Ik ga zeer waarschijnlijk vanaf eind mei richting Thailand om daar tijdelijk te studeren. Nu vraag ik me af of het mogelijk is met mijn studentenvisum ernaast te werken en of het uberhaupt zin heeft wat betreft de lonen daar.
Kan iemand mij een indicatie geven over de hoogte van de lonen daar en of het dus mogelijk is om met mijn visum ernaast nog te werken?
Volgens mij mag je met een studie visum niet werken, weet het eigenlijk wel zeker en wat betreft de lonen stel je daar niet teveel van voor, maar tenzij je op management niveau kan werken maar dan moet je papieren hebben en ervaring.
Bij veel banen wordt gekeken of het werk ook door een thai gedaan kan worden en in no gok ik dat een gemiddeld salaris rond de 10000 baht pm is als je fulltime werkt.
Als het werkelijk je doel is om te werken naast je studie, zorg dan in ieder geval dat je binnenkomt met een non-immigrant ‘B’- one year - multiple entry. Dat visum is benodigd voor het verkrijgen van een work permit en DAT heb je weer nodig op het moment dat je hier gaat werken.
Ga je werken als leraar, dan is je salaris rond de 30.000 Baht (100 uur) of THB 350/THB 400 per uur. Belasting is dan ongeveer THB 1850/maand.
Ga je werken in de prive sector dan maakt het niet uit wat je verdient; je betaald in ieder geval belasting voor een salaris van minimaal THB 50.000/maand. (ca. THB 3600/maand).
Met een non-immigrant ‘B’ mag je wel studeren, maar met een non-immigrant ‘ED’ mag je niet werken.
Misschien bestaat er een uitzondering op stages; salariering zou dan onder de tafel moeten gebeuren.