Ik had gesolliciteerd bij SPCOA, maar werk nu bij DPS. Volgens mij hebben ze bij DPS nog leerkrachten nodig, zelfs op korte termijn! Ik vond deze link: http://www.overheid.aw/index.asp?nmoduleid=19&wgid=6&spagetype=21&nPageID=1125&nCMSPageType=1#DOND
misschien dat je daar eens een mailtje heen kunt sturen? Als dat niet lukt, laat het een weten, dan kan ik altijd nog even voor je informeren.
Het bevalt mij wel, al is het wel heel anders dan in Nederland. Daar had ik me toch wel op verkeken! Ook ben ik helemaal alleen hier en dat is ook wel moeilijk, maar echt spijt heb ik niet hoor! Het is een hele uitdaging!
Hai Melanie,
Wat een snelle reactie, thanks! Wat is DPS? Waar staat dat voor?
En die link die je me gaf, naar welk adres bedoel je dan dat ik een mail stuur?
Ben je helemaal alleen gegaan jah? Dat ben ik ook van plan? Wat is er zo anders dan? Hoe woon je?
(als dit allemaal te persoonlijk is, wil je me dit dan aangegeven, ik wil me niet opdringen)
Groetjes Maaike
Hi Maaike
Ik zou zeker geen brief sturen of zelfs maar een email naar het Arubahuis, maar bellen en een afspraak maken. Houd er rekening mee dat in het algemeen emails niet worden beantwoord door Arubaanse instellingen of bedrijven. Men is hier nog heel laks in die dingen. En brieven is al helemaal een no go, die komen althans in Aruba heel laat of vaak zelfs helemaal niet aan. Als je snel dingen tot stand wil laten komen moet je bellen en zien de juiste persoon te pakken te krijgen voor een afspraak, dat is de meest effectieve manier.
En wat Melanie zegt: inderdaad het is hier een heel ander leven dan in Nederland. Het is feitelijk Zuid Amerika met een dun Nederlands vernisje. Houd daar rekening mee want we hebben hier heel wat mensen zien stranden in een desillusie omdat het heel anders is dan ze hadden gedacht. Ja zelfs het weer, want het heeft hier afgelopen maanden extreem veel geregend en daar word je niet blij van met al die muggen.
Maar aan de andere kant: wij wonen hier al jaren en zouden absoluut niet meer terug willen
Hahah okeej dat is goed dat je mij dit verteld. Daar zal ik nog aan moeten wennen dan, want dat is hier wel anders.
Ik kan mij al een beetje voorstellen dat het daar heel erg anders is, ik kom al jaren op de Antillen, maar dan alleen op vakantie. Vakantie is natuurlijk heel anders dan er wonen.
Heel erg bedankt voor je reacties, ik ga verder op onderzoek uit en ga een afspraak maken met iemand van het Arubahuis.
Groetjes Maaike
DPS is Dienst Publieke Scholen. Ik zou dat een mail sturen naar Directie Onderwijs op die link. Het Arubahuis is meer een tussenpersoon die je overtocht ed regelen, dus ik zou daar niet naartoe mailen, denk niet dat dat helpt! De rest van je vragen zal ik nog beantwoorden, maar dat wordt een andere keer ![]()
Hi Melanie
Nee dat klopt niet helemaal. Arubahuis is wel degelijk ook een orgaan wat bemiddelt bij banen bij de overheid op Aruba. Vroeger was het een weinig actief orgaan, maar tegenwoordig gebeurt er een stuk meer. Ik zou zeker toch het Arubahuis benaderen, zij zijn feitelijk de eerste stap in dit proces.
Oke, was bij mij dan niet het geval ![]()
voor aruba staan er nu geen vacatures op, maar voor de andere eilanden wel: www.diraz.an Je kunt er ook een cv plaatsen.
Ziziz Op die site die jij noemt komen ook nooit Arubaanse vacatures. Het is immers de site van de Ned. Antillen, die overigens sinds 1 oktober jl. eigenlijk al helemaal niet meer bestaan. Even voor degenen die het nog niet precies weten: Curacao en Sint Maarten zijn twee zelfstandige eilanden binnen het Koninkrijk der Nederlanden sinds deze datum. Aruba al veel langer, om precies te zijn al sinds 1986. Aruba heeft niets te maken met de wetgeving, arbeidsmarkt of wat dan ook van de overige eilanden maar is binnen het Koninkrijk voor dat soort dingen volledig autonoom. En tenslotte: sinds 1 oktober zijn de drie overige eilanden Bonaire, Saba en Sint Eustatius bijzondere gemeenten geworden binnen Nederland en worden sindsdien de BES eilanden genoemd. Nog steeds is voor deze eilanden een werkvergunning vereist. Omdat het kleine eilanden zijn met een kwetsbare economie kun je er niet zomaar vestigen.
Aruba kent overigens een soortgelijke site van de Directie Arbeid maar als niet-lokale inwoner, dus iemand die nog geen arbeidsvergunning heeft, heeft het totaal geen zin daarop te reageren, die site is alleen voor lokalen.
Grumpy, dank voor de toelichting. Ik ben op de hoogte. Het kan zijn dat er na 1-10 inderdaad geen gebruik meer wordt gemaakt van diraz.an. Voor zover ik weet, stonden er voorheen wel vacatures voor Aruba op.
Op www.traha.com staan in ieder geval vacatures voor Aruba en ook daar kun je een cv achterlaten.
De meeste mensen werken bij de grote hotels of catering. Maar je kan inderdaad ook bij Heineken en balashi etc solliciteren;)
Heineken heeft geen zelfstandige vestiging meer op het eiland maar wordt vertegenwoordigd door een wholesaler tegenwoordig. En natuurlijk kun je wel solliciteren via Traha of Cactusjobs, maar alleen als je echt een bijzondere opleiding of ervaring hebt waar men hier om zit te springen en die op het eiland absoluut niet te vinden is zul je een reactie krijgen in het algemeen, zo leert de ervaring. Wees dan ook kritisch als je ergens op solliciteert want alleen als je naadloos in een functie past en echt voldoet aan de eisen kom je misschien verder. De problemen die bedrijven ondervinden door niet-lokale kandidaten aan te nemen zijn behoorlijk groot. De procedure voor de werkvergunning is lastig en duur en als het even kan zal men er altijd voor kiezen een lokale kandidaat aan te nemen. De overheid heeft sowieso geen banen momenteel, daar is een vacaturestop en er wordt niemand aangenomen. Een uitzondering hierop vormt het onderwijs en politie. Banen in het bedrijfsleven zijn nog steeds vrij schaars vanwege de toch wel stevig toegeslagen crisis hier waar we nu nog de naweeen van hebben.
hallo,
Ik vertrek in augustus 2011 naar Aruba, ik heb een jaar ervaring in de verslavingszorg (CAO GGZ). En had vernomen dat de PAAZ afdeling een goede afdeling was om te werken.
Ook zou ik willen weten waar een verpleegkundige uit nederland op aruba ook buiten het ziekenhuis aan het werk kan, ik heb het wit gele kruis ontdekt maar ook gezien dat daar vooral arubanen werken (waarschijnlijk ivm de taal??). Nu lijkt het mij mooi om tussen de arubanen te werken!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan mogelijk vacature sites of tips en trucs.
Bedankt!!
Zonder dat je het Papiamento goed beheerst wordt het erg moeilijk buiten het hospitaal aan de slag te gaan. De taal is inderdaad erg belangrijk, vooral omdat de meeste clienten alleen of grotendeels Papiamentio spreken en communicatie is toch het belangrijkste. Bovendien hebben andere instellingen vaak grote problemen met kandidaten die geen vergunning hebben. Ik zou, indien jouw opleiding en achtergrond passend is bij hetgeen men bij het hospitaal zoekt, daar starten en misschien na een bepaalde tijd overstappen als je meer ingeburgerd bent.
Succes.