Werken op Bali: verzekering

Beste mensen,

Ik hoop vanaf januari 2012 op Bali te gaan werken als duikinstructeur/bioloog op contractbasis, voor 1 jaar. De duikschool zorgt voor de KITAS etc, maar ik vroeg me af hoe het zit met verzekeringen en belasting. Bv:

  • Is het gebruikelijk dat werkgevers zorg dragen voor ziektekostenverzekeringen etc?
  • Wat gebeurt er als ik arbeidsongeschikt raak?
  • Hoe zit het met belasting?

Ik hoop dat iemand mij meer informatie hierover kan geven.

Met vriendelijke groeten,
Niels

Bij DAN kun je je toch verzekeren voor invaliditeit? Ik zou geen genoegen nemen met een Indonesche verzekering, die betalen minder uit.

Waar ga je werken?

(Als een Indonesisch vliegtuig neerstort en je overleeft dat niet, dan krijgen nabestaanden een paar honderd euro. Daar kun je hier weinig mee!)

Ik zal idd een DAN verzekering nemen, maar dit is alleen gericht op duikzaken. Maar wat als ik aangereden word op straat bijvoorbeeld? (hoop ik overigens niet op)

Ik ga werken bij een grote duikschool in Sanur trouwens!

Ik weet het antwoord niet. Ik zou zelf m’n Nederlandse verzekering aanhouden als ik een jaar naar het buitenland zou gaan, aangevuld met een reisverzekering waar je ook mee mag werken. Bovendien een verzekering van DAN. Maar of dat het verstandigst is?

Alleen bij een werknemer in vaste dienst / voor onbepaalde tijd is de werkgever VERPLICHT de werknemer te verzekeren bij een van de staats-instellingen hiervoor (afhankelijk van de bedrijfsgrootte bij hetzij bijv. JamSoStek of AsKes). Werknemers op contractbasis mogen zichzelf redden / verzekeren (maar verdienen in principe daarom ook iets meer).

Zelf hebben wij een ziekte-, ongevallen en invaliditeits verzekering in US Dollars afgesloten bij Allianz Indonesie. Dekt meer dan voldoende in het geval claimen nodig zou zijn. Verder, aanvullend voor de duik- en duik-gerelateerde activiteiten hebben wij een DAN-verzekering.

Als je arbeidsongeschikt raakt, heb jij dus een probleem als je op contractbasis werkt en dus niet verzekerd bent. Dus altijd zichzelf hiertegen verzekeren.

Bij werknemers met een variabel salaris, zoals in uw geval, en naar verwachting boven de ca. 1,5 miljoen Rp’s per maand moet je hier in Indonesie ook aangifte doen en (evt.) belasting betalen. Afhankelijk van de afspraak met uw werkgever kunnen zij dat doen (echter, of er belasting over uw inkomen betaalt wordt blijft uw verantwoording) of u zelf (zou mijn voorkeur hebben). Men meldt zich aan bij de Belastingdienst, ontvangt een aangifte / registratie nummer en begint inkomstenbelasting te betalen. De formulieren zijn erg eenvoudig / simpel opgesteld.

Ik weet uit ervaring erg veel dingen eigen ziekenkosten verzekering moet afsluiten en opname partulier ziekenhuis
En deze erg duur en medische zorg meestal erg goed en medicijnen kan je kopen bij apotheek
En bij ongeval of arbeidsongeschiktheid verzekering erg laag en geen kostend dekkend bedrag
Meestal moet je bijverzekeren en partulier en erg duur
En lokale belastingen kunnen erg duur uitpakken iemand uit Nederland en heb te maken met enorme corruptie
Binnen heel Bali en bijna overal voor betalen ….hou hier rekening mee

Allemaal erg bedankt voor jullie reacties, heeft me goed op weg geholpen!

Ik denk toch dat ik een DAN-duikverzekering neem. Sowieso de standaard verzekering (AUD$ 70) en misschien nog een aanvullende (AUD$ 60) voor als ik de decompressiekamer in zou moeten.
Daarnaast ben ik op zoek naar een Lang-op-Reis-verzekering, of een aanvullende reisverzekering, die ook ‘werken op reis’ dekt. Heeft iemand hier misschien nog tips voor? Welke verzekering/maatschappij etc?

Nogmaals dank!

P.s. Sanjai, je reactie was niet erg goed te lezen.

Ik heb reisverzekering Via de bank kan je uitgebreide wereld dekking inclusief medische kosten

Ik woon gemiddeld 8 a 9 maanden op Bali, ben verzekerd voor ziektekosten bij het zilverenkruis en heb een doorlopende reisverzekering bij Centraalbeheer in Nederland lopen. Beide verzekeringen geven een doorlopende dekking, wat de dekking werken in het buitenland aangaat, blijf ik van buiten.
Succes,
Dundjo

De meeste doorlopende reisverzekeringen dekken een verblijf van maximaal 3 maanden (of 90 dagen) aaneengesloten in het buitenland. Ohra is een uitzondering. Van centraal beheer ken ik de voorwaarden niet.

Denk niet zomaar dat je met iedere doorlopende verzekering 8 maanden weg mag, want dat is beslist niet waar.

hi Jenny,
Ik heb div. malen telefonische geïnformeerd bij Centraal beheer en het antwoord was positieve, hele jaar dekking, ff informeren en je zal het horen en om deze reden heb ik de verzekering daar afgesloten. Premie doorlopende reis verzekering +/- E 60,-/ jaar. Mocht het niet zo zijn, laat ff weten, want dan ben ik in het ooitje genomen.
Het is mij bekend dat inderdaad de meeste reisverzekeringen 3 maanden dekking geven per reis.
M.vr.gr.
Ben Staal

Ik ken jouw verzekering niet. Als in jouw polisvoorwaarden staat dat je verzekerd bent, dan moet het goed zijn. Een telefoniste zou ik nooit zomaar geloven.

Heb een verzekering bij ANWB en die heeft een verzekeringsduur van maximaal 2 maanden aaneengesloten. Als ik jou was zou ik de voorwaarden maar eens goed bekijken…:chin: Die zullen ongetwijfeld van elkaar verschillen.

Hallo Ben staal

bij reisverzekering opletten neem…wereld dekking en incl. medische kosten en letten bedrag waar voor je verzekerd bent
anders kan als nog dure grap worden…mocht er iets gebeuren ongeval of opname ziekenhuis …dan kom je privé ziekenhuis
terecht en kosten zijn hier stuk duurder
salam sanjai

Allen,
Heb inmiddels een mail gestuurd naar mijn reisverzekeraar Centraalbeheer in Nederland met nogmaals de vraag, wat betreft de dekking gedurende de gehele periode welke ik hier verblijf ( langer dan 3 maanden per jaar aaneengesloten), of er daadwerkelijk dekking is.
Laat het jullie weten zodra ik bericht heb.
M.vr.gr.
Ben Staal

Hierbij het antwoord van mijn verzekeraar Centraalbeheer.

M.vr.gr
Ben Staal

Geachte heer Staal,

Bedankt voor uw e-mail van 09 november 2011.

De Permanente Reisverzekering wordt gesloten als men vaak of voor langere duur een buitenlandse reis gaat maken.

Er is geen beperking in aaneengesloten reisduur maar:
De reis moet uitsluitend een recreatief karakter hebben.
Om de medische kosten gedurende de gehele reis mee te verzekeren, moet u een geldige basisverzekering hebben en een aanvullende zorgverzekering als u buiten Europa reist.
Als men langer dan 6 maanden op één plaats verblijft en daar woont, werkt en/of slaapt, dan is er sprake van vestiging in het buitenland.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Elke werkdag zijn wij bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 16.30 uur. Het telefoonnummer is (055) 579 8089. U vindt ons ook op internet, www.centraalbeheer.nl

Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer Achmea

Kort en goed: een reisverzekering is er niet voor om in het buitenland te gaan werken

Allen,

Zoals ik al aangaf in mijn eerste schrijven “daar blijf ik van buiten” heeft zijn vruchten opgeleverd en veel duidelijkheid gegeven, gezien het antwoordt van Centraalbeheer. In mijn geval gaat het hier om een goede voorziening daar ik 2x/jaar terugrijs naar Nederland en niet langer dan 6 maanden aanééngesloten verblijf op dit mooie eiland (Bali). Hoop dat het in iedergeval voor een aantal wat heeft opgeleverd, zeer zeker wat betreft de dekking van de ANWB welke maar 2 maanden is.

Ik sluit hiermee dit onderwerp af.

M.vr.gr.
Ben Staal