Werken met dieren in Z-A

Hallo!

Ik ben Evalien(21), ik wil dolgraag werken met dieren in Zuid afrika, om het land te ontdekken,om de dieren een handje te helpen, en voor mooie herinneringen! Zoals al vaker gezegd op dit forum ,kun je zo’n georganiseerde ‘reis’ boeken, waar je dan voor 4 weken zo’n miniaal 2500 euros(ex.vliegreis) moet betalen, en dan ook nog heeel hard moet werken waarschijnlijk, en ik ben een beetje bang dat je dan geen beest aanraakt of ziet! Voor 2500,- euro kan ik ook wel een leuke hut huren en de hele dag op mn naat zitten.
Nu wil ik geen 4 weken, maar wat langer, en juist niet te hoeven betalen voor vrijwilligerswerk!!
Ik wil hard werken, maar niet de hele dag met poep, ik wil dankbaar werk doen en ook echt kunnen helpen…

Heeft iemand een idee,tips, of ervaring of wil je dit ook, ik hoor het allemaal graag…

Groetjes Evalien

Hoi Evalien,

wil je perse naar Zuid-Afrika, of is Zuid-Amerika ook goed? Ligt er natuurlijk aan met wat voor dieren je wilt werken…

In Bolivia heeft mijn vriend 2 weken met dieren gewerkt bij www.intiwarayassi.com. Op ons weblog (zuidamerika.punt.nl) kun je onder ‘vrijwilligerswerk Bolivia’ er meer over lezen, en mocht je vragen hebben dan lees ik het wel.
Je werkt er niet met dieren die je in Afrika tegen komt, maar je betaalt in ieder geval niet veel: 100 euro voor 2 weken werken met onderdak. Het is wel hard werken…

groetjes Loes

Hoi Evalien,

Weet precies wat je bedoelt. Ik heb een paar jaar geleden een heerlijke tijd gehad bij Cheetah Outreach in Stellenbosch. Ze hadden daar toen als minimale tijd voor vrijwilligers 6 weken of langer. Juist om te voorkomen dat je niets anders doet dan poep scheppen. De cheetahs (jachtluipaarden) hebben echter wel tijd nodig om aan jou te wennen en dat duurt gewoon even… Je moet het dus ook wel de tijd geven. Heb je echter 6 weken of langer de tijd, dan is het een supergave plek om te werken.
De cheetah opvang ligt buiten Stellenbosch op het terrein van een grote wijnboer (Spier). Het team is erg leuk en bestaat voor deel uit vaste staf en deel uit nationale en internationale vrijwilligers. Ik heb me daar kostelijk vermaakt én ook veel dingen met de cheetahs zelf gedaan. Verder ook toeristen rondleiden en uitleg geven over de cheetahs, winkeltje met souveniers draaien, vlees uitbenen / eten voor cheetahs klaarmaken, hokken schoonmaken en… beetje poep scheppen.
Neem eens een kijkje op hun site. Onder ‘volunteers’ vind je meer informatie over hun aanpak, kosten e.d.
www.cheetah.co.za

Wil je meer weten over mijn ervaringen daar, mail me dan nog eens.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier toe! Moet lukken om iets gaafs hier in Afrika met dieren te gaan doen (wij wonen er inmiddels dus kijk maar uit dat je niet ook besmet wordt met AAS - African Addiction Syndrom) ;-))

Groetjes,
Natascha / www.zazoetravel.com

Beste Evalien,
Moet Natascha volledig gelijk geven, Cheetah Outreach is een geweldige ervaring. Ik ben in maart 2007 naar ZA vertrokken om als vrijwilliger voor Cheetah Outreach te werken. Ik ben daar 5 maanden gebleven en heb werkelijk de tijd van mijn leven gehad, de cheetahs en het team zijn SUPER. Sinds Augustus ben ik echter naar het Knysna Elephant Park vertrokken om een vrijwilligers project op te zetten voor het park. Hier doe je geen hands on werk met de olifanten maar je verblijft op hetzelde park waar de olifanten in een controlled-free-range-environment leven en je wordt dus wakker met 10 olifanten in de “achtertuin”. Het werk wat je doet als vrijwilliger kan uitlopen van lesgeven aan kinderen van de lokale Harkerville School, met de gasten van het park praten over de olifanten (raise awareness) en we hebben een fotografrisch project je als vrijwilliger mee gaat met de gasten die een olifanten wallk of ride doen in het Knysna Forest en je maakt de foto’s. Deze foto’s verkopen we en een deel daarvan gaat naar projecten die wij sponsoren of direct terug naar de olifanten. Mocht je meer informatie willen: ankebakens@yahoo.com
Groetjes Anke Bakens