Hoi Arno, mooie plannen. Je kiest wel veel erg dure landen uit (Australië, Nieuw-Zeeland, VS). Maar als je het niet erg vindt om in hostels te slapen, te kamperen of te couchsurfen, en je kunt genoeg sparen, dan kan het natuurlijk wel. Maar maak wel goed van tevoren de rekensom met info over hoeveel je per dag kwijt bent in een land, en hoeveel dagen je daar wilt verblijven. En hoeveel je dan dus moet sparen…
En/of je zou voor Australië een Working Holiday Visum kunnen regelen zodat je daar ook mag werken; kan ook een leuke ervaring zijn waarbij je een land weer van een heel andere kant ziet.
Zuidoost Azië is een stuk goedkoper, en misschien beter voor het laatst te bewaren. Lekker bijkomen van de duurdere reizen, en eindelijk geld hebben om leuke dingen te doen zonder al teveel zorgen over je geld. En lekker weer, lekker eten, mooie natuur, goeie infrastructuur voor reizigers, relatief veilig.
Misschien kun je via het Reisgenoten Forum een reismaatje vinden. Maar laat je ook zeker niet tegenhouden als dat niet lukt. Vertrek dan gewoon lekker in je eentje! Onderweg kom je zoveel leuke mensen tegen, vooral als je in hostels verblijft, maar ook als je her en der een tourtje boekt (bv. dolfijnen kijken, watervallen bezoeken, etc). Veel van die mensen staan ook open voor stukjes samen reizen.
En met couchsurfen leer je ook leuke mensen kennen van het land zelf, die je vaak hun stad laten zien zoals een local die beleeft.
Het lijkt mij persoonlijk onwijs moeilijk om iemand te vinden die je nu nog niet kent maar met wie je dan opeens een jaar lang 24 uur per dag op elkaars lip moet zitten. Dat zou ik met mijn beste vrienden nog niet eens durven… 3 weken lukt nog wel maar ook dan kom je kantjes tegen van die ander die wat minder prettig zijn. Maar okee ik ben daarin misschien ook een rare, ik kan goed alleen zijn.
Hoe dan ook, ik heb meerdere reizen in mijn uppie gemaakt, vaak van 4 weken, maar ook een keer 9 weken. En juist dan ontmoet ik veel meer mensen (reizigers én inwoners van het land dat ik bezoek) dan wanneer ik met iemand samen reis; dan ben je namelijk veel meer op elkaar gericht en moeilijker benaderbaar. Met sommige heb ik nog steeds contact en een paar mensen komen nog wel eens langs in Amsterdam of ik zoek hen op.
Alleen reizen heeft enorm veel voordelen, maar het grootste voordeel is wel je flexibiliteit. Je kunt helemaal doen waar JIJ zin in hebt op dat moment. Is het ergens leuk, kun je langer blijven, valt het tegen dan kun je eerder weg. Wil je met leuke mensen opeens een andere kant op dan je van plan was, kan dat gewoon. Wil je lang uitslapen, niemand die zeurt. Wil je 10 musea op een dag bekijken of een meerdaagse trektocht maken, ook niemand die zeurt dat ze daar geen zin in hebben. In de bus zit je altijd naast een vreemde: superleuk om zo aan de praat te raken met andere reizigers of locals.
Via mijn handtekening vind je nog allerlei tips voor het plannen van een lange / verre reis.
Veel succes en plezier met de voorpret!
Cécile