Werken en wonen op het 'platteland' in Ierland mogelijk?

Hallo lieve mensjes,

Allereerst iedereen t allerbeste toegewenst voor 2010!

Ben nu al wat maandjes op zoek naar werk in Ierland, dan met name het zuiden/zuidwesten van Ierland. De plannen om te emigreren zijn er al een tijdje en wil het toch voormekaar zien te krijgen om in 2010 te gaan emigreren naar Ierland. Het lijkt alleen wel of je vanuit NL enkel de keuze hebt om in de grotere steden aan het werk te kunnen. Werk in Dublin is er bv. volop via manpower of wat voor bureau dan ook.:frown:

Na jaren in de stad te hebben gewoond, wil ik dus nu lekker vertoeven in ‘the countryside’. Dit kan niet zonder eerst werk daar hebben gevonden.

Is er iemand die me misschien wat tips kan geven of ideeën heeft?
Ik hoor (lees) t graag… :smiley:

Thanks alvast!

Groetjes Yvonne

Hi Yvonne,

Zelf wonen wij nu ruim 9 jaar op het Ierse platteland en alhoewel ik hier fantastisch heb zijn er toch een paar minpuntjes. Het openbaar vervoer is bijna non-existent. Hier vanuit Broadford gaat welgeteld 1 bus per WEEK naar Limerick dat hier slechts 20 km vandaan is. Eigen vervoer is een must!! Fietsen kan je vrijwel vergeten of je moet heel dapper zijn en een uitstekende conditie hebben.

Wil je het toch doorzetten dan het volgende. Steden als bv Limerick, Galway en de kleinere steden liggen a.h.w. ‘los’. Zodra je buiten de stad bent woon je ‘buiten’. Ik ben met de auto in 20 minuten in hartje Limerick maar woon toch echt in ‘the middle of nowhere’, tenminste volgens Nederlandse maatstaven.

De recessie heeft hier hard toegeslagen maar toch is er nog best werk te vinden. Probeer eens FAS, het ierse arbeidsburo.

Veel succes, Marike

1 like

Ook moet je op het platteland rekening houden met een heel kleine gemeenschapszin. Iedereen kent en weet alles van elkaar. Als blow in word je heel moeilijk opgenomen en blijven er velen je wantrouwen wanneer je daar gevoelig voor bent. In de pub is het altijd een feest en alsof je familie van iedereen bent maar zodra daarbuiten kijken ze onmiddellijk met een andere bril naar buitenstaanders, ook al woon je er al jaren. Dat zijn althans onze ervaringen en ik weet ook van veel Nederlanders die “in the middle of nowhere” in Ierland zijn neergestreken. Een beetje veel van het Staphorstidee!
Succes met je plannen. Hoe ver ben je al daarmee?
Groetjes,
Thomas

1 like

Goedemorgen,

Thanks voor de reactie…
Alle beetjes helpen om een beter beeld te krijgen van werken en wonen daar.
Ik ben geboren in een streek/ dorp in friesland, dus begrijp wat je bedoelt met het staphorstidee. Datzelfde overkomt me nog dagelijks hier, want woon ondertussen alweer in een dorp, maar dan in friesland.

De plannen voor Ierland heb ik tijdelijk even vooruit geschoven. Mn wederhelft kan niet zo gemakkelijk afscheid nemen van zijn huidige werkgever.
Daarnaast is het vinden van werk erg lastig, zowel in Ierland als hier in Nederland. We hebben besloten om dit jaar een aantal dagen rond te trekken door Ierland ipv te emigreren. Ondertussen nog steeds op zoek naar werk.

Wonen jullie nog steeds in Ierland? Heeft u misschien nog tips mbt het vinden van werk in Ierland?

Bedankt alvast!

Groeten Yvonne

Bedankt voor de reactie! De plannen zijn vooruit geschoven, dus dit jaar zal m niet gaan worden. Probeer nog wel zoveel mogelijk uit te zoeken omtrent Ierland. Zal es een kijkje nemen bij dat arbeidsbureau. Misschien dat daar iets uit voortkomt, zoja dan laat ik het ff weten. :slight_smile:

Als ik zo lees… 9 jaar geleden… dan bevalt Ierland nog steeds goed? Een fietsster ben ik nou niet bepaald hahaha dus was wel van plan autootje mee te nemen. Dat living in the countryside is juist wat ik zoek :slight_smile: Is het voor jullie lastig geweest om in contact te komen met de locals? Of werden jullie al gauw opgenomen binnen de gemeenschap?

Bedankt alvast!

Groetjes Yvonne

Wij hebben 9 jaar in Ierland gewoond. Ik heb ook in het bestuur van de Nederlandse club gezeten in die tijd. Ik sprak daardoor heel veel Nederlanders die net als wij daar waren komen wonen.
Nu ben ik niet meer “wij”!:wereld:
Ik heb heimwee naar Ierland en ga er weer wonen nadat ik iemand gevonden heb die daar ook wil wonen zonder dat er een relatie van hoeft te komen. Daar ben ik dus absoluut niet meer op uit. Een relatie is n.m.m. altijd gebaseerd op een wishfull thinking basis. Het leven heeft mij nuchter gemaakt.

Nu werk vinden in Ierland is wegens de daar zeer sterk voelbare recessie geen makkelijke zaak. Het hangt vooral af wat jij en je wederhelft te bieden hebben aan kennis of gevraagde expertise.
In de horeca in county Kerry is meestal bij het aanmelden ter plaatse wel een tijdelijke job te vinden, maar die wordt slecht betaald en is zeer onzeker wat betreft de tijdsduur.
Het zijn ook daar op dit moment - en de komende tijd - zeer onzekere tijden in economisch opzicht. Enorme werkloosheid en faillissementen.
Zonder eigen kapitaal waaruit je inkomen wordt gegenereerd is daar weinig geluk te zoeken. Bedenk dat wel voor je al te drastische beslissingen zou nemen. Bed & Breakfast is altijd te doen wanneer je een goede lokatie hebt en een mooi huis met alle facilitieten. Wel altijd glimlachen en hard werken in een bedienende sfeer. Moet je liggen en leuk vinden!

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon9.gif

Succes!