Ik Ga Alleen Naar Mexico

Hallo allemaal

ik wil eind september naar mexico (puerto vallarta), wil daar gaan werken, maar vooral genieten. Ik wil weten van jullie, Hoe makkelijk het is (of hoe moeilijk) om een werkvergunnig te krijgen? Ik heb de ambassade gebeld en die vertelden mij dat ik daar maximaal 6 maanden kan blijven en een werkvergunnig terplekke kan regelen, maar dat dat eigenlijk niet zo hoort… maar het kon wel… maar het hoort niet.

Nou wil ik liever niet in een vreemd land (waar ik de taal niet echt onder de knie heb .) voor verrasingen staan. wie heeft hier ervaringen mee.

of andere goeie tip’s voor een langdurige verblijf in mexico

bijvoorbaat dank servio switzer.

Beste Servio,

Zelf ben ik gedurende 2 jaar (nov. 1999 - nov. 2001) gedetacheerd geweest in Puerto Vallarta/ Mexico.

Kennis van de Spaanse taal is zeker handig, alhoewel de badplaats Puerto Vallarta “de achtertuin” van Amerika is, dus veel Amerikanen & de Mexicanen die in het toerisme werken spreken over het algemeen redelijk tot goed Engels (lees: Amerikaans). In het dagelijks leven kun je je dus met Engels redden. Mocht je zaken qua huurcontract appartement, electriciteitsaansluiting, werkvergunning ed. willen regelen is Spaans meer dan handig.

Gedurende deze 2 jaar ben ik ter plaatse bijna een vol jaar bezig geweest, met behulp van het lokaal agentschap, om mijn werkvergunning rond te krijgen. Men is niet bijster snel in Mexico & steekpenningen & kruiwagens helpen altijd (& dan nog duurde het bij mij ruim 1 jaar). Zeker bij de medewerkers van het kantoortje voor de werkvergunningen kom je zonder Spaans niet bijster ver. Zorg er dus voor dat iemand die wel goed Spaans spreekt je hierbij kunt helpen!

Naar Mexico gaan op een toeristenvisum is geen probleem. Zolang je maar kunt aantonen dat je kredietwaardig (Creditcard) bent, vind men het best. Uit ervaring (maar dit is ondertussen wel alweer 2,5 jaar geleden) weet ik dat er een behoorlijk groot aantal buitenlanders in Puerto Vallarta woont en werkt zonder de benodigde papieren. Maar ik weet ook dat ze hier toendertijd al steeds meer op gingen controleren. Hoe dit nu is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wat je zelf ongetwijfeld ook al had bedacht: je hebt er niets aan als je door de douane weer het land uitgezet wordt.

Het werk vinden zelf: Puerto Vallarta is een steeds groter wordende badplaats waar altijd wel werk te vinden is: excursiebedrijven (kijk eens op de site van Vallarta Adventures), barretjes op het strand (in de wijk Olas Altas, het oude gedeelte van PVR), animatie in de diverse hotels (kijk ook naar Nuevo Vallarta, de plaats/ hotelwijk op ca. 25 minuten van PVR), transferhulp op de luchthaven (zoek eens naar touroperators/ agentschappen) voor Amerikaanse/ Engelse touroperator(s), etc., etc. Misschien heb je de site al gevonden, maar kijk eens op www.puertovallarta.net, de algemene site van PVR misschien kan je hier verder mee komen. Werk vinden zal echt niet het probleem zijn.

Houdt er wel rekening mee dat de banen in Mexico o.h.a. geen vakantiebanen zijn mbt de werktijden/- dagen!

Je wilt in september gaan, dat is ca. 1 maand voor aanvang van het regenseizoen. Dit is gunstig mbt het zoeken van een woning. Het (droge) zomerseizoen (april/ mei - september/ oktober) wordt PVR nl. redelijk overspoeld met Amerikanen die de huurprijzen van de appartementen behoorlijk omhoog drijven. Vanaf september dalen deze huurprijzen o.h.a. weer. Wil je een betaalbaar appartementje/ kamer vinden, dan kun je het beste in de wijk Versalles zoeken, de wijk Olas Altas kun je ook proberen maar is erg gewild dus o.h.a. hoge huurprijzen.

Succes met alles & veel plezier in Puerto Vallarta!