(origineel bericht op be-more.nl)
de laatste dagen FOHO
Hoi Allemaal,
Morgen al mijn laatste dag bij FOHO. Wat is de tijd snel gegaan.
Allereerst bedankt voor al jullie berichtjes. Blijf ze vooral sturen, want ik geniet er enorm van. Helaas heb ik niet altijd tijd om te antwoorden.
Aan de oud FOHO vrijwilligers. Mavin is er nog steeds. Soms is hij blij, soms is hij boos, maar doet actief met alles mee. Joseph is naar huis! Hij is weer terug op school en heeft het naar zijn zin! Jullie krijgen de groeten van iedereen! Michael is momenteel een beetje ziek en heeft daar bovenop nog Malaria! We zoeken hem af en toe op als we richting de tomatofield gaan.
Voor de mensen, die mijn Ugandeese telefoonnummer hebben, deze gebruik ik ws. nog 1 week. Ik ga samen met Michaela (een andere vrijwilliger) nog 1 week samen reizen door Uganda en daarna vertrek ik naar Tanzania.
Voor minder dan 10 euro kun je een simkaart kopen, dus wie weet koop ik in elk land een telefoonnummer. Als dat zo is, laat ik het weten natuurlijk.
Afgelopen tijd alweer veel meegemaakt. Het project wordt steeds leuker en 4 weken is eigenlijk te kort, maar ik vind het ook wel weer prettig om een volgende stap te zetten.
Even wat vergelijkingen:
als ik door ons straatje loopt dan zegt iedereen gedag. In de morgen is dat: Goodmorning! Het lijkt net de camping in Frankrijk. Daar zeg je ook tegen iedereen gedag als je je stokbroodje haalt. Ik haal mijn brood met vliegjes erin en hele verse eieren!
Ze zijn hier gewend om met meerdere mensen om 1 werkzaamheid te staan. Bij een schuurmachine staan vaak 10 man omheen. Tja, waar dat op lijkt…de sociale werkvoorziening, haha!
Vorige week en deze week stonden in het teken van de disabled children. De kinderen worden niet geaccepteerd en worden vaak thuis gehouden. Er was een congres hierover waar Mukasa heen geweest is. Hij kwam gepassioneerd terug. Aangezien Jasper en ik allebei met disabled children werken hebben we een nieuw doel erbij!
De community doorzoeken naar deze kinderen en kijken wat FOHO voor ze kan doen! Het was een succes al zeg ik het zelf! We hebben een aantal kinderen gevonden! Het valt op dat ze hier vooral de lichamelijk klachten herkennen en doof- en blind! Als we vragen of er ook ’ mental’ problems zijn, zeggen ze van niet! Wij denken daar anders over en gelukkig staan de FOHO medewerkers er open tegen aan.
Er is hier geen diagnose, geen regelmatig bezoek aan een arts, dus vaak weten ouders niet eens wat hun kind mankeert! Erg trieste gevallen.
Bijv. van een meisje, die een jaar geleden door koorts epilepsie heeft opgelopen. En vermoedelijk NAH. (sorry MEE termen: Niet Aangeboren Hersenletsel). Ze heeft tot haar 11e op school gezeten en begrijpt dus heel veel, maar nu kan ze niets meer zeggen. Ook heeft ze meerdere epileptische aanvallen op een dag. Ze kennen geen picto’s, ze kan niet meer schrijven. Kortom ze kan zich niet meer uiten! Nou, die hakte er wel in!
Van het geld wat jullie allen gestort hebben, heeft FOHO matrassen en lakens gekocht. Deze hebben we uitgedeeld aan bovenstaand meisje, Joyce! En naar anderen, die het hard nodig hadden. Zoals andere disabled children en jajja’s (ouderen). Dus hartelijk dank voor jullie bijdrage! Het heeft enorm bijgedragen. Het mooie is dat we gezamelijk met vrijwillegers en medewerkers FOHO besloten hebben wie het het hardst nodig heeft!
Het is wat vroeg voor de Sint en Piet zijn tijd, maar ik voelde me toch even de Sint! Voor ons stelt het niet zoveel voor, kost niet veel, maar voor hun is het groots!
Gisteren hebben we gezwommen in het zwembad bij een hotel in de buurt! Het regent in de ochtend en dan is het fris (korte broek en lang t-shirt voldoet nog, haha), maar als de zon weer komt is het warm. Wederom al 3 dagen geen water, dus verfrissing is welkom. Er waren ook andere vrijwilligers met medewerkers van hun project! Een dappere dame wilde van ons zwemles! Dat was hilarisch. In een zwemband en 2 ernaast hebben we geprobeerd haar wat bij te brengen! Wat een doorzetter was die meid!
Er is vast nog veel meer te vertellen, maar daarover later!
Hopelijk gaat het goed met iedereen! Een dikke kus!