Ik ga binnen nu en heel snel naar Bali waar ik zal verblijven bij een vriendin.
Via haar ga ik daar ook werken. Ik heb dus al een woonplaats, maar het is mij niet duidelijk wel visum ik nu precies moet aanvragen en hoe duur dat is.
Zou iemand mij daar mee kunnen helpen?
En heb ik naast een paspoort nog iets nodig?
Arbeids visum, kosten staan op de site van de Ind. Ambassade. Verder bankgarantie voor ons was het in 2000 - $$ 30.000,- per persoon . Alle verzekeringen, vooral ziektekosten , een sponsor want zonder een sponsor kan je niets. Je moet een huur en werk contract kunnen voorwijzen.
Zonder ziektekostenverzekering wordt je niet toegelaten, let op :het is niet makkelijk om hier te kunnen blijven voor langere tijd,lukt het je wel is het hier prima.
Dit lijkt mij enigszins overdreven? Mijn tante is ook een jaar in Indonesië geweest en heeft ook nooit een bankgarantie en een vast werkcontract moeten hebben.
Dan is zij illegaal hier geweest. Overdreven is het het zeker niet integendeel in die 12 jaar dat wij hier nu wonen zijn de regels aangescherpt. Wij kennen genoeg mensen die hetzelfde gezegt hebben en die zitten nu lekker in Nederland -deportage, krijgen rode stempel in paspoort dwz
niet meer gewenst in Indonesie
Kan alleen zeggen wat ik zelf weet en meegemaakt heb. Indonesie en met name Bali zit niet echt
op buitenlanders te wachten, en zeker niet nu na dat akkefietje met Samson en het Indonesisch
Consulaat.
Een gewaarschuwd mens… affijn het is zeker niet overdreven, waarom zou ik overdrijven
Het 1ste wat ze vragen als je LEGAAL wil zijn is jouw levensonderhoud en hoe wil je die bekostigen
2de huurcontract en 3de een arbeidscontract,verzekeringen etc.
Ik geef je dit mee omdat ik veel ellende daardoor gezien heb, en je dat wil besparen . Als je hetzelf weet, waarom dan die vraag van je ? die vraag wordt naar eer en geweten beantwoord.
Doe er mee wat je wil…,
Om een jaar lang te kunnen verblijven en te mogen werken in Indonesie heeft u een verblijfsvergunning en werk-vergunning nodig.
Deze laatste is alleen aan te vragen via een geregistreerd bedrijf in Indonesie, dat aan allerlei voorwaarden moet voldoen om uberhaupt een aanvraag te mogen indienen om een buitenlander in dienst te mogen nemen. Verder dient u - als zijnde het “lijdend voorwerp” in de aanvraag-procedure - ook aan allerlei voorwaarden te kunnen voldoen, o.m.
eisen aan uw (minimale) opleidingsniveau
eisen aan uw werk-ervaring
bewijs van goed gedrag kunnen overleggen
Gezondheids- en repatrierings verzekering kunnen overleggen
De toetsings-voorwaarden verschillen per provincie / regio / branche waar binnen het bedrijf aktief is. Hoe “populairder” het gebied waar u wilt gaan werken, des te hoger zijn de eisen aan de verblijfs- en werkvergunning voordat deze verstrekt wordt.
De totale kosten voor de aanvraag-procedure en verstrekking van een werk- en verblijfsvergunning liggen zo rond de Rp. 18,000,000,-. Evt. wordt dat nog Rp. 1,500,000,- duurder indien u direct een “multiple re-entry permit” aanvraagt zodat u het land in- en uit kunt reizen zonder uw verblijfsvergunning te verliezen (wel zo verstandig, toch?). De hiervoor genoemde kosten zijn JAARLIJKSE kosten en komen telkens terug bij verlenging van uw werk- ern verblijfsvergunning.
Er worden momenteel regelmatig razzia’s gehouden door de SatPol en de Vreemdelingen-politie op plaatsen / in gebieden in Bali waar men van vermoedt dat er buitenlanders werkzaam zijn zonder werk-vergunning. Deze worden gearresteerd, beboet (Rp. 50,000,000,- administratieve sanctie op basis van MvB), krijgen daarna een stempel in hun paspoort, worden het land uitgezet en kunnen het reizen naar / binnenkomen in Indonesie de eerstkomende 5 jaar vergeten.
Sorry ja maar is de vraag serieus of een grap ?
Ben zelf indonesier en weet niks van visa enz.
Kijk maar heel weinig op internet en op forum belanda,
hoewel dit gelukkig een neutraal forum is,o.l.v. jenny.
die haar inbreng goed doet .
(alleen is me wel opgevallen dat hier zo’n overheersende type is,
ik bedoel zo’n mevrouw die overal op reageert (terlaluh).
nou ja sudah als je leuk vind om hele dag met computer wil spelen.
maar to the point,je gaat snel naar indonesia en je weet NOG niets van formaliteiten ? daarom denk ik dat je een grap maakt.
Veel plezier ja op Bali ? Misschien ook leuk om met je vriendin,
naar Jawa te gaan.
Dag
Siri
@ Paulana; Het was niet mijn bedoeling om bijdehand te doen, was iets wat ik me oprecht afvroeg! Omdat er op internet niets staat over een bankgarantie en de ambassade er ook niets over zei, vandaar. Maar staat de sponsor er dan niet garant voor dat als ik geen geld meer heb zij voor mij zorgt, en ik dus geen bankgarantie nodig heb?
Iedereen bedankt voor het advies!
De sponsorbrief is in de maak. Ik ga voorlopig nog geen werkvisum aanvragen, heb in principe genoeg geld, maar daarnaast ook genoeg connecties in Bali zelf die mij daar aan kunnen helpen naar ik heb gehoord, dus dat wacht ik nog wel af.
Heb alleen nog een belangrijke vraag; Voor je visum moet je een uitreisdatum hebben, en ik heb al gehoord dat velen een ticket Singapore bijboeken, maar welke datum neem ik daar dan voor (en werkt het inderdaad zo?), aangezien ik een jaar wil blijven?
Beste Taxt,
Nogmaals veel succes en plezier,
en zou de reactie van mp2036 goed doorlezen.
Voorzover ik iets weet van dit onderwerp,lijkt mij dat een correct advies.
Zijn site ziet er in ieder geval mooi uit en het is de enige plek in het oosten,
van Bali waar ik ooit geweest ben toen een deel v.d. moskee was herbouwd,
Sudah alweer erg lang geleden.
Dag
Siri
Ik wil even aangeven dat ik ondertussen een social visum heb en ook binnenkort mijn werkvergunning krijg van het hotel waar ik nu werk. De negativiteit op dit forum is echt totaal niet nodig, heb hier alles LEGAAL voor elkaar. Iedere eigenwijze reiziger die hetzelfde gaat doen; je hoeft niet op blaren te zitten, zorg gewoon voor de juiste contacten.