MKV aanvraag Suriname

Heel belangrijke informatie ten aanzien van een Machtiging Kort Verblijf:

Visumplichtige vreemdelingen die langer dan 90 dagen in Suriname wensen te verblijven, dienen een Machtiging tot Kort Verblijf (MKV) aan te vragen, 3 maanden vóór de geplande vertrekdatum.

[ol]
[li]Vreemdelingen (van niet Surinaamse origine) die naar Suriname zijn afgereisd op een toeristen- of zakenvisum, kunnen geen MKV aanvraag indienen gedurende hun verblijf in Suriname. [/li][li]Voor vreemdelingen van Surinaamse origine (personen geboren in Suriname of waarvan één of beide ouders geboren is/zijn in Suriname) blijft het huidige beleid ongewijzigd, hetgeen betekent dat deze personen met een toeristen- of zakenvisum naar Suriname mogen afreizen en de mogelijkheid blijven behouden om tijdens hun verblijf in Suriname een verblijfsvergunning aan te vragen (zie www.juspolsuriname.org). Dit geldt tevens voor de echtgenoot/echtgenote (wettelijk huwelijk). [/li][li]Vreemdelingen die geen visum nodig hebben voor Suriname, hebben ook de mogelijkheid om een MKV aanvraag in te dienen gedurende hun verblijf in Suriname en wel binnen twee weken na aankomst. [/li][/ol]

Voor het indienen van een MKV aanvraag is nodig:

[ol]
[li]een volledig ingevuld aanvraagformulier hier downloaden [/li][li]documenten e.a. zoals hieronder aangegeven [/li][li]betaling van administratiekosten [/li][/ol]
LET WEL:

[ul]
[li]Alle openbare akten en officiele documenten die bestemd zijn voor het buitenland, dienen voorzien te zijn van een Apostille. De documenten waarvoor Apostille verplicht is, zijn gemarkeerd met een* *** (asterisk). Een Apostille kan geplaatst worden door de Rechtbank in uw woonplaats. [/li][li]Zie a.u.b. andere vereisten en voorwaarden [/li][li]Onvolledige aanvragen zullen niet in behandeling worden genomen [/li][/ul]
Opmerking:
De MKV aanvraag is niet bestemd voor remigranten. Deze vallen onder het regiem van “verblijfsvergunning” (www.juspolsuriname.org)

Bij de MKV aanvraag in te dienen:

[ul]
[li]Twee (2) recente goedgelijkende paspoortfoto’s per gezinslid (geen scan of computer foto’s) [/li][li]een duidelijke kopie alle beschreven pagina’s van het paspoort [/li][li]*****een originele geboorteakte [/li][li]*****een originele Verklaring omtrent het Gedrag (zie aantekening m.b.t. de aanvraag bij uw Gemeente) [/li][li]een bewijs van middelen van bestaan (voldoende banktegoeden of uitkeringen per maand die voldoende zijn voor het onderhoud in Suriname gedurende het verblijf) [/li][li]in geval van stage: een kopie v/d stage-overeenkomst (waarvan het origineel in Suriname dient te worden overgelegd) [/li][li]in geval van vrijwilligerswerk: een bevestigingsbrief of contract van de organisatie [/li][li]in geval van arbeid: een kopie v/d arbeidsovereenkomst/werkgeversverklaring (waarvan het origineel in Suriname dient te worden overgelegd) [/li][li]administratiekosten ad 10 euro in contanten of het bewijs dat u 10 euro heeft overgemaakt. [/li][li]een gelegaliseerde kopie v/d verblijfsvergunning (indien van toepassing) [/li][li]een bewijs van burgerlijke staat: [/li][/ul]

  • indien gehuwd/gescheiden/ongehuwd/weduw; Kopie van de huwelijksakte/echtscheidingsakte/bewijs van ongehuwde staat; bewijs van weduwschap
  • indien concubinaatschap (partnerrelatie); bewijs van samenwonen in het land van herkomst, b.v. samenlevingsovereenkomst, bewijs van inschrijving.

[ul]
[li]*****machtiging van de ouder(s) en een kopie van het trouwboekje/Gezinsuittreksel: [/li][/ul]

  • indien het minderjarig kind alleen reist
  • indien het minderjarig kind met één van de ouders afreist die gezamenlijk de ouderlijke macht uitoefenen

[ul]
[li]*in geval van voogdij/adoptief kind: een kopie v/h rechterlijke vonnis [/li][/ul]

[ul]
[li]een kopie van een referentverklaring/garantverklaring (waarvan het origineel in Suriname dient te worden overgelegd; indien van toepassing) [/li][li]een geldige ziektekostenverzekering; na het vernemen van de goedkeuring van de MKV-aanvraag dient u bewijs te leveren van een geldige ziektekostenverzekering te sluiten voor de periode van de MKV. [/li][li]een recente gezondheidsverklaring (slechts voor staatsburgers van China). [/li][/ul]
Wijze van indiening
Uw kunt uw MKV-aanvraag zelf indienen aan het loket van de visumafdeling van maandag t/m vrijdag vanaf 9.00 uur tot 15.00 uur, maar u mag het ook toezenden per post naar ons adres a/d De Cuserstraat 11, 1081 CK Amsterdam.
Andere bijzonderheden:
Uw MKV aanvraag dient u in 2 voud aan te bieden. D.w.z. 1 complete aanvraag + 1 kopie v/h pakket van de verzamelde documenten.
Bij het indienen van de MKV-aanvraag dient u ook administratiekosten ad 10 euro te voldoen. Deze kunt u betalen aan de kassa of overmaken op bankrekeningnummer: 54.93.16.922. Het bankbewijs dient te worden toegezonden.
Bij contante betaling ontvangt u een kwitantie. Nadat u uw MKV-aanvraag heeft ingediend en deze is doorgestuurd naar Paramaribo, ontvangt u per post een bevestigingsbrief waarin het referentienummer van uw aanvraag is vermeld. Dit ref.nr. heeft u nodig om na ca. 3 maanden op onze site (“Verleende vergunningen”) na te gaan of uw aanvraag is goedgekeurd.
Indien uw aanvraag afgewezen mocht zijn, ontvangt u een schriftelijk bericht.
Wanneer uw MKV aanvraag is goedgekeurd komt u in aanmerking voor een KV-visum. Dit is slechts een inreisvisum voor 60 dagen (€ 40,00). Het visum komt u aanvragen en afhalen aan het loket v/d visumafdeling. U ontvangt daarbij een aanmeldingsbriefje waarmee u zich binnen 2 weken moet melden bij de afd. Vreemdelingenzaken in Paramaribo die verdere afspraken met u maakt voor het afstempelen van het langere verblijf.
Uw paspoort moet minimaal zes (6) maanden geldig zijn bij aankomst in Suriname en er moet tenminste nog 1 blanco pagina (weerzijde) beschikbaar zijn voor het plaatsen van de visumsticker en de nodige stempels van de immigratiedienst in Paramaribo.
In Paramaribo zult u o.a. een bedrag van US$ 150 of de tegenwaarde in Surinaamse dollars (SRD) dienen te storten bij de Centrale Bank van Suriname voor afwikkeling van uw verblijfsvergunning.
Aanvraag v/e Verklaring omtrent het Gedrag (VOG)
Voordat u naar uw Gemeente gaat voor het invullen v/e aanvraagformulier voor een VOG heeft u een brief v/h Consulaat nodig i.v.m. een screeningsprofiel. De brief v/h Consulaat kunt u op uw adres ontvangen.
Stuur hiervoor naar het Consulaat a/d De Cuserstraat 11, 1081 CK Amsterdam:

[ul]
[li]een kopie van pag. 2 van uw paspoort [/li][li]een zelfgeadresseerde en voorgefrankeerde enveloppe. [/li][/ul]
Aantekening:
Een vreemdeling die een MKV-aanvraag heeft ingediend, komt niet in aanmerking voor een toeristen- of zakenvisum gedurende de periode waarin zijn aanvraag in behandeling is.
Let wel: Met de Toeristenkaart kan een MKV-aanvraag niet worden afgewikkeld.