Beste Lezers,
Ik zou heel graag in januari 2014 naar mexico willen voor minstens een half jaar om spaans te leren en om me te laten onderdompelen in de mooie cultuur.
Nu zit ik te twijfelen tussen Puerto Vallarta en Playa del Carmen. Ik vind het lastig om de keuze hierin te maken. Iemand tips??
Ik ben sinds een paar weken op zoek op internet naar informatie over mexico en het wonen en werken daar. Ik zou graag willen weten hoe duur het leven is daar en of je makkelijk werk en woonruimte kan vinden. Mijn idee is om de eerste twee weken in een hostel te verblijven en vanuit daar werk en woonruimte te zoeken.
Hoe zouden jullie dit aanpakken en wie heeft ervaring en tips hierover?
Alvast bedankt!
Groetjes Shereen
Op zich zijn Playa del carmen en Puerto Vallarta niet zo verschillend.
PV heeft voornamelijk Amerikaanse en Mexicaanse toeristen, Playa del Carmen is wat gemixter.
In PDC zijn de stranden en de omgeving mooier en tropischer maar het voordeel van PV is dat je makkelijk leuke uitstapjes kunt maken naar bijv Guadalajara, Morelia, Guanajuato, Queretaro, Mexico City etc.
Werk vinden is niet zo heel moeilijk maar je moet met 2 dingen rekening houden:
1: De salarissen liggen een stuk lager dan in NL terwijl beide plaatsen voor Mexicaanse begrippen duur zijn in het levensonderhoud.
2: De regels tav het verkrijgen van een werkvisum zijn vorig jaar strenger geworden. Het is niet meer mogelijk om als toerist het land binnen te komen, werk te zoeken en de verblijfsstatus om te zetten.
Ferdy bedankt voor de informatie 
Ik had op internet inderdaad al gevonden dat je 180 dagen als toerist kan verblijven, maar begrijp ik goed dat als je wilt werken in die periode je dan een werkvisuum nodig hebt? Of heb je die pas nodig als je langer dan 180 dagen wilt gaan werken. Zou je anders makkelijk zwart kunnen gaan werken of hoe wordt daar mee om gegaan.
En stel ik zou het minimum loon krijgen, zou ik daar van rond kunnen komen ervan uitgaande dat ik niet luxe ga leven?
Dat klopt, enkel op een toeristenvisum mag je niet werken. Voorheen was het mogelijk om mexico als toerist binnen te komen en als je werk vond binnen die 180 dagen kon je je visum omzetten naar een verblijfsvergunning met recht op werken.
Nu schijnt dit veel strenger te zijn. Hoe het precies zit weet ik niet maar het schijnt dat je niet meer vanuit Mexico zelf deze wijziging kunt aanvragen. Je moet dus in het buitenland zijn en via de ambassade de papierhandel regelen. Dat kan alleen als je al een aanbod van een bedrijf hebt om daar te werken.
Zwart werken is misschien wel een betere optie inderdaad. Zolang je maar zorgt dat je wel je Nederlandse verzekeringen etc in orde zijn (check hoe dit zit bij langer verblijf in het buitenland).
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de werkgevers tegenover zwart werken staan maar het lijkt me dat er vrij veel mensen zwart werken.
Het minimumloon is ontzettend laag in Mexico maar ik denk dat als je in het toerisme werkt in één van deze 2 plaatsen dat je gemiddeld zo tussen de 5000 en 8000 pesos verdiend. En daarnaast de fooien, nederlanders geven misschien niet veel maar Amerikanen zijn gewend goeie fooien te geven. In het hoogseizoen kan dit behoorlijk oplopen.
Hoi Shereen,
Heb je inmiddels al werk en woonruimte gevonden in Mexico? Misschien kan ik je verder helpen, je kunt me een privébericht sturen.