Wereldreis augustus 2016

Hoi!

Na een eerder plan om een wereldreis te maken ga ik nu voor poging 2. In 2013 wilde ik heel graag op reis voor een jaar, maar doordat ik een rugblessure kreeg is dat uiteindelijk niet doorgegaan. Na 2 mooie reizen (Thailand en Laos/Peru en Bolivia) gemaakt te hebben en nadat ik een paar maanden geleden mijn gedachten weer eens de vrije loop liet heb ik besloten om alsnog mijn droom achterna te volgen! De route die ik heb uitgestippeld is grotendeels hetzelfde als die van 2013 en als volgt:

Begin augustus vertrek ik naar Moskou om daar de Transbaikalexpress te pakken. Eind augustus wil ik vanuit Peking met de trein richting Tibet reizen om daar een dag of 5 Lhasa en omstreken te bezichtigen. Hierna wil ik naar Nepal om de Everest base camp trekking te gaan doen. Vervolgens wil ik in een maand of 2.5 Myanmar, Vietnam en Cambodja aandoen. Begin december vertrek ik naar Australië voor 5 weken en na het het vieren van oud op nieuw in Sidney ga ik naar Nieuw Zeeland. Ook hier voor een week of 5. Dan vlieg ik naar Frans Polynesië, ga ik voor een week naar Paaseiland en vertrek ik via Buenos Aires naar Ushuaia om daar een last minute reis te boeken naar Antarctica. De resterende maanden die ik dan nog over heb worden besteed aan Zuid en Midden Amerika.

Ja, het is een behoorlijk plan! Maar ik ga het doen:)

Ik heb uiteraard nog wel een hoop vragen. Vooral over de eerste maanden van mijn reis en ik ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen.

Tibet
Ik wil met de trein van Peking naar Tibet reizen. Ik heb al van ’ tibetlover’ (forumlid) gehoord dat je hele reis geregeld moet zijn vóórdat je Tibet binnenkomt. Ik zal dus een betrouwbare reisagent moeten zoeken die dit netjes regelt voor me. Kent iemand een betrouwbare reisagent? Wie heeft er ook wel eens deze treinreis gedaan en kan mij tips geven hoe ik dit het beste kan regelen? Kan ik bij het benaderen van een reisagent gewoon aangeven dat ik géén privéreis wil, maar een groepsreis (om de kosten te drukken), of hoe kan ik het beste een groepje vormen voor mijn reis in Tibet?

Nepal
Ik kom waarschijnlijk tegen het einde van de maand augustus aan in Nepal. Is het dan wel mogelijk om de Everest base camp trekking te doen? Ik zie namelijk veel maanden die geschikt zijn, maar augustus staat daar niet bij. (eind) September wel, maar daar wil ik niet op wachten. Is het mogelijk om vanuit Tibet direct naar Lukla te gaan en daar een trekking te boeken? Of moet ik eerst naar Kathmandu en daar de trekking regelen? Wat zijn de huidige prijzen voor deze trekking zonder een drager en met een drager? Is het makkelijk om aan te sluiten bij een andere groep, aangezien ik in mijn eentje reis? Kan ik niet relevante bagage achterlaten op de vertrekplaats?

Myanmar
Over Myanmar weet ik nog erg weinig. Het minst van alle landen die ik ga bezoeken. Ik ben erg benieuwd welke plekken jullie aanraden om zeker te bezoeken!

Er zullen vast nog wel meer vragen komen in de loop van de tijd:) Ik hoop dat jullie mij willen helpen met mijn vragen!

Groepjes Henk

Ik zie dat er minder wordt gereageerd dan dat er nieuwe onderwerpen worden aangemaakt, dus ik pik er even een vraag uit om mee te beginnen;)

Ik kom waarschijnlijk tegen het einde van de maand augustus aan in Nepal. Is het dan wel mogelijk om de Everest base camp trekking te doen??? Of is het dan misschien te koud?

Misschien kun je die vraag beter stellen op het Nepal forum. Maar eind augustus is de moessonperiode in Nepal nog niet over en daarom is het zeker niet de beste periode om die trekking te doen. Meer kan ik er niet over zeggen.

Heel gaaf plan, mooie reis! Ga je alleen of in gezelschap? Ik ben bezig met ongeveer hetzelfde…als ik meer weet laat ik je weten! Succes met de voorbereidingen!

Ik ga alleen! Ik ben benieuwd naar jouw plannen:) Zodra je meer weet hoor ik dat graag… Licht anders vast een tipje van de sluier op;)

Ik vlieg of naar bangkok of Hongkong en wil dan naar het zuiden. Maleisie Indonesië Filipijnen Australië NZ Fiji Papoea maar zijn dus nog ideeën en nog niet concreet. Hou je wel op de hoogte wellicht komen we elkaar ergens tegen [emoji2]

Inmiddels heb ik mijn plannen iets gewijzigd.

Tibet ga ik skippen, in plaats daarvan wil ik van Peking naar Hanoi reizen in 3 weken tijd. In september en oktober ben ik dan in Vietnam, Cambodja en/of Loas/Thailand. In november wil ik dan naar Nepal reizen om een trekking te gaan doen en waarschijnlijk wil ik in december Myanmar gaan bezoeken, wat dan ten koste zou gaan van Australië. Ik weet niet… Australië is gaaf, maar vlak, duur en toeristisch. Daarnaast is er minder te zien dan bv. Myanmar.

Achja, als ik er eenmaal ben loopt het misschien toch weer anders:so:

Mag ik je er dan op attenderen dat ik september/oktober zeer grote kans is op cyclonen (en kletsnat weer)?
Zie klimaatinfo:

Wij gaan daarom juist pas in december vietnam binnen.

ps. hoeveel budget heb je voor de hele reis uitgetrokken?

Dat mag:) Maar ik denk dat het wel mee valt. Natuurlijk is het beter op pas in december te gaan, maar ook in de maanden daarvoor is het prima te doen. Daarnaast zijn er ook vaak mensen (Nederlanders) op vakantie in Vietnam rond juli/augustus en volgens mij is dat vaak prima te doen.

Ik heb ongeveer €30.000,- uitgetrokken voor de reis. De vliegtickets onderweg moet ik hiervan nog betalen, de spullen, vaccinaties, transbaikalexpress en camera’s ed. niet.

Waar gaan jullie naartoe en hoe lang?

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=192639

Daar gaan we (ongeveer) naartoe

We hebben alleen de complete planning 6 maanden opgeschoven.
4 maanden kon ook, maar weertechnisch hebben we er 6 van gemaakt