dat je minimaal iets van 1500 dollar moet verdienen om enigszins de luxe van hier te willen hebben.

Heeft je werkgever dus panden die je kan huren dan gaat de huurprijs naar beneden ( 50 % bijv. ) dan is kan je wat verrekenen…

Ik ga over 5 jaar rentenieren en heb me wat verdiept wat het in Viet Nam kost en kom op 2000 dollar per maand. Ik betaal dus alles zelf en wil westerse luxe.

Ik hoop dat je iets hieraan hebt,
en voor Anne- Jitske :slight_smile:

gr. Ton.

hey Ton, Dank je voor je heldere uitleg…wat ik al dacht is wonen niet per se goedkoper…maar leven dus wel…das gunstig. Ik weet denk ik genoeg om een goed schatting te maken.

Heb je enig idee hoe het met zorgverzekeringen gesteld is en wat wijsheid is…is het verstandig om me zorgpakket hier in Nederland te verhogen oid…dan ter plaatste h.e.a. te regelen?

Nogmaals bedankt!

grt, R.

Hallo R,

Wat ik uit jouw verhaal begrijp wordt je gedetacheerd in Viet Nam?
Dus blijft je nederlandse werkgever je salaris betalen?

Dan ben je dus via het nederlandse zorgsysteem verzekerd en krijg je dus in Viet Nam elke noodzakelijke behandeling die je in Nederland ook zou krijgen ( bij eventuele medische complicaties ) , maar tegen nederlandse kosten.
Kost een behandeling meer dan moet je bij betalen.

Ik ben 1 x in een vietnamees ziekenhuis op bezoek geweest en zou daar mezelf niet laten behandelen; zag er onhygiënisch uit.
Dus waarschijnlijk ga je ook naar een prive kliniek?

Met een dollar koers op of rond de 1.37 zijn deze voor de meest gangbare behandelingen gelijk.
Maar wordt de koers 1.25 dan moet je wel relatief veel gaan bijbetalen. Klink misschien weinig 0.10 cent, maar zoals je weet kan een ziekenhuisopname en wat operaties en medicatie al snel in de papieren gaan lopen.

Ik vroeger, 1982 op de MEAO mijn diploma assurantie B gehaald, maar zit niet in de verzekeringen; in de logistiek van een webwinkel.

Maar ik houd als stelregel aan dat je je moet verzekeren , buiten de verplichte verzekeringen, tegen kosten die je zelf niet kan dragen.
Aangezien ik je financiele plaatje niet ken, ligt deze beslissing geheel bij jouw.

Ik zou zeker een gesprek aanvragen met je huidige zorgverzekeraar om je wensen neer te leggen.
Alle hebben ook voor jouw situatie een verzekering.

Houd ook even in de gaten, dat bij opzegging van je huidige verzekering + eventuele aanvullende verzekeringen, bij je daar opnieuw verzekeren alleen de basisverzekring tot verplichte aanvraaghonorering leid en niet voor de aanvullende.

Krijg in Viet Nam een chronisch iets wat in de aanvullende verzekering zit ( of meerdere behandelingen noodzakelijk zijn ); denk aan fisio, iets met je gebit enz. kunnen ze je weigeren voor het aanvullend gedeelte.
Denk wel dat je dit al weet.

Verder kan ik je met dit onderwerp ook niet verder helpen als het alleen het bovenstaande.

Dus laat je informeren over een uitbreiding en weeg de kosten hiervan af.
Kan je het zelf opbrengen ja of nee.
De beslissing ligt hierbij bij jouw.

Wens je veel wijsheid toe met je keuze.

gr.
Ton.

1 like

wie weet hoe ik een huis kan huuren in hcmcity ik ga er heen voor 3maanden ik wil geen hotel meer maar een huisje

Hoi Remy 100,

Ik ben niet zo op de hoogte van ins & outs op dit gebied, maar ik hoop wat medeforumgenootjes wel?

Groetjes, Anne

Hallo remy en Anne,

Eigenlijk heel simpel.

Je gaat op een 3 maanden visum, is dus een touristenvisum.
Dit betekend dat je gaat voor een korte termijn huur.

Verhuurders willen zekerheid en verhuren meestal voor een periode voor een jaar.

Wanneer ze al willen verhuren voor 3 maanden gooien ze de prijs omhoog.

dus een huisje, appartement kost je dan al snel 1000 tot 1250 dollar per maand en een borg van 1 maand. wel met meubilair.

Heb je connecties dan is het beter om het via hen te regelen, goedkoper.

Als buitenlander en maar voor 3 maanden is een hotel goedkoper ( hotel tot 40 dollar per nacht ).
Dit is het break even point en duurder moet je gaan kiezen.

gr.
Ton.

hallo ik heb broblemme met inlogen dus even een anderen naam ik zal een lijnte uit gooie ik was in na tranh 3 miloen pm wel leeg n kast van n huis zeer goed koop en zo daar is ook veel toeristen maar ik ga nu niet voor 3 maanden ben echt klaar in nl door alles ik wil er echt blijfen wie weet hoe en wat 1 een vissa voor 3 mnd even naar cambodja en weer naar vietnam wie heeeft er ervaaring mee trouwe help niet voor n vissa voor 6mnden ik hoor het wel remy even een anderen naam alles blijf het zelfden hoor :vak01:

Met een workpermit en/of resident card hoef je het land niet uit. Voor hen die een meerjarig visum hebben doordat ze getrouwd zijn, die zullen helaas wel elke 3 maand het land uit moeten. Overigens is het sinds een aantal weken zo dat er door immigratie geen visa meer verstrekt worden langer dan 3 maand, dus ook geen business visa meer langer dan 3 maand. Hoelang dit zo blijft is onduidelijk.

Hallo A,

Ik wil hier toch wat aanvullingen op geven.

Wanneer je een visum hebt voor 3 maanden , dan hoef je niet altijd het land uit, want je kan verlenging aanvragen voor voor 3 maanden. Visum voor 3 maanden kan je ook aanvragen en met een goed bureau altijd gehonoreerd.

Verlenging via een goed bureau is geen probleem en krijg je wel.

Ook kan je gewoon , via een goed bureau een visum voor 6 maanden krijgen.
Hier zijn wel wat voorwaarden aan verbonden, zoals vertrek datum ticket en een garantie stelling bedrijf 9( kan ook een reisbureau zijn ).

Ben het wel met je eens dat normale touristen hier wat moeilijkheden ondervinden, maar heb diverse mensen kunnen helpen en toch afgelopen jaar een visum voor 6 maanden hebben kunnen krijgen.

gr.
Ton.

In mijn laatste posting had ik het over degene die gehuwd zijn en dit visum in hun paspoort hebben staan?

Hallo A,

Ik heb je laatste post gelezen, maar ik denk dat je niet kan ontkennen dat mensen met een internationaal rijbewijs legaal kunnen rondrijden ikn Viet nam.
Dit is strafbaar en ze rijden onverzekerd rond, dit kan je toch echt niet op een site schrijven ???

Ik heb wat connecties deze vraag gesteld en denk vanaf morgen de antwoorden te krijgen ( heb je hierover een PB gestuurd ) en hoop dat dan het antwoord van mij wordt bevestigd.

gr.
Ton.

Je hebt een PM gekregen, dit lijkt me niet de gekozen plek een welles nietes te doen.
Je reageert op een bericht uit een ander topic? Kan dit niet beter in het juiste topic?

Hallo a,

ik heb hem gelezen en beantwoord.

gr.
Ton.