Ik had graag eens wat meer informatie gehad i.v.m werken in Australie.
Ik was/ben van plan om volgend jaar in September een reis door Azie/Oceanie te doen voor ong. 2 jaar, maar ik kan zo lang niet meer wachten dus… heb ik besloten om in Januari al naar Australie te vertrekken…
De bedoeling is dat ik daar voor lange tijd zou gaan werken (ong.7maand)
Ik ben namelijk kok van beroep al 2jaar chef in een restaurant.
Nu is mijn vraag of ik makelijk aan een job geraakt… ik heb al 7jaar ervaring als kok en ben daar ook in afgestudeerd.
Hoi Kok [geen naam?]
dat zal niet mee vallen ,om te werken
je krijgt zo wie zo geen visum om te werken, je mag geen geld verdienen op een reis naar Australie,wel is er de mogenlijkheid voor een visum dat je mag helpen op bijvoorbeeld een Farm, en of fruitplukken,en als ik het goed heb voor 2 of 3 maanden en tot de leeftijd 30 of 35 jaar krijg je toestemming
in Melbourne zijn massa,s Restaurants dus dat is geen probleem, mischien kan je je in de toekomst laten sponseren door een restaurant?
je moet weten dat als iemand serieus wil emigeren naar Australie je daar 1.5 tot 2 jaar mee bezig bent [als je op de lijst daar staat,tot voor kort was dat geen probleem kok en bakker
succes
als je nog wat wil weten hoor ik het
Wat betreft het visum om te werken.
Ik heb zelf een werk/vakantievisum en die is een jaar geldig en kan je op bepaalde voorwaarden met een jaar verlengen.
zie de website van het australische government second work and holiday visa.
Met dit visum kan je tot 6 maanden voor 1 werkgever werken en als je wil voor mega veel andere werknemers het hele jaar door. Je kan dit visum aanvragen tot de leeftijd van 30 jaar als ik het goed heb.
Wat betreft het vinden van werk als een kok heb ik geen idee maar ik weet dat je in de steden een heleboel restaurants heb en kijk de plaatselijke krant erop na. Als je op een totaal andere manier wil leven en koken heb je ook de mogelijkheid hier in Australie om op een cattlestation te gaan werken en te koken daar voor de werknemers op de boerderij of in het veld als je soms een paar dagen of weken onderweg ben om koeien te drijven. Het schijnt dat je daar vrij veel geld mee kan verdienen en niet veel geld kan uitgeven omdat je dus op een boerderij zit of in het veld en dan kilometers van een dorp vandaan. Soms zit je ook vrij dicht bij dorp maar dit verschilt per boerderij. Ik heb wel vrij veel advertenties gezien voor een kok op een boerderij. Advertenties hiervan heb ik in kranten gezien als De Land en een krant van Queensland wat is volgens mij Countrylife. kijk ook op website www.seek.com.au of www.taw.com.au en google is ook altijd goed.
Ik ben in het bezit van een work & holiday visa, en kan hier mee een jaar wegblijven waarvan 6 maanden werken…
Het enige ik mij nog afvraagde was of het simpel is aan een job te geraken als kok ?? ikzelf ben van plan om naar Melbourne te gaan.
@ Jaap: de informatie die jij mij geeft heb ik nog nergens gehoord of gelezen hoor :retard:
Roel
dat veranderd de zaak, dat visa dan zit 6 maanden goed,maar mij ging het erom of je een retour ticket hebt, daar kijken ze streng naar.het zal niet zo eenvoudig zijn om aangenomen te worden ,ik ben aardig bekend in Melbourne, ik zal eens kijken in mijn map voor informatie van restaurants
groet
Jaap
PS
als je wil kan ik het een en ander via mail doorsturen? [informatie]
die adressen hebben een website, en via de website kan je evt soliciteren,je weet nooit
Wat betreft dat werken…
Je kan het hele jaar werken met dat visum als je wilt maar de limiet is alleen dat je maar 6 maanden aan een gesloten voor 1 werkgever kan werken. Dus als je wil kan je alleen maar werken in dat jaar… , maar voor verschillende werkgevers…No worries!
Vertrek zelf over een kleine 2 weken naar Australie om te reizen/werken.
Ben zelf ook kok en het lijkt me niet moeilijk om daar werk te vinden in een leuk restaurantje als ik zo de banenmarkt afga. Topbanen als backpacker zul je niet snel vinden lijkt me maar zo als hier boven vermeldt kan ik me niet voorstellen dat je als kok moeilijk aan het werk komt in Australie. Heb al van meerdere mensen gehoord wat daar zijn/zijn geweest dat je als kok wel een baan vindt.