Aangezien velen op dit forum een baantje of vakantiewerk zoeken in het wonderschone Mexico, lijkt het mij een goed idee om in dit topic informatie en tips weer te geven.
-Met name op het gebied van wetgeving: kosten, tijdsbestek en aanvraagprocedure van een werkvergunning; Hoe vraag ik er één aan, wat kost het en hoelang duurt het?
-Handige tips bij het verkrijgen van een baan; Hoe krijg je een baan in Mexico?
-Salarisindicatie van de werkzoekende; Wat ga je verdienen?
Mexico is ons kent ons: dat wil zeggen: ken veel (of de juiste) mensen en je hebt sneller een baan!
Ik ben zelf een jaar liftend door mexico heen gereist en vond altijd een baan bij iemand die een lift gaf.
Ook zijn de plaatsen Cancun, Playa del Carmen, Cozumel en Puerta Vallarta vaak op zoek naar mensen in de leisure branche!
Hoe meer talen je spreekt, hoe beter de kansen zijn in die plaatsen!
Vraag wel een goede functieomschrijving! “Time shares” is niet altijd leuk werk!
In Zacatecas en Guadelajara kon ik bij de overheid werken, in Saltillo werkte in als notenplukker… er zijn dus genoeg verschillende banen te vinden!
Originally posted by Hitchhiker@01-03-2005, 13:30:10
** Mexico is ons kent ons: dat wil zeggen: ken veel (of de juiste) mensen en je hebt sneller een baan!
Ik ben zelf een jaar liftend door mexico heen gereist en vond altijd een baan bij iemand die een lift gaf.
Ook zijn de plaatsen Cancun, Playa del Carmen, Cozumel en Puerta Vallarta vaak op zoek naar mensen in de leisure branche!
Hoe meer talen je spreekt, hoe beter de kansen zijn in die plaatsen!
Vraag wel een goede functieomschrijving! “Time shares” is niet altijd leuk werk!
In Zacatecas en Guadelajara kon ik bij de overheid werken, in Saltillo werkte in als notenplukker… er zijn dus genoeg verschillende banen te vinden! **
*Heb jij geen boze blikken/opmerkingen gekregen wanneer ze zagen dat een buitenlander hun job kwan inpikken.Ik heb het hier niet over de toeristiche plekken zoals Cancun,Playa del Carmen,Puerta Vallarta enz…
Zacetas en Guadalajara …overheidsjob? wat mag dat inhouden leraar Engels?*
Originally posted by don-juan@02-06-2005, 00:03:13
** *Heb jij geen boze blikken/opmerkingen gekregen wanneer ze zagen dat een buitenlander hun job kwan inpikken.Ik heb het hier niet over de toeristiche plekken zoals Cancun,Playa del Carmen,Puerta Vallarta enz…
**
Boze blikken? Die Mexicanen zijn hartstikke aardig! en ze weten daarnaast ook dat ik niet maanden (vaak maar enkele dagen) blijf.
Meestal was het zwart uitbetaald, alleen in Puerto Vallarta moest ik een werkvergunning aanvragen.
hoi, ik heb wel een beetje het gevoel van don-juan. Wil ook graag een baantje vinden voor tijdens mijn studie en daarna evt in Mexico blijven om te werken.
Wb dat baantje denk ik dat ik het niet zou doen als ik de kans van een ander wegneem. Alleen als bv bepaalde kennis nodig is of meerdere talen gevraagd worden, kan ik me voorstellen dat ik het doe.
Nu heb ik 15 jaar consultancy-ervaring (strategie, organisatie en IT) in het bedrijfsleven, heb een MBA en ga nu ook nog een Master in International Relations doen, wat een vrij unieke combi is. Hoe staan Mexicaanse organisaties tegenover deze kennis en ervaring; houden ze liever Europeanen buiten de deur of zouden ze wel kunnen waarderen dat ik wat bagage heb? Heeft iemand enig idee wat de behoefte is aan hogeropgeleiden cq veel werkervaring?
Voor de goede orde: ook die baan zou ik niet willen wegpikken van een ander. Ik denk wel dat het goed is als mensen in andere landen werken, je leert veel van andere culturen. Mijn ideaal is dat daar waar ik een plaats van een ander inpik, een Mexicaan een baan in NL krijgt, zou ik zelfs nog wel willen regelen. Maarja, misschien iets te idealistisch. :unsure:
Als je werkt zoekt in het buitenland, dan neem je altijd een baan in van een local dat is een onvermijdelijk feit.
Maar als je over unieke kennis beschikt, dan kan je het beste bij enkele grote (helaas vaak Noord Amerikaanse) bedrijven solliciteren.
Over het minimum salaris. Hier in Guadalajara kan je ongeveer rond komen van 5000 tot 6000 pesos. Dan heb ik het wel over het huren van een apartement en niet het verbijf in een hotel.
Voor het zoeken van werk zijn er verscheidene websites waar je kan zoeken. Mijn eigen ervaring is dat het makkelijker vinden is als je op locatie bent. Veel bedrijven willen toch graag een gesprek voor dat ze iemand aan nemen. Klopt zeker dat connecties enorm belangrijk zijn. Zeker voor de minder ingewikkelede banen spreek kwaliteit geen rol. Ik heb zelf een school waar we spaans en engels geven. De vriendin van mijn collega had een vriendin die spaans wou geven. Wij doen voor iedereen een intake met een demonstratie klas. Zij was volledig verbouwereerd toen wij zeiden dat ze op intake kon komen. Ze werd zelfs kwaad en zei dat het haar vriendin was en dus niet op intake hoefte.
Geeft wel aan hoe het hier werkt. Is niet altijd zo. De grotere bedrijven of buitenlandse bedrijven werkt het meer op basis van kwaliteit.