ik ben op zoek naar een tijdelijke baan in afrika, maakt niet zoveel uit waar. Mijn voorkeur gaat uit naar een betaalde baan ivm verplichtingen in nederland. ook gaat mijn voorkeur uit naar het werken met kinderen ivm mijn huidige baan (het basisonderwijs)
wie heeft er tips. ik zoek al een tijdje op internet, maar kan het niet echt vinden allemaal…
alvast bedankt voor de reacties!
Hoi, ik ben hier zelf ook mee bezig en het is niet makkelijk een betaalde baan te vinden in africa. Ik heb nu een sollicitatie lopen (niet met kinderen) maar dat heeft lang geduurd voor er iets was. Je wilt een tijdelijke baan in africa, wat is tijdelijk voor jou? Verschillende organisaties zoals VSO en NSV zenden mensen uit (bijvoorbeeld in het onderwijs, voor lokaal loon of iets meer) maar dat is meestal toch voor een jaar of voor 2 jaar. Wat ben je precies van plan, misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden van mogelijkheden.
groetjes mariska
Met VSO ben ik bekend, maar met NSV niet… Wat voor organisatie is dat? Ik wil namelijk voor langere tijd naar Afrika om te werken (ongeveer 2 jaar) maar heb nog weinig werkervaring. Wel heb ik al een project gedaan in Ghana (2,5 maand). Ik hoef er niet rijk van te worden maar ik wil wel graag daar kunnen leven. Nog ideeen?
hallo,
mijn vriend gaat voor 4 maanden naar zuidafrika(pretoria) om af te studeren en mijn plan was nu om mee te gaan en daar te gaan werken in de horeca ofzo.
kan iemand mij informatie geven over dit onderwerp?
groetjes steffie
In 2003 heb ik een tijdje in Zuid-Afrika gewerkt, en dat is inderdaad niet eenvoudig!
De problemen begonnen al bij aankomst, ik had een retourticket voor een half jaar…dat kan dus niet alleen als je een visa kan aantonen en die krijg je via Nederland alleen als je bijvoorbeeld via een organisatie wordt gestuurd.
Ze hebben me 4 uur vast gehouden bij de vreemdelingenpolitie en ze waren alles behalve aardig, ik was zo nerveus over alles dat ik de tweede fout maakte door eerlijk op hun vraag te antwoorden dat ik hier mijn vriend kwam opzoeken en misschien ook nog wel zou gaan werken…nooit iets zeggen over werken, je kan gewoon weer terug naar Nederland want zonder werkvergunning ben je nergens.
Ik heb me er verder redelijk uit kunnen kletsen en ik heb niets meer over werken gezegd, ik had dus wel een baan daar voor de komende 6 maanden als reisleidster.
Maar omdat ik daar ter plekke voor een afrikaanse reisorganisatie ging werken kreeg ik geen werkvergunning!
Na belachelijk veel geld te hebben betaald kwam ik het land in voor maar liefst 2 weken…uiteindelijk heeft mijn vriend daar geregeld dat hij garant zou staan voor mij en door weer veels te veel geld te betalen kreeg ik uiteindelijk een visa voor een half jaar!
Om jullie nog meer ellende te besparen wil ik alleen maar zeggen dat ze kogelhard zijn bij de douane en zorg dus voor het volgende: zolang je geen werkvergunning hebt zorg dat je een retourticket hebt voor niet langer dan 3 maanden, praat zowieso nooit over werken: je bent gewoon op vakantie!
Ik heb dus voor Wildlife Adventure gewerkt in Kaapstad, ik was overland safari reisleidster en de trip was van Kaapstad-Namibie-Botswana-Zimbabwe en weer terug naar Kaapstad met internationale groepen.
Het werk is zwaar maar erg leuk en avontuurlijk.
Ik spreek 5 talen maar heb totaal geen opleiding in die richting, en omdat ze stonden te schreeuwen om nederlands sprekende reisleidsters was ik al snel aangenomen.
Door privé omstandigheden ben ik daar weggegaan en woon al weer ruim een jaar in Guatemala (waar je overigens zonder enig probleem kan werken!) maar ik weet dat je een goede kans maakt bij Wildlife Adventure als je een baan zoekt in Zuid-Afrika!
Het salaris is laag in het begin, maar je kan rondkomen door je tips en je krijgt $7.00 per dag om je aankopen te doen en kost en inwoning!
Het is maar een tip, maar wel een heuse uitdaging!!
hoi Geke,
(was even weg sorry)
Om te weten wat de vso en snv (stichting ned. vrijwilligers) inhoud kan je het beste even kijken op internet. (www.snv.nl, www.vso.nl). De baan in mozambique gaat helaas niet door. Nu heb ik maar besloten voor een kortere tijd te gaan in combinatie met reizen (5mnd werk + 2 mnd reizen). Het wordt dan waarschijnlijk vrijwilligerswerk, hopenlijk met kost en inwoning. Heb jij al ideeen opgedaan?
gr.
mariska
je kan ook eens kijken op de web site van ABOS oftewel VCOV, het vlaamse onderwijs in buitenland ( maar voor nederland gaat dit ook)
zij hebben verschillende projecten in Afrika lopen, maar meestal wel voor 1 tot 2 jaar.
Het interessante hieraan is dat je 1. goed werk verricht
2. goed betaald wordt, want gedeeltelijk door de school ter plaatse en gedeeltelijk door de organisatie zelf. Dus je verplichtingen aan het thuisfront mogen geen probleem vormen. Er is ook een woonplaats voorzien.
Misschien is er ook zo’n organisatie in Nederland?