Werken op Bali

dag allemaal,

als het goed is ga ik in januari naar Bali, ook al is Bali een stuk goedkoper dan Nederland ben ik toch bang dat ik vroeg of laat zonder geld kom te zitten, hierom mijn vraag heeft iemand enig idee of het te doen is om terplekke een bijbaan te zoeken, of heeft iemand een goed advies om dat vanuit Nederland te doen?? bij voorbaat dank,

rutger

Hallo Rutger,

Het lijkt mij geen goed plan om in Bali werk proberen te zoeken. Ten eerste zijn de lonen veel lager dan hier, waardoor een dag werken in NL gelijk staat in loon aan een week om meer werken daar. Verder is Bali HET toeristen eiland van Indonesie, waar veel Indo’s heen gaan om werk proberen te vinden. Het lijkt mij zodoende vrij moeilijk werk te vinden.

Groeten Hansz

Ik ben het met Hans eens, bovendien is het aantal werklozen enorm gestegen vanwege de terugloop van toeristen.

Laat de paar banen die er zijn maar aan de Balinezen zelf over.

Groet Kees en Wayan

het klopt niet helemaal wat hans zegt. Een buitenlander krijgt daar meer betaalt. 1500 dollar of meer. Maar dat is alleen bij magement functies. En dat kan je niet zien als een bijbaan. Een bijbaan is vrijwel onmogelijk. Het bedrijf zal jouw werkvergunning moeten betalen, en voor een bijbaan zal niemand dat voor je gaan doen. Je kan altijd proberen zwart werk te vinden. Probeer anders in een lokale onderneming te investeren. Wordt je gepakt als je daar zwart werkt dan mag je het land 5 jaar niet meer in.

Hoi Rutger,
Misschien kun je je vraag via de site www.villa-branie.nl aan John of Simone stellen, zij hebben daar een huis en kennen wat mensen.
Veel succes.

Begin er NIET aan en denk er NIET over! De lokale kranten geven dagelijks berichten over buitenlanders die gepakt zijn omdat ze hun (toeristen of sociaal-culturele) visum-voorwaarden hebben overtreden door te werken, produkten te verkopen, te bemiddelen, etc., etc. Vaak zijn zij gerapporteerd door “locals” die hun markt en/of werkgebied willen beschermen. De straffen op overtreding van visumvoorwaarden zijn hoog, en varieren van hoge geldboetes tot gevangenisstraf, of een combinatie van beide. En, de gevangenis hier in Kerobokan - Bali is zeker geen “staats-hotel” met *****-faciliteiten. Als je niemand buiten de poort hebt die bijv. je dagelijkse eten verzorgt, crepeer je daar gewoon. Het NL-consulaat kan je in zo’n geval helpen, maar presenteert jou / jouw familie daar t.z.t. ook een GIGA-rekening voor.

Beter is het om wat meer te sparen in Nederland, of wat geld te lenen in NL, en dat te gebruiken.

Via workabrouad.com heb ik een functie gevonden voor timesharing in Bali. Dit leek me zeer interessant. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? groetjes Vera