Mijn vriend en ik gaan vanaf volgend jaar juli voor 1 jaar op wereldreis. We zijn ervaren reizigers, maar we hebben toch een aantal vragen en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Transmongolia express boeken via een reisbureau of zelf doen? En als je het zelf regelt, incl. tussenstops, hoe regel je dan een letter of reference voor Rusland?
Hoe kun je het beste van China naar Tashkent (Kyrchystan reizen) en dan het liefste over land en betaalbaar?
Als je een jaar op reis gaat, moet je je dan uitschrijven uit de BRP? (We hebben een koophuis, dus is btje moeilijk)
Hoe kun je het makkelijkste en goedkoopste van Nederland naar Moskou reizen over land? Ik kan geen directe treinverbindingen vinden vanuit NL.
Heeft iemand ervaringen met het reizen via een vrachtschip tussen New York en Nederland?
Wauw wat een geweldig vooruitzicht. Wij zijn in juli terug gekomen van onze wereldreis en zijn begonnen met de TME.
Wij hebben er toen voor gekozen om de treintickets & visa wel te regelen door een Ned bedrijf (Tiara Tours). Normaal regel ik altijd zelf, maar het was toch best een gedoe en scheelde uiteindelijk maar een paar tientjes. Ik zou wel aanraden om langer in Mongolië te blijven dan bij de meeste reizen wordt aangeboden. Wij waren maar 5 dagen de trein uit en hadden uiteindelijk erg spijt dat we niet 2 weken in Mongolie zijn geweest. Het is een mooi land, en ook goedkoop. Ik zou dan niet een tour door hun laten organiseren, maar dat zelf doen in Ulan Batar. Mogelijkheden zat.
Wij hebben ons uitgeschreven bij de BRP en hadden een koophuis. Als je gewoon iedere maand netjes je hypotheek betaalt en je inboedelsverzekering aanhoudt dan is er geen probleem. Uitschrijven is zinvol omdat je daardoor niet meer verplicht bent om een zorgverzekering in Ned te hebben. Een verzekering voor reis, zorg, rechtsbijstand, etc. kost simpelweg veeeeeel minder. Check Allianz Globetrotter verzekering, afsluiten via de website van JOHO dan krijg je meer korting. Iets van 50 euro voor 2 personen, incl zorg. Alleen dingen die je in nederland al hebt (bijv medicijnen voor astma) worden niet gedekt. Uitschrijven bij gemeente gaat heel makkelijk en inschrijven ook weer. De belastingdienst moet je een postadres doorgeven en aangeven dat je op reis bent. Let op: als je je uitschrijft bij de gemeente dan ziet de belastingdienst die als een emigratie. Als je je belastingaangifte doet dan zeggen ze dat je een M-biljet moet invullen. Dit moet niet, je moet dan contact opnemen met je belastingkantoor van je regio en dan komt het goed
Ned - Moskou hebben wij niet per trein gedaan. Maar via Dusseldorf gevlogen voor 78 euro pp. Misschien ook een goede oplossing voor jullie?
Meer info kan je vinden op mijn site: www.groeten-uit.nl
Dankjewel voor je informatieve reactie, hier kan ik echt wat mee.
Goed om te horen, dat je je kan uitschrijven zonder dat dit een probleem hoeft te zijn voor je hypotheek en verzekeringen voor je huis. Hebben jullie je huis onderverhuurt tijdens de reis? Wij zijn wel van plan om dat te proberen om zo kosten te besparen. En geldt het ook voor je auto? Kun je die op je eigen naam laten staan als je je uit de gemeente uitschrijft?
Ik heb ook meteen op je website gekeken, ook erg handig. Daar staan ook goede tips op zoals het fiscaal partnerschap. Dat ga ik na de feestdagen meteen uitzoeken.
Is het goed als ik bij nog meer vragen in de aankomende periode, contact met je opneem via je site? We hebben nu 1,5 jaar gespaart en hebben een globaal plan, maar in de aankomende 6 maanden moeten we alles echt gaan regelen en vastleggen wat nodig is.
Hoe hebben jullie het trouwens gedaan met hotels boeken? Gewoon via airbnb, booking.com etc gekeken naar hotels in het volgende plaatsje waar je naar toe gaat? Dit is hoe ik het normaal gesproken doe, maar dan vind ik het ook fijn om er nog een lonely planet of iets dergelijks naast te hebben. Tijdens de wereldreis gaat dit natuurlijk niet werken.
Ja dat klopt ik had het op de algemene en de werereis forum gezet, ik had je reactie ook al gezien, maar had nog geen tijd gehad om erop te reageren. Dankjewel voor je reactie. Ik ga kijken op de site van Tiara tours voor de TME en wat prijsvergelijkingen doen. We konden de trip namelijk ook via Kilroy travels regelen.
Om niet al te veel tijd te verliezen gaan we inderdaad maar een trein boeken naar Duitsland en vanuit daar verder met de trein of misschien wel het vliegtuig. Een paar dagen in de bus zitten zie ik niet zitten aan de start van onze trip
Bedankt voor de tip over het Nadaam festival. Dat zou echt hartstikke gaaf zin als we dat festival kunnen meepikken, dus dat gaan we zeker proberen te doen.
Geen antwoorden op je vragen, maar officieel onderverhuren van een koopwoning mag alleen maar als het te koop staat. Dat is tenminste waar een vriendin laatst tegenaan liep.
Tuurlijk mag je me mail en met meer vragen.
Als je me nu een mailtje stuurt naar info@groeten-uit.nl dan reageer ik ook op je vragen omtrent uitschrijving en huis verhuren.
Mijn bevindingen en advies plaats ik liever niet openbaar op een forum.
Wat een goede vragen.
Ik probeer de tijd te nemen om ook mijn reis verder te gaan voorbereiden en loop tegen redelijk dezelfde dingen aan.
Ik kreeg de tip om de TME gewoon via een bureau te laten regelen incl visum etc. Scheelt een heleboel gedoe ivm visum voor Rusland inderdaad.
En de reizen worden prima aangeboden.
Je gaat via Mongolië naar China en dan weer terug naar Tashkent? Ik ben erg benieuwd hoe je route gaat lopen dan.
Ik zou graag door noord India en Nepal willen, maar heb dit simpelweg al geschrapt omdat het een beetje uit de route ligt
Uitschrijven uit BRP moet dacht ik als je meer dan 12 maanden moet, hier lees je weer 8 maanden. Je komt ze beide tegen, check dit gewoon bij de gemeente voor de laatste stand van zaken.
Wat ik wel benieuwd naar ben… Stel je komt na 7 maanden onverhoopt terug, wat doet de gemeente/zorgverzekering etc dan?
Als je maar een half jaar weg wilt doe je gewoon alsof je een jaar weg wilt om geld te besparen als hier toch geen boete aan hangt
Over je vrachtschip zie 3 op reis.
Floortje Dessing ging daar eens met een schip mee van Amsterdam naar NY (tussenstop in Le Havre van 24u ofzo)
Klinkt als een prima optie (en hopen op niet te veel slecht weer)
Ja, ik denk dat iedereen een beetje tegen dezelfde dingen aanloopt. Daarom is het fijn dat je forums hebt als deze, zodat je ervaringen en informatie uit kunt wisselen. Wanneer wil jij vertrekken op wereldreis?
Ik heb een offerte opgevraagd voor de TME via een bureau, maar dan kwamen wij voor alleen de TME (we willen ook nog 2 weken reizen door Mongolie) al voor 400 euro pp duurder uit dan als we dit zelf regelen. Dus grote kans, dat wij het toch gewoon zelf doen.
Wij gaan inderdaad een beetje rare loop maken. Dit komt omdat de datums die wij via een georganiseerde reis willen doen zo uitkomen. Wij willen door de Stan’s en Butan reizen met Dragoman (www.dragoman.com) en dan zit je aan bepaalde datums vast. We wilde eigenlijk de TME overslaan en dan zelf door Turkije, Georgie en Iran naar Turkemnistan reizen en dan via de andere Stan’s naar China, maar met de onrust in de wereld op dit moment met veel kidnappings etc, hebben we nu voor een wat veiligere optie gekozen (dan slapen onze ouders wat beter). Maar het is heel makkelijk om via China naar Kirchystan te reizen, dus we reizen vanuit Beijing met tussenstops naar Xian, Shangai, Honkong, Cengdu en dan richting Teskent met nog wat tussenstops in China.
Wat is jouw route dat je India en Nepal hebt geschrapt? Waar een wil is is een weg, dus er zal heus een oplossing te vinden zijn om deze landen wel in je reis te laten passen. Het zijn wel twee mooie en bijzondere landen om te doen.
Het in of uitschrijven uit het BRP ga ik in de aankomende maanden uitzoeken. Maar volgens mij zijn er veel mensen die ingeschreven blijven omdat de gemeente er meestal toch niet echt op checkt. Qua verzekeringen kan het echter goedkoper zijn om je uit te schrijven uit het BRP. Maar dan bouw je ook weer geen AOW op voor dat jaar. Het heeft beide zijn voor en nadelen, dus het is denk ik voor iedereen anders wat de beste optie is in zijn/haar situatie.
Ik ben inderdaad op een reis per vrachtschip gekomen, omdat Floortje Dessing dat ook een aantal keer heeft gedaan. Ik moet het nog gaan uitzoeken, maar er zijn een aantal maatschappijen die dit soort reizen aanbieden.
Jij ook succes met het voorbereiden en regelen van je reis.
Ca april/maart 2016 is het idee om weg te gaan
Reis naar China dan zigzaggen Door Azië naar beneden (Vietnam Cambodja Thailand etc)
Verder Door naar Oceanië (weet nog niet hoeveel ik daar pak)
Dan de oversteek naar zuid Amerika en zigzaggen omhoog
Bouw je überhaupt aow op als je niet werkt?
En met de huidige vooruitzichten moet je sowieso niet op aow rekenen als je met pensioen gaat
Ik wil sowieso alles opzeggen
Hele inboedel verkopen en huur opzeggen
Ouders zeggenschap geven voor dingen regelen en als post adres gebruiken en gaan
Voor elk jaar dat je niet in Nederland ingeschreven staat, bouw je 2% minder AOW op.
Vier weken door Mongolië is een aanrader, dit heb ik ook gedaan. Tours kun je heel makkelijk ter plekke regelen, ik zou zeker een week of meer de Gobi ingaan. En langs Erdene Zuu.
Je kan je treintickets boeken met tiara en het Mongolië-deel van de reis zelf doen. Ze boeken dan gewoon een ticket voor een paar weken later.
Waarom reis je niet vanuit China (Beijing, Xi’an naar Chengdu) met de hemeltrein naar Lhasa (Tibet). Dan paar dagen georganiseerd (moet helaas in Tibet) om dan via de rout to hell naar Nepal te reizen en vanuit daar naar India. Vanuit Delhi kan je voor 100 euro vliegen naar Bangkok?
Als je eerder terug komt dan kan je je gewoon weer inschrijven zonder problemen en ook bij de zorgverzekering ben je dan weer welkom. Ze doen daar niet moeilijk over en er hangt geen boete aan