vanaf september / oktober 2010 wil ik 10 maanden reizen naar het Midden-Oosten, Afrika, Mexico - en Zuid-Amerika. Ik heb al eens
gekeken naar wereldreistickets maar werd daar niet erg wijs uit. Ook wil ik me eigenlijk niet op een datum vastleggen om verder te reizen, maar gewoon kunnen gaan en staan wanneer ik wil…
Weten jullie misschien wat verstandiger is, om gewoon maar een route
voor mezelf uit te stippelen en ter plekke tickets te kopen voor het volgende land, óf toch die veiligheid en het laten vastleggen in een kantenklare wereldreis ticket? Wat zou goedkoper zijn?
buiten het feit wat het goedkoopste is moet je ook in gedachten houden dat je sommige landen niet of moeilijk in komt zonder een bewijs, zoals een ticket, dat je er weer uit gaat.
Wij hebben zelf ook gekeken of er financieel voordeel is om eventueel zelf te boeken, maar dat bleek duurder (in ons geval) dan een wereldticket. Ik zou als ik jou was je route grofweg vastleggen en op diverse plaatsen een offerte aanvragen voor een wereldticket, je kunt dan vergelijken wat ze bieden. Daarnaast zelf een hoop zoeken op het Net. Veel werk, maar wel leuk…
Ik ben zelf al zo’n 2 jaar onderweg. Wij zijn toen vertrokken met een enkele reis om de vrijheid te hebben. Ik vind dat tot nu erg prettig. Omdat je plannen hoe je reist niet vast liggen. Als je dan toch een land wilt skippen is dat makkelijk te doen zonder dingen te hoeven regelen.
Je moet elke keer per land kijken wat de eisen zijn. Wat wij wel doen is als je een bewijs moet hebben voor een land dan boeken wij of een goedkoop vliegticket die we niet gaan gebruiken of al inderdaad een ticket waar we dan zullen zijn.
Elke wereldreis en elke wereldreiziger is anders, maar uit ale verhalen, tips & truucs kun je zeker iets halen en dat mixen tot iets wat bij je past. En ook dan is er altijd ruimte tot verbetering…
@Moira: waar zitten jullie nu? Op jullie blog is de laatste post van Juli jl.
Zoals te lezen waren we 2 maanden in Nederland en hebben toen niets geschreven. We zijn 4 oktober 2009 weer vertrokken uit NL en zijn toen naar Hong Kong gevlogen. Daar een paar dagen verbleven en toen naar Australie gevlogen. We zitten nu in Mooloolaba dat is in de Shunshine Coast wat naast de Gold Coast ligt.
Zijn jullie nu ook op reis en hebben jullie een weblog?
Grappig wij zijn zelf vanaf half november waarschijnlijk ook in Sydney. We gaan de procedure dan opstarten voor een verblijfsvergunning om voor langere tijd in Sydney te gaan wonen.
Als je echt al een aantal landen weet waar je heen wil, is een wereldticket misschien toch handig (en vooral goedkoper denk ik). Zelf heb ik vorig jaar een half jaar gereisd en het ticket bij kilroytravels gekocht. Daar ben ik zeer over te spreken. Aangezien we nogal veel landen hadden waar we heen wilden, op verschillende continenten (azie, zuid en midden-amerika), die normaal gesproken niet snel gecombineerd worden, kwamen we er op internet ook niet uit. We hebben een vrijblijvende afspraak gemaakt, en daar heeft iemand onze wensen verwerkt in een uiteindelijk schema. Dit gebeurde terwijl we erbij zaten, we konden steeds meteen zeggen wat we ervan vonden. Eigenlijk werd ons steeds gezegd: alles wat je wil kan geregeld worden. Alleen moet je de kosten dan in de gaten houden. Maar wij werden daarin goed geholpen, steeds werd de goedkoopste optie genomen.
Natuurlijk leg je je dan wel een beetje vast. Maar, je kan de data van de vluchten onderweg nog kosteloos veranderen (mits er plaats is natuurlijk), en als je je route nog wil bijstellen betaal je dacht ik iets van 125 euro. Dus opzich is het nog redelijk flexibel. Wij hebben er uiteindelijk geen gebruik van gemaakt; blijkbaar was onze globale planning erg goed.
Bij de wereldreis die ik enkele jaren geleden heb gemaakt, bleek een round-the-world ticket niet voordeliger dan losse tickets. Als je bv een studentenkaart hebt, kan je vaak (veel) korting krijgen. We hadden alle vliegtickets vooraf in Nederland geregeld (NL-Rusland-China-Aus-NZ-Fiji-USA-NL).
Dus ga er niet blind vanuit dat een wereldreis ticket altijd voordeliger is.
Reis ze !
Sander
Ik zou persoonlijk kiezen voor een wereld ticket, kijk op klm.nl en dan op worldpass.
persoonlijk vind ik een land altijd zo gaaf dat ik er niet meer weg wil en dan blijf ik er zo lang dat ik de rest niet meer zie. met een wereld ticket moet je wel weggaan want je hebt er nou eenmaal voor betaald, dus ik zou dat aanraden, maar het is natuurlijk maar net wat bij je past. als het goed is kan je met een worldpass van klm zelf weten wanneer je weer vertrekt het is volgensmij een jaar geldig dus je moet wel de landen opgeven, maar je mag zelf weten wanneer je naar de volgende gaat.
Ik denk dat heel persoonlijk is om een around the world ticket te nemen. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik weet wanneer ik naar het volgende ga. Ik ben het type van ik zie wel hoe het loopt. Soms moet je wel eens een land uit jammer genoeg doordat je visa is verlopen.
Nou zit ik in een luxe probleem dat er geen einde is aan mij reis en dat mijn man en ik nog zo’n jaar gaan rondreizen. Dan zijn we 3 jaar onderweg geweest.
Ik bewonder iedereen die dit kan doen. Graag zou ik dit ook willen doen. Maar ik heb geen rooie cent op mijn rekening en zou helemaal niet weten hoe te beginnen hieraan.
Hoe financieren jullie nu een wereldreis van 3jaar?? dat is toch niet zo goedkoop?
In ons geval die van mijn man en ik financieren we dit doordat mijn man nog steeds voor Nederland werkt. Hij is freelance system engineer en heeft alleen een laptop en internet nodig. Een bedrijf in Nederland die betaald hem hier voor en hij werkt ongeveer 20 uur per week de rest van de tijd reizen we rond. Zo doen wij dit. Verder zijn er veel mensen die er ook goed voor sparen dit kost soms aardig wat tijd. Zo hadden wij ook eerst het plan om zo’n anderhalf jaar te gaan reizen. Hiervoor hadden 30.000 euro gespaard in ongeveer anderhalf jaar hebben wij dit bij elkaar gespaard. Dit geld staat nu nog steeds op de bank omdat we het niet zijn gaan gebruiken.
Dat is natuurlijk altijd interessanter. Jammer gaat dit moeilijk met de beroepskeuze die ik gemaakt heb. een online opvoeder. Dat zou nog eens iets nieuws zijn
Ja maar niet zo heel veel mensen zitten in die positie. Het kan ook gewoon door heel hard te sparen en zuinig te leven. Zo hebben wij het in het begin ook gedaan vandaar dat we het geld bij elkaar hebben gekregen. Al het geld wat binnenkomt en vakantiegeld weggezet. Het kost wat tijd maar waar de wil is de weg volgens mij.
Ik heb spijt dat ik vroeger geen wereldreis ben gaan maken. Maar de kansen zijn nog niet verkeken, als we tenminste een beetje gezond blijven. Ons pensioen komt dichterbij en wij hebben een eigen huis. Als het zo ver is, verkopen we ons huis en slaan de inboedel op. Zo hebben we een tijd geen woonlasten en wél de overwaarde van ons huis op de bank. Ook een manier om een wereldreis te financieren. Ik heb er zin in! :wereld:
Als je een wereldreis wilt maken… vooral niet wachten! Er is altijd wel een reden te bedenken om het niet te doen, maar er zijn veel meer redenen om het gewoon wel te doen :)! Ik heb ook geen oneindig geld, maar ik ga af en toe werken in het land waar ik dan ben. Ik vertrek april/mei voor mijn wereldreis, zonder specifieke tijdsplanning, maar ik schat in minimaal een jaar weg te zijn. Ik denk dat ik zonder wereldticket ga, heb idd geen zin om me teveel vast te leggen. Het is alleen wel een heel gezoek zeg!