Wereldreis, gezakt voor examen?

Aangezien er velen gaan reizen tussen school en werk hierbij de volgende vraag:

Wij willen volgend jaar april met wereldreis.
Als het goed is is mijn vriendin in januari/februari afgestudeerd

Echter willen wij met de transmongilieexpress gaan reizen dus dienen daarvoor vliegtickets, treintickets en visums te halen

Stel dat ze niet op tijd klaar is, of zakt… wat dan?
Cancelen kan dan bijna niet meer van de reis, ook geen geldige anulering neem ik aan (ik ben dan ook werkeloos)
De studie dan afmaken bij terugkomst is ook een domper, ruim een jaar later en betaal je ook weer 2000 euro aan studie kosten terwijl je er niet bent

Iemand ervaringen hier mee?

Ik durfde alles pas te regelen zodra m’n papiertje binnen was… Maar goed ook, want ik had uiteindelijk 2 maanden vertraging. Ik zou zeggen… Kijk even welke dingen het meeste tijd kosten om te regelen, wat het risico is en wat het prijsverschil is. Vaak gaan visa bv pas in als je een land binnenkomt, terwijl daadwerkelijke tickets zelfs tot heel kort van tevoren geboekt kunnen worden

Herexamens zijn in vele annulatieverzekeringen een reden om een reis te annuleren.
Wel belangrijk om grondig de polisvoorwaarden erop na te lezen !

Vaak geldt de waarborg als het herexamen valt tussen de dag waarop je zou vertrekken en een periode van 30 dagen na je voorziene terugkomst.

Sommige polissen stipuleren bijkomende voorwaarden :
Zo kan vereist worden dat je je reis reserveerde voor juni. Of dat het gaat om een herexamen van een student in het hoger onderwijs of in het laatste jaar secundair. Nog een voorwaarde die wel eens gesteld wordt is dat een uitstel van het herexamen onmogelijk is.

Hmmm ok, we zullen die verzekeringen er eens op nakijken dan
Tnx