Wie emigreert er ook naar Ierland?

Al een aantal jaren denk ik na of ik niet zou willen verhuizen naar Ierland, verschillende twijfels hebben me altijd tegen gehouden.
Toch wil ik deze zomer of najaar de sprong gaan wagen en me tijdelijk in Ierland vestigen om te zien of dit me bevalt.

Ik wil me in County Cork gaan vestigen en hoop dan werk te vinden in Cork op een callcenter of iets dergelijks. Of welk ander werk ik ook kan krijgen…

Tips voor werk zijn altijd welkom :wink:

Andere ervaringen van mensen die al geëmigreerd zijn of gaan emigreren naar Ierland zou ik ook graag willen horen.

Hoi Tam25,

Ik heb net zelf een jaar in ierland gewoond en het is me zeer goed bevallen en als het aan mij had gelegen had ik er nog gewoond.

Ierland zelf is heel mooi, hou er wel rekening mee dat openbaar vervoer beperkt is(zeker qua trein) en dat je, mocht je buiten de grote steden willen wonen, echt wel een auto nodig hebt. Als je in Cork stad zelf wilt wonen, zul je je met de bus en trein wel redden(maar bussen rijden zelden op tijd:P)

Op dit moment is werk krijgen in ierland erg moeilijk vanwege de recessie, er worden op dit moment maar heel weinig mensen aangenomen, zelfs in callcenters, je kunt het wel proberen maar ik denk dat wachten handiger is.

Als je gaat, zorg ervoor dat je een goede verzekering afsluit, anders zijn ziekenhuizen dokters enz. altijd voor eigen rekening, het is zowiezo 50E per keer wat je moet betalen als je naar de dokter gaat buiten medicijnen om.

Verder is het land zelf absoluut prachtig en je zult merken dat als je er eenmaal een tijd gezeten heb, je met veel pijn in je hart afscheid neemt als je ooit weer ergens anders heen gaat. Ik wens je heel veel succes en plezier in Ierland.

Groetjes,

Webshaman

Mijn zuster en zwager wonen al 19 jaar in Ierland.
Ze hebben een grote particuliere dierenopvang op ruim een uur onder Dublin in de Wicklow Mountains. Ze kunnen altijd goede vrijwilligers gebruiken voor het helpen met de dieren. Als dit iets voor je is…kijk op hun website: www.ashanimalrescue.com of schrijven naar [EMAIL=“ashlm@eircom.net”]ashlm@eircom.net of gewoon bellen natuurlijk: 00353596473396.

Prachtige omgeving.
Gelegenheid om uitgebreid te horen over je kansen op werk etc.

Succes.

Jenny

wij gaan ook back to the roots, so back to Ireland, and natuurlijk up to Cork, up the Rebels! het is nu alleen moeilijk qua werk enzo door die stomme recessie, maar hopelijk gaat alles snel beter…

hoe ver zijn je plannen gevorderd, tam25?!

groetjes!

Heey Tam,

wat een fantastisch idee om werkelijk de stap te nemen !
Ik zie dat je post al van begin dit jaar is en vroeg me af hoever je al staat met de plannen … Of misschien wel al in Ierland bent !! ?? Dit omdat ik zelf met exact hetzelfde idee zit om binnen korte tijd naar Ierland te verhuizen !!

Laat wat weten op [EMAIL=“stefficroes@hotmail.com”]stefficroes@hotmail.com

Groetjes,
Steph

Hallo,

Ik ga in oktober emigreren naar Ierland, om precies te zijn naar Shannon :). Ben nu van alles en wat aan het regelen en ik moet zeggen dat het veel denkwerk is. Dus hopelijk ontmoeten we elkaar daar :smiley:

:dag:

Hi, ik heb 7 jaar in ierland gewoond, een paar jaar geleden was het nog erg makkelijk om daar een baan te vinden maar het is nu lastig met de recessie. In de grote steden is het inderdaad makkelijk om een baan te vinden,dat jij op het platteland wil wonen is begrijpelijk,waar een wil is, is een weg. Ierland is fantastisch met al zijn pros en cons…miranda

woont iemand in de buurt van Limerick??? Zin in een bakje koffie ? :smiley:

Ben ongeveer een half jaar geleden naar Ierland verhuist voor mijn ( toen nog) vriendin en mijn studie. Heb nu enkel mijn studie nog maar heb het hier goed naar mijn zin.

Woon in Dublin, Lucan btw.

Hallo,

Ik woon met mijn gezin in Broadford Co. Clare, een kilometer of 20 boven Limerick. Er wonen in deze regio redelijk veel nederlanders maar het is altijd leuk er nog meer te leren kennen. Dus als je zin hebt in een bakkie, ja leuk.

Marike

hoi,
ik ben afgelopen januarie naar het mooie ierland geemigreerd. ik moet er bij zeggen dat ik ontzettende mazzel heb gehad met een baan vinden. het is aleen jammer dat ik overdag weinig mensen spreek, ik werk voornamelijk alleen en dat het daardoor ook wel moeilijk is om in contact te komen met anderen. en alleen naar de kroeg is ook zo wat, ik hoor/lees vaak dat dat de manier is, maar de ieren staan toch wel beetje raar te kijken als je als vrouw alleen de kroeg in stapt…:paranoid: tenmisnte dat is mijn ervaring tot nu toe…
auto is zeker een must, ov is ver te zoeken, en in de weekenden trek ik er lekker op uit om de omgeving te verkennen. ik woon in Tuam, co galway.
ik ben er van overtuigd dat de contacten wel komen en heb dan ook geen spijt.
het is momenteel wel echt erg met werk vinden, weet dat er iemand hier op het forum mensen werft voor een bedrijf in dublin, zal zo even kijken of ik het kan vinden, mischien dat je hem eens kan proberen dan… denk maar zo, mischien is het niet de ideale plek om te beginnen, maar dan ben je al wel in ierland…en tijd is geduldig…

ja gevonden, kijk even onder het kopje werk in ierland van michelpaypal. is van even geleden maar ze zoeken regelmatig mensen, dus je kan het altijd proberen…succes

Hoi,
Welkom in Ierland! Het is inderdaad niet makkelijk om een vriendenkring op te bouwen. Ieren zijn over het algemeen heel vriendelijk en belangstellend maar toch op een redelijke afstand. Het fenomeen ‘binnenlopen voor een bakkie’ is onbekend. Ik had het geluk dat de kinderen nog school zaten. Verder ben ik lid geworden van de plaatselijke ICA. Dit zijn over het algemeen oudere vrouwen maar die moet je zeker niet onderschatten in dit geval. Als je niet graag alleen naar de pub gaat probeer dan eens een sportclub, toneelvereniging of koor. Dit zijn de beste plaatsen om mensen te ontmoeten. Tuam is gelukkig redelijk groot (naar Ierse maastaven dan).
Er woont een Nederlands echtpaar in Tuam die misschien wel willen helpen. Ze zijn verbonden aan de plaatselijke Jehova-gemeente maar zijn niet pusherig. Ik ken ze al jaren en al die tijd hebben ze enkel over het geloof gesproken als ik erover begon. Gewoon vreselijk aardige mensen.
Als je gewoon eens wilt mailen dan ben ik te bereiken op [EMAIL=“henrica@eircom.net”]henrica@eircom.net.

Veel succes, Marike

2 likes

hoi marike, bedankt voor je reactie. toevallig heb ik prisca 2 weken geleden even ontmoet toen ze de tandartspraktijk waar ik werk bezocht. zij gaf me ook haar nummer als ik eens lekker nederlands wilde kletsen haha, erg aardig dus. nou is tuam idd wel een aardig groot dorp maar weinig te beleven hoor…maar ik ga idd de sportclub eens bezoeken of bij een yogaklas ofzo.
ik zal jouw adres ook bewaren, bedankt en groetjes esther:dag:

bedoel je een zorgverzekering afsluiten in NL, voor vertrek? Zover ik weet moet je zelfs verzekerd blijven in NL als je maar voor een tijdelijke periode vertrekt. Maar als je langer weggaat en je kunt losmaken van NL, dan kan je je wel particulier verzekeren (als je via je werkgever niet collectief verzekerd bent) maar dat hoef je in mijn ogen niet noodzakelijkerwijs. Het hangt van persoonlijke overwegingen af of je het wel of niet doet. Mijn vriend heeft uitgezocht dat je als je in het ziekenhuis terecht komt, onverzekerd, je zelf maximaal 750 euro ziekenhuiskosten betaalt, meer niet.

Voor overige kosten: huisarts en tandarts, moet je als je je niet verzekert, inderdaad wel altijd zelf betalen. Ik heb echter na afwegen besloten dat zelfs de goedkoopste verzekering zoveel geld kost dat ik net zo goed zelf mijn medische onkosten kan betalen wanneer ik die maak.
Verzekerd zijn betekent ook zeker niet dat je hier je doktersbezoek volledig vergoed krijgt, vaak maar de helft ongeveer. Verzekerd zijn is hier dan ook niet zo weidverbreid en vanzelfsprekend als in NL. Het is meer geregeld zoals in Engeland, waar overigens ook maar zo’n 8% van de bevolking particulier verzekerd is (zie ook wikipedia voor dit soort informatie). Mocht je je wel willen verzekeren dan is er een website die je helpt om verschillende verzekeringen met elkaar te vergelijken, maar ik ben helaas even kwijt welke website dat is. Misschien citizensinformation.ie. Voor praktische info raad ik deze website sowieso aan.

Iedereen die besluit te emigreren, succes en geluk toegewenst.

1 like

Allen,

Mijn werkgever heeft diverse banen voor Nederlands sprekenden in Dublin, contacteer mij even middels [EMAIL=“kvk@ireland.com”]kvk@ireland.com en ik zal info sturen. Suc6.