Ik ben het een en ander aan het plannen, om verder te kunnen gaan ben ik op zoek naar dagbudgetten.
Ik heb er al veel gevonden (gemiddeld van gemiddeld aangenomen) maar niet van alle 197 landen kan ik ze vinden.
Dit is de lijst die ik heb en graag aan wil vullen:
Iemand die wat schattingen voor mij heeft?
Van wanneer is dit lijstje? Mij zegt het niet veel.
Bij Mongolie staat bijvoorbeeld 20 euro per persoon per dag. Ik was in 2006 in Mongolië, en dat was ik toen al kwijt aan eten en overnachting!
Daarbij is een land als Mongolië helemaal niet leuk als je alleen in Ulan Baatar blijft en geen excursies boekt, dus tel er maar een paar tientjes per persoon per dan bij op voor jeep en gids.
Daar komen deze budgetten vooral vandaan, en deze staan gelijk aan andere websites
Op een andere website vind ik dit:
$65 / day for 2 people will allow you to travel around the country by bus, stay in nice double rooms (or gers) and go on the odd excursion.
Dat is 26 euro per dag
En als je zegt enkele tientjes per persoon is dat maar een enkele euro per dag, dus kom je op 25 euro uit op mongolie?
Even globaal heeft deze lijst aan dat het budget gemiddeld ca 30 euro per dag is.
Dat is 11.000 euro per jaar.
Hoe komen mensen dan aan een nodig budget van 25.000?
Een jeepexcursie kost een paar 100 euro, dat is PER DAG een paar tientjes per persoon.
Hoewel de brandstof in Nederland duurder is dan elders, is naar lokale maatstaven benzine (vrijwel) nergens goedkoop. Jeeps en boten kosten gewoon relatief veel geld.
Ik houd mijn budget niet (meer) zo goed bij, maar ik denk dat ik in Peru 35 euro per dag kwijt was incl. excursies, en in Bolivia net iets minder. Dat is met Machu Pichu en Salar Uyuni. (in 2013)
Bali hoogseizoen zit je aan 25-30 euro per dag, daarbuiten is het goedkoper. Ook Java en Sumatra zijn goedkoper, terwijl andere eilanden door de brandstofprijzen weer net wat duurder zijn (in 2014).
Volgens andere fora moet je voor Australie rekenen op 80-100 euro per dag.
Ik was in 2006 ongeveer 12000 kwijt, zonder dure landen als Australie.
Met de prijzen uit dit lijstje ga je het echt niet redden.
Voor Australie zeker 100 euro per dag reserveren, je geeft er volgens mij altijd meer uit dat je van te voren hebt bedacht. Ik zou zeggen de Aziatische landen zo rond de 25 a 30 euro, China/Mongolie 40 euro, Australie 100 euro, Nieuw Zeeland 80 euro, Brazilie zo rond 60 euro, Argentinie ook rond 50 euro, Peru/Bolivia/Equador 35 euro
Het is gewoon heel moeilijk te zeggen wat een goed budget is, het hangt helemaal af van hoe je reist, hoe snel je reist, hoe luxe je wil verblijven dorm / kamer, soort vervoer, hoeveel excursies en georganiseerde trips etc etc
Het lijstje zal vast mogelijk zijn als je zeer low budget reist, maar wil je iets zien en doen, dan zou ik zeggen doe het lijstje minimaal * 1,5 …
Voor Peru lijkt me dit goed, zelfs wat veel eigenlijk! Maar alles hangt af van wat voor verblijf je telkens wil, hotels of hostels. Excursies kosten ook altijd wat meer natuurlijk. met 20 euro per dag heb je het zeker goed in Peru, en dan nog wat over voor je excursies dus lijkt me wel ok!