(origineel bericht op be-more.nl)
“Welome back” episode II
Ja, “welcome back” was de titel van mijn laatste berichtje op mijn weblog, op 2 augustus 2011, na mijn thuiskomst na 4 weken FOHO. En nu hoop ik dat de mensen van FOHO “welcome back” zullen zeggen. Want ja, nog 2 nachtjes en dan is het zover; ik vertrek weer voor een klein maandje naar Uganda. Zaterdag 27 juli om 11 uur ga ik de lucht in als het goed is.
De afgelopen tijd heb ik het druk gehad met het schoonmaken van het huis, het opruimen van de schoolspullen van de jongens, het betalen van de laatste rekeningen, het schonen van mappen en het maken van lijstjes voor André met komende verjaardagen die hij niet moet vergeten en met praktische informatie voor als er iets gebeurt. De laatste inkopen zijn gedaan, m’n grijze haren zijn weggewerkt met een mooi kleurtje bruin, de laatste was is gedraaid en ik heb net alles in mijn koffer en rugzak gekregen. Helaas, een paar kilo te veel in de koffer, want van Be More mag er maar 20 kilo in, dus er weer iets uit. M’n rugzak mag wel wat zwaarder, maar die is helaas niet groter. Morgen dan toch nog maar even kijken naar een wat grotere en praktischere rugzak.
En ja, ik heb ook de mailinglijst aangepast en aangevuld, zodat jullie allemaal een mailtje krijgen zodra ik iets op m’n weblog gezet heb. Als iemand geen mailtje krijgt, dan had ik vast het emailadres niet, maar dan kun je jezelf heel makkelijk opgeven hiervoor. En als je liever geen mailtjes krijgt, omdat je er niks aan vindt om m’n weblog te lezen, dan moet je maar even uitzoeken hoe je je kunt afmelden ![]()
M’n berichtjes op m’n weblog zijn w.s. het enige wat jullie van me zullen horen of lezen, want verder ben ik een maand lang “uit de lucht”; geen mail, geen facebook en geen gehoor op m’n mobiele nummer. Heerlijk toch?! En ja, André en de jongens probeer ik wel regelmatig te bellen hoor, want die zullen me vast wel weer missen, al geven ze dat natuurlijk van te voren niet toe…
Misschien weten jullie van de vorige keer nog wel wat ik ga doen bij FOHO, maar voor diegene met een slecht geheugen, syndroom van Korsavov of andere vorm van vergeetachtigheid, vertel ik het nog even in het kort: FOHO staat voor Foundation of Hope Organisation en is een jaar of 5 geleden opgericht door Mukasa, een leuke en lieve Ugandese man met zijn hart op de goede plaats. Hij wordt bijgestaan door Ugandese vrijwilligers en stagiaires en dus ook door Nederlandse vrijwilligers, maximaal 4 per periode van minimaal 4 weken. Het project staat in Nyendo, een soort sloppenwijk dichtbij Masaka en is voornamelijk gericht op straatkinderen. Zij krijgen er een volwaardige maaltijd, kunnen (moeten) zich wassen en hun kleding wassen, krijgen Engelse les, kunnen sporten of een spelletje doen en worden betrokken bij de overige activiteiten van FOHO.
Vorige keer toen ik er was, hebben we voorlichtingen op scholen gegeven over bijv. drugs, hebben we vrouwen bezocht die leren om tassen te maken zodat ze geld kunnen verdienen, gingen we naar de jjaja’s, de ouderen die ver weg wonen en niemand meer om zich heen hebben om hen te helpen, om te kijken wat we voor hen kunnen betekenen zoals water halen bij de bron. En natuurlijk heb ik gebouwd, want jullie weten inmiddels vast wel dat ik erg hou van zware en fysieke klussen, al is dat soms minder leuk bij temperaturen van zo’n 35 graden
Met leem en water wat je tot een soort klei stampt en met boomstammetjes, takken en repen van bananenboombladeren, maakte ik latrine- en kitchenconstructions en stoves (een soort fornuisjes).
FOHO is in de afgelopen 2 jaar echter steeds verder ontwikkeld en inmiddels heeft het project bijv. ook tomatenplantjes en kippen, om zo steeds meer zelfvoorzienend te worden. Het nieuwste waar nu heel hard voor gespaard wordt en waar sponsors voor gevraagd worden, is een hostel met verschillende ruimtes, lokalen, kantoortjes en slaapzalen voor de straatkinderen, zodat ze er ook kunnen overnachten, in plaats van dat ze nu in een goot of onder een container slapen. De tekeningen zijn er, de grond is er, de goedkeuring is er en Be More heeft nu overleg met de mensen van FOHO om te kijken hoe het verder gerealiseerd wordt, w.s. in fases. Een mooi plan en ik hoop er ook aan bij te kunnen dragen.
Nou, zoals je van mij kunt verwachten, is het dus niet kort geworden. En nu ben ik nog niet eens in Uganda… Ik hou het nu dus maar voor gezien. Ik heb erg veel zin in m’n reis, ik ga hopelijk weer veel “cultuursnuiven” en ik hoop me zeer nuttig te kunnen maken voor FOHO en ik ga heel erg genieten. Jullie gaan het allemaal weer lezen op m’n weblog.
Ik wens jullie allemaal een fijne vakantie en tot over een kleine maand!!
Groeten van Jacky