Wereldwijzer Afrika Tips

Wat is jouw ultieme Afrika tip? Plaats 'm hieronder!

Ga eens gewoon tussen de mensen in een park zitten en zie wat er gebeurd.

Tip 1: er zo vaak heen gaan als je kunt!
Tip 2: Neem overal ruim de tijd voor :slight_smile:

Pak voor locaal vervoer in Kenia de Matatu.

Koop vanaf 10 september mijn boek SOMS IN AFRIKA (uitg. de Barbaar) over een levenlang regelmatig wonen en werken in Afrika.

ga gewoon zitten "zijn"zonder plan. er komen vaak de leukste dingen uit voort!

Heerlijk, eind volgende week gaan we met onze truck zuid. Komen uiteindelijk aan in Zuid Afrika. Twee oude mensen, van samen 120 jaar, vol energie, met twee jaar tijd. waauw. genieten jullie mee?

1 like

dag allebei, ik wil graag op de hoogte blijven van jullie ervaringen, maar heb nog niet helder hoe.
(ben ook iets ouder dan jullie, vandaar, maar maakte op mijn 60e ook de trip). groet en succes, Klaas

Wat een heerlijk vooruitzicht voor jullie!
Wil graag volgen maar laat even weten waar en hoe dat kan.
Heel veel plezier !

Fantastisch dat jullie dit aangrijpen! Onze grote droom! Goede reis gewenst!

De tijd nemen, zodat je de diepte in kunt gaan. Anders zit je vooral veel in de auto. Voor ons Nederlanders zijn het toch al enorme afstanden. Je kunt bijvoorbeeld rustig 2, 3 keer naar Zuid-Afrika wil je naast de ā€˜hoogtepuntenā€™ ook off the beaten track.

Als je in Malawi bent, leer dan het spel Bao. Zo kun je overal waar je komt telkens weer makkelijk met de Afrikanen samen dat spel spelen en leuke gesprekken hebben.

Wie kan mij helpen bij het zoeken naar een organisatie , die een rondreis maakt in een iets lager temp.
Dit i.v.m. enige beperkingen ( pijn en reumatisch )

Het bertreft hier wel een rondreis door Zuid Afrika

Beste meneer Houtdraaier,

In plaats van een groepsreis, zou u kunnen kiezen voor een zogenaamde Individuele reis. U reist dan zelf met een huurauto door het land. Het voordeel is dat u zich niet hoeft aan te passen aan het tempo van de groep en de reis helemaal naar uw wens kunt maken. U of iemand uit uw gezelschap moet dan dus wel zelf rijden, de zogenaamde selfdrive (een auto met chauffeur kan ook, maar dat is uiteraard duurder). Bij een individuele reis kunt u er voor kiezen wat minder plaatsen aan te doen en wat langer te blijven. (Ik weet natuurlijk niet hoe andere organisaties werken, maar bij ons is het in ieder geval geen probleem om de reis op maat aan te passen en extra nachten toe te voegen.) Bij een groepsreis staat de route natuurlijk vast en kan dat niet.

Nog een tip: de afstanden tussen leuke plekjes om te verblijven aan de Garden Route & Wijnroute (Kaapstad - Port Elizabeth) zijn veel minder groot dan de afstanden tussen leuke plekjes in het Noorden. Maar dit hangt natuurlijk af, voor welke reis u kiest. Er zijn ook organisaties die maar een paar plekjes aan de Garden route aan doen en dan zijn de afstanden uiteraard weer groter.
Kiest u voor een reis van Johannesburg via Krugerpark naar Kaapstad, hou er dan rekening mee dat u relatief veel auto uren maakt, omdat u een grote afstand overbrugt.

1 like

Bedankt voor deze informatie.
We gaan er mee aan de slag.
Groetjes,
Wim

1 like

Bedankt allemaal voor de tips.
Het is echter toch een (kleine groep ) groepsreis geworden met een aangepast tempo.
We vertrekken in oktober a.s. voor 24 dagen.
Houdraaier Wim

Neem - vooral naar Oost-Afrika - zonnebrandprodukten mee voor de albinoā€™s. Niet te verkrijgen daar!!

Via Wereldwijzer app

Durf je (all-inclusive) hotel uit te komen! Vraag een medewerker van je hotel eens naar het leven buiten het hotel en of ze je niet eens wat kunnen laten zien. (De hoteleigenaren willen dit natuurlijk niet hebben, dus praat er niet te luid over, anders zouden ze hun baan nog wel eens kwijt kunnen raken. Ook om deze reden kan je er dus vanuit gaan dat ze zorgen dat er niets met je gebeurd en je altijd veilig bent, want dit kan ze dus hun baan kosten als er iets misgaat)
Maar hier in Kenia vinden ze dat ontzettend leuk, wordt je zeer gastvrij behandeld en laten ze je graag kennismaken met hun familie. Vaak wordt er direct frisdrank voor je gehaald, ben je er rond lunchtijd, dan gaan ze ervanuit dat je mee-eet en iedereen wordt erbij gehaald om kennis met je te maken.
Natuurlijk kan je een cadeautje voor ze meebrengen, zoals wat (2-de hands) kleding of een kanga (afrikaanse doek) voor de vrouw in het gezin, maar ook wat boodschappen (rijst, maizeflour, suiker, thee, houdbare melk, cooking oil, waspoeder) of gewoon een klein zakcentje wordt zeer gewaardeerd.
Ik woon zelf in Ukunda, aan de zuidkust van Mombasa, en mijn man werkt in Southern Palms Beach Resort. Ooit heeft hij mij zo ook alle leuke lokale plekjes van Ukunda, Mombasa/Likoni en zijn geboortedorp Kaphingo bij Mariakani (middle of nowhere) laten zien. Hele indrukwekkende ervaring die eerste keer!

Wil je trouwens ook op safari of een excursie boeken, vraag dat dan ook gerust aan de mensen in het hotel. Zij kennen vaak wel een betrouwbare lokale organisatie waar zij je mee in contact kunnen brengen.

Kortom: Go local!

Via Wereldwijzer app

:slight_smile: Klopt helemaal Marriette! Wel stiekem doen en bij een medewerker die interesse toont wanneer je zit te puzzelen op je landkaart waar naar toe te gaan! Je komt op de mooiste plekken waar geen toerist is te vindenā€¦fantastische ervaring en safe!!