Werken in Suriname; visum/mkv?

Hallo,

Momenteel ben ik bezig om mij te oriënteren op de mogelijkheden om te werken in de zorg in Suriname.
Het gaat dan in eerste instantie om een periode van max. drie maanden.

Nu vroeg ik me af of iemand mij wat informatie kan geven over welke documenten ik nodig heb. Ik heb al wel rondgekeken op de site van het consulaat maar ik heb nu zo veel informatie voorbij zien komen dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien :wink:

In principe weet ik dat een MKV voor een verblijf > 90 dagen nodig is.
Maar ik heb ook informatie voorbij zien komen, en ook al eerder van mensen zelf gehoord dat met een visum en daarna een kort verblijf in Frans Guyana dit omzeilt kan worden. Dit ging alleen toen wel om stagiaires, en niet om mensen die ‘echt werken’.

Zit hierin verschil? Kan en mag ik met een visum tijdelijk aan het werk en zo niet, is een MKV voldoende?
Stiekem hoop ik dat een MKV niet nodig is, aangezien dit zo veel tijd in beslag neemt, en ik ook al een bericht voorbij zag komen dat het aanvragen van een MKV voor het werken in Su veel langer duurt om goedgekeurd te worden dan een MKV voor stage.

Ik hoop dat iemand mij een weg kan wijzen door alle informatie heen.

Met vriendelijke groet,
Eva:dag:

Ik heb ondertussen al begrepen dat een werkvisum volgens de regels nodig is. Deze kan op zijn vroegst twee maanden van te voren aangevraagd worden.

hallo,ik weet niet of ik een mkv/visum nodig heb maar ik zoek eerst werk in suriname ik ben hovenier,en sinds maart j.l. getrouwd met een surinaamse vrouw die nog in Paramaribo woont en werkt maar om 1 of 2 keer alleen met vakantie te gaan naar haar is ook niet alles dus mijn vraag hoe of wat moet ik doen om snel aan een baan in suriname te komen wie kan mij helpen

Hoi Robly,

Kent je vrouw geen mensen in Suriname die je kunnen helpen? Volgens mij is het vooral een kwestie van de juiste mensen kennen in Suriname. Ik weet eigenlijk niet hoe de werkgelegenheid is in de tuinbouwsector.

Succes met het zoeken van werk.

hoi wieltje,

ik zie dat je bericht van vorig jaar is, is het ondertussen al gelukt om werk te vinden?
ik ben zelf 8 maanden in suriname geweest om te werken.
heb zelf wel een mkv aan moeten vragen ivm >90 dagen.
maar heb geen werkvisum gehad.
als je korter dan 3 maanden blijft zal het ook gewoon zo kunnen, zeg je gewoon dat je op vakantie bent :wink:
heb ik ook gedaan en ging prima.

heb je wel al werk gevonden? anders heb ik eventueel nog wel een paar adresjes

Hoi!

Ik ben ondertussen alleen al lang en breed breed terug :wink:
Met dit weer begint het bijna weer te kriebelen om weer weg te gaan haha
Bedankt voor je bericht!

haha oke!
wanneer ben je geweest?
ik zelf van maart tot november 2013, alweer bijna een jaar terug!
inderdaad haha.

wat heb je daar gedaan?

Oh wat lang, leuk zeg! Ik heb bij een thuiszorgorganisatie gewerkt, begin van dit jaar.
Time flies.

1 like